Page 14 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 14

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                        TARİH 9    4
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : TARİH VE ZAMAN > 1.1. İnsanlığın Hafızası Tarih
            Kavram       : Kaynak
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi, Tarihsel Sorgulama Becerisi

             Çalışmanın Adı                   NİÇİN KAYNAK KULLANMALIYIZ?                           20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Tarih bilimini kaynak kullanımının önemi açısından değerlendirebilme.


            Yönerge: Metin ve görsellerden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.


                                            Tarihî Olayların Araştırılması

              9/A sınıfında tarih dersinde Yasemin Öğretmen, “Tarih biliminin yöntemi nedir?” konusunu iş-
              lerken sınıfa “Tarihî bir olay nasıl araştırılır?” sorusunu sormuştur. Öğrenciler bu soruya aşağıdaki
              cevapları vermiştir:
              Mert:  Tarih biliminin de diğer bilimler gibi yöntemleri vardır. Ancak tarihî olayların aydınlatılma-
                      sında en önemli unsur belgelerdir.
              Begüm: Doğru. Kaynaklar geçmişe dair izleri koruyan materyallerdir. Tarihçi de bu izlerden yararla-
                      narak tarihî bilgiyi üretir. Dolayısıyla tarihsel bilgi üretilirken kaynak materyaller kullanılır.
              Yusuf:  Evet ama bu yapılırken de kaynakların oluşumu, orijinalliği ve güvenilirliği gibi noktalar
                      öncelikle göz önünde bulundurulmalıdır. Yani kaynak materyaller sorgulanmalıdır.
              Özge:  Kaynak materyaller ya olayın geçtiği döneme ait belge ve buluntulardır ya da olayın geçtiği
                      döneme yakın veya o dönemin kaynaklarından faydalanılarak meydana getirilen eserlerdir.
              Verilen cevaplara teşekkür eden Yasemin Öğretmen, geçmişe dair izleri takip eden tarihçilerin,
              olayları yeniden inşa etmeye çalıştıklarını belirttikten sonra öğrencilerine şu örneği vermiştir: “Yakın
              bir dönemde meydana gelen bir savaşta evler, köprüler yıkılmış, çevre zarara uğramıştır. Tarihçi
              bunları inceleyerek savaşın boyutları ve bıraktığı tahribat hakkında fikir edinmeye çalışır. Savaş
              sonunda anlaşma imzalanır. Tarihçi bu anlaşmayı inceleyerek savaşın ulusal ve uluslararası sonuç-
              larını tespit etmeye çalışır. Ya da geçmişte yaşamış bir medeniyetin bıraktığı sanat ve mimari eser-
              lerini inceleyerek o medeniyetin ulaştığı zirveyi tespit etmeye çalışır.” demiştir. Ardından aşağıdaki
              görsellerle birlikte Prof. Dr. Halil İnalcık’ın “Gerçek bir tarih için kaynaklara gitmek, kaynakları iyi
              tenkit edip değerlendirmek gerekir.” sözünü akıllı tahtaya yansıtmıştır.
                                                                 (Fatma Acun, “Tarihin Kaynakları”, Tarih Nasıl Yazılır?,
                                                       Tarihçi Kitabevi Yayınları, Ankara 2011, s.119-121’den düzenlenmiştir.)






















               Görsel 1: Tonyukuk Yazıtları                            Görsel 2: Lozan Barış Antlaşması





                                                                                                    11
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19