Page 165 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 165
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
88 TARİH 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. Hindistan’da kast sisteminin ortaya çıkardığı kapalı toplumsal tabakalaşmayı millî birlik ve
beraberlik açısından yorumlayınız.
........................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Kast sistemi zaman zaman tenkit edilmiştir. Falih Rıfkı Atay, Hindistan’da geçirdiği iki ay süre
Erken dönemlerde Buda ve Mahavira, Orta içindeki anılarını yazdığı kitapta (1943) şöyle bir
Çağ Dönemi’nde ise Kebir ve Nanak gibi olaydan bahseder: “Bombay’da bir kulüp ve bir de
önderler bu uygulamaya itiraz etmişlerdir. yüzme havuzu vardır ki bu ikisinde de hâlâ eski
Modern dönemde dikkat çeken isim ise Gan- âdet nasılsa kalmıştır. Yüzme havuzu kapısındaki
di’dir. Gandi, özellikle toplumdan tecrit edilen ilanı gidip okudum: ‘Ari olmayanlar havuza girecek
paryalara sahip çıkmıştır. Değerli olduklarını olursa başlarına gelecekten biz mesul değiliz.’
vurgulamak adına onlara, “Tanrı’nın çocukla-
rı” anlamında harican adını vermiştir.
3. a) Gandi’nin paryalara karşı tutumunu diğer önderlerin tutumlarıyla birlikte değerlendirdiğinizde
çıkarımınız ne olur?
b) Falih Rıfkı Atay’ın kitabında anlattıklarından yola çıkarak kast sisteminin geçerliliği konusunda
yorumunuz ne olur?
162
Hazırlayan: Işıl ŞAHİN