Page 34 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 34

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 16
            1. ÜNİTE     : TARİH VE ZAMAN > 1.2. Neden Tarih?
            Kavram       : Hafıza
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Kavrama Becerisi

             Çalışmanın Adı                         HAFIZANIN GÜCÜ                                  20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Hafızanın insan hayatına etkilerini farkedebilme.


            1. Yönerge: Aşağıda verilen soruları metne göre cevaplayınız.


            Hafıza, beynin verileri veya bilgileri kodlayıp saklayabilme ve gerektiğinde buna ulaşabilme yetisidir.
            İnsan belleği, bilgiyi depolamak ve almak için karmaşık bir sistemden meydana gelmiştir. Bu belleğin
            sistematiği konusunda kesin bir uzlaşma olmasa da genellikle duyusal hafıza, kısa süreli hafıza ve uzun
            süreli hafıza arasında bir ayrım kabul edilir.


                                                                               Kısa süreli bellek,
                Duyusal bellek,
                                                                               sınırlı boyut ve süreye sa-
                uyaran sona erdikten
                                                                               hiptir.  Duyusal  bellekten
                sonra, duyusal bir uya-
                                                                               daha gelişmiş işlemler için
                ranın kısa bir izlenimini
                                                                               kullanılır  ve  genellikle  bi-
                tutan hafızadır.
                                                                               linçli bir bellek sistemi ol-
                                                                               duğu söylenir.
                Uzun süreli bellek, sınırsız ka-
                pasite ve süreye sahip bir depo
                gibidir. Uzun süreli bellek, tüm
                bilgilerimizin,  geçmiş  olayların
                ve  işlerin  nasıl  yapılacağına
                dair anıların depolandığı bir ar-
                şiv gibidir.







            1.  İnsan hafızasının uzun süreli bellek kısmı olmasaydı, insanlığın gelişmişlik düzeyi nasıl olurdu?
                Düşüncelerinizi yazınız.









            2. Yönerge: Aşağıda verilen metne göre soruları cevaplayınız.

                                            Dün, Bugün, Yarın ve Hafıza

              Hafızanın tarih ve kimlikle kurmuş olduğu ilişki, kolektif kimliğin oluşumu ve toplumun tarihi olarak ele
              alınmaktadır. Yani toplumsal hafıza, ulusal kimliğin başarısını ortaya koyması açısından önemlidir.
              Milletlerin ortak hafızası olan tarih, millî ve toplumsal kimliğin İnşasını hazırlar. Kendini ifade etmenin
              ve konumlandırmanın yolu olarak bir kimliğe bürünmek, anlatılan bir hikâyeyle başlar. Birey, kendisi-
              nin ait olduğunu hissettiği kimliğin hikâyesini anlatır. Bir anlamda bir tarih taşıyıcısıdır. Geçmişini gör-
              mezden gelen bir yaklaşım ve anlayış, bugünü etkileyerek geçmişin tüm sorunlarını bugüne yansıtır.






                                                                                                    31
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39