Page 34 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 34
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 9
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 16
1. ÜNİTE : TARİH VE ZAMAN > 1.2. Neden Tarih?
Kavram : Hafıza
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi
Çalışmanın Adı HAFIZANIN GÜCÜ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Hafızanın insan hayatına etkilerini farkedebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen soruları metne göre cevaplayınız.
Hafıza, beynin verileri veya bilgileri kodlayıp saklayabilme ve gerektiğinde buna ulaşabilme yetisidir.
İnsan belleği, bilgiyi depolamak ve almak için karmaşık bir sistemden meydana gelmiştir. Bu belleğin
sistematiği konusunda kesin bir uzlaşma olmasa da genellikle duyusal hafıza, kısa süreli hafıza ve uzun
süreli hafıza arasında bir ayrım kabul edilir.
Kısa süreli bellek,
Duyusal bellek,
sınırlı boyut ve süreye sa-
uyaran sona erdikten
hiptir. Duyusal bellekten
sonra, duyusal bir uya-
daha gelişmiş işlemler için
ranın kısa bir izlenimini
kullanılır ve genellikle bi-
tutan hafızadır.
linçli bir bellek sistemi ol-
duğu söylenir.
Uzun süreli bellek, sınırsız ka-
pasite ve süreye sahip bir depo
gibidir. Uzun süreli bellek, tüm
bilgilerimizin, geçmiş olayların
ve işlerin nasıl yapılacağına
dair anıların depolandığı bir ar-
şiv gibidir.
1. İnsan hafızasının uzun süreli bellek kısmı olmasaydı, insanlığın gelişmişlik düzeyi nasıl olurdu?
Düşüncelerinizi yazınız.
2. Yönerge: Aşağıda verilen metne göre soruları cevaplayınız.
Dün, Bugün, Yarın ve Hafıza
Hafızanın tarih ve kimlikle kurmuş olduğu ilişki, kolektif kimliğin oluşumu ve toplumun tarihi olarak ele
alınmaktadır. Yani toplumsal hafıza, ulusal kimliğin başarısını ortaya koyması açısından önemlidir.
Milletlerin ortak hafızası olan tarih, millî ve toplumsal kimliğin İnşasını hazırlar. Kendini ifade etmenin
ve konumlandırmanın yolu olarak bir kimliğe bürünmek, anlatılan bir hikâyeyle başlar. Birey, kendisi-
nin ait olduğunu hissettiği kimliğin hikâyesini anlatır. Bir anlamda bir tarih taşıyıcısıdır. Geçmişini gör-
mezden gelen bir yaklaşım ve anlayış, bugünü etkileyerek geçmişin tüm sorunlarını bugüne yansıtır.
31