Page 36 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 36
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 9
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 17
1. ÜNİTE : TARİH VE ZAMAN > 1.2. Neden Tarih?
Kavram : Kimlik
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi, Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı MİLLÎ KÜLTÜR 20 dk.
Çalışmanın Amacı Kimlik kavramının önemini fark edebilme.
Yönerge: Metin ve görselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
MİLLÎ KİMLİK
Kimlik, fert ve toplumun kendini tanımlama şeklidir. Kişinin kimliğini teşkil eden özellikler ona yaşa-
dığı toplumdan sirayet eder. Millî kimliği belirleyen bazı unsurlar vardır. Toplumun en hayati ve en
büyük teşkilatlanması olan devlet, bu unsurların başında gelir. Devlet, temelde sağladığı güvenlik
duygusu sayesinde millî kültürün oluşması ve onun korunmasını sağlar. Ortak bir inanç, bütün top-
lumsal kurumlar gibi kimliği oluşturan temel unsurlardandır. Toplumların belli bir coğrafya üzerinde
yaşarken o topraklar için savaşmak ve çeşitli biçimlerde imar etmekle o coğrafyayı vatan hâline ge-
tirdiklerini belirtir. Bu bağlamda coğrafya da kimliği oluşturan temel unsurlardan sayılır.
Görsel 1
Tarih şuuru da aynı amaca hizmet eder çünkü tarih eğitimi kişiyi, iki bin üç bin yıllık bir şuur genişle-
mesine götürerek kişinin, kendisini bu uzun ve büyük birikimin bir parçası ve sahibi olduğunu hisset-
mesini sağlar. Tarih eğitiminin asıl önemi, kazandırdığı bu güven ve kimlik duygusundadır. Toplum,
kendisini oluşturan fertlerin bir kimlik altında toplanmaları sayesinde ortaya çıkar. Ortak bir geçmişin
uzunluğu, o toplumun ayniyetine şahitlik eden tanıkların çokluğunu gösterir. Toplum, mekân ve za-
man içinde ortak bir kimlik ile süreklilik kazanır. Kimlik olmaksızın bir toplumun mekân ve zaman
içinde süreklilik taşıyabilmesi söz konusu olmayacaktır.
(Nevzat Kösoğlu, Türk Milliyetçiliği ve Osmanlı,Ötüken yay.
İstanbul 1997, s.60-89’dan düzenlenmiştir.)
33