Page 73 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 73

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         39      TARİH 9                                                Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         1. ÜNİTE     : TARİH VE ZAMAN > 1.3. Zamanın Taksimi
         Kavram       : Takvim
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Tarihsel Kavrama Becerisi, Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

          Çalışmanın Adı                    ZAMANA HÜKMETME ARZUSU                               20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Takvim kavramını ve takvim sistemlerinin oluşumundaki doğal ve beşerî belirleyici özellikleri değerlendirebilme.

         Yönerge: Metin ve görselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.


                                    ZAMANIN ANLAMLANDIRILMASI

           Uzaklık-yakınlık, uzunluk-genişlik, hacim gibi şeylerin ölçülerinde olduğu gibi zaman ve onun öl-
           çeği de kurgudur. Kullandığımız zaman ölçüleri ve takvim, üzerinde yaşadığımız yer yuvarlağının
           koşulları ve olanakları için geçerlidir. Yer yuvarlağının, kendi ekseni çevresindeki bir dönüş süresine
           ‘gün’ diyoruz. Günün askatları saat, dakika, saniye ve salisedir. İnsanoğlu, günün eşit ölçüde par-
           çalara ayrılma işini bir çırpıda bulmuş değildir. Bu parçalardan her birinin benimsenişi, kullanılışı,
           adlandırılışı, sürelerinin saptanışı, uzun zaman almış ve ayrı toplumlara göre değişiklik göstermiştir.
           Günün üskatları ise hafta, ay, mevsim, yıl ve yüzyıl diye adlandırılırlar. Gece ile gündüz, kış ve yaz
           gibi etkili ve sert değişiklikler yüzünden, can ve mal güvenlikleri bakımından, soğuktan, sıcaktan,
           açlık, susuzluk kaygısından dolayı insanlar çok eskiden beri zaman kavramının bilincine varmışlar-
           dır. Hizmet süreleri, ücretler, vergiler ve benzeri şeyler nedeni ile bu zaman kavramı ve takvim ölçeği
           özellikle hükümdarlar ve üst düzeydeki yöneticiler katında bilinmesi, göz önünde tutulması gerekli
           hatta zorunlu bir şey olmuştur. Eski çağlarda insan toplulukları, başlarından geçenleri ya da değer
           verdikleri, belleklerinde saklamak istedikleri önemli anıları çoğu kez doğal olaylara göre sıralarlardı.
           Bu eski ulusların ve toplumların olayları, özellikle ay ve güneş tutulmalarına göre kronolojik sıraya
           koymaları, günümüzde onların tarihlerini inceleyenlere büyük yardımcı olmuştur. Çünkü astronomi,
           kozmografya, fizik ve matematik gibi bilimler, ay ve güneş tutulmalarının, günümüzden binlerce yıl
           önceki ve sonraki oluş zamanlarını kesinlikle bize bildirebiliyor.
                                  (Neşet Çağatay, “Eski Çağlardan Bu Yana Zaman Ölçümü ve Takvim”, Ankara Üniversitesi İlahiyat
                                           Fakültesi Dergisi, S.1 ss.105-138, Ankara 1978, s.105-106 ve 118’den düzenlenmiştir.)




























                          Görsel 1







          70
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78