Page 58 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 58

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 29
            1. ÜNİTE     : TARİH VE ZAMAN > 1.3. Zamanın Taksimi
            Kavram       : Zaman
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Kavrama Becerisi

             Çalışmanın Adı                              ZAMAN                                      15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Zamanın bölümlendirilmesinde kullanılan kavramları çeşitli örneklerle kavrayabilme.

            1. Yönerge: Aşağıda verilen açıklamaları dikkate alarak soruları cevaplayınız.
            ZAMAN: Zaman, başlangıçtan bugüne gelen ve geleceğe doğru akan kesintisiz bir süreçtir.


























            1.  Kesintisiz bir süreç olan zamanı bölümlere ayırmanın ya da ölçmenin insan hayatına sağladığı
                faydalar hakkında neler söyleyebilirsiniz?









             2. Yönerge: Metinden hareketle soruları cevaplayınız.

                                         SADECE AY İLE HESAPLANSAYDI?
             Tarihçilere göre ilk insanların yıl hakkında hiçbir fikri olmamıştır. Yıldızlar üzerinde ilk gözlemler, yön-
             lerini belirlemek için göçebe çobanlar tarafından yapılmıştır. Fakat yıldızların hareketleri mevsimlerin
             belirlenmesine de yaradıkları anlaşılınca, yıldızlar tarımla uğraşanlar tarafından da dikkate alınmıştır.
             Mesela Babillilerin kullandığı takvimde ekim zamanı yeni ayın on üç defa görünmesine göre ayarlan-
             maya çalışılmıştır. İnsanların tarıma geçtiği yıllarda zaman, yeni ayın görünmesine göre ölçülmüştür.
             Bu nedenle tarihe geçen ve uzun yaşadığı belirtilen insanların yaşları hesaplanırken bir yıl karşılığı
             gerçekte bir ay karşılığı olduğu tahmin edilmektedir.
             Ekim zamanları ve bununla ilgili törenler, önemli bir yıldızın görünmesine bağlı olarak düzenlenmiştir.
             Böylece insanlar gerek günlük hayatlarında gerekse kamusal işlerde yapacakları işleri planlama de-
             neyimi kazanmışlardır. Bunun bir sonucu olarak da ilkel insanların yıldızlara bir kutsallık atfetmesi de
             kaçınılmaz olmuştur.
             Gökyüzünü ve yıldızları gözlemleyerek gök cisimlerine dair bilgi elde eden uzmanlar, toplumu zaman
             konusunda aydınlatma görevini doğal olarak omuzlamışlardır. Bunun sonucu olarak neolitik devrin
             başından itibaren yıldızların hareketlerini bilen bilgili ve tecrübeli bir kimsenin toplum nazarında kaza-
             nacağı önemi de anlamak zor olmasa gerektir.
                                                             H.G. Wells, Kısa Dünya Tarihi (Metin, düzenlenerek alınmıştır.)

                                                                                                    55
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63