Page 68 - Coğrafya 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 68
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 10
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 11 5. Yönerge
1. Yönerge 1.
Liverpool
1. a- Ulaşım, b- Altyapı, c- Artbölge, ç- Liman, d- Boğaz, e- Kanal
Los Angeles Kuveyt Kobe
2. Yönerge
1. Kara yolu ve deniz yolu
2. Kara yolu, demir yolu, deniz yolu, hava yolu ve boru hattı
3. Günümüzde ulaşım türlerinin çeşitlenmesini sağlayan temel
etken Sanayi Devrimi ile gelişen teknolojidir. Güzergâhlar Üzerinde Bulunan Boğaz ve/
veya Kanallar
1. Petrol Tankeri Hürmüz, Babülmendep, Süveyş, Cebelita-
(Kuveyt-Los Angeles) rık, Panama
2. Petrol Tankeri Hürmüz, Babülmendep, Süveyş, Cebelita-
3. Yönerge (Kuveyt-Liverpool) rık
1. Yoğun olarak kullanılan kanallar, Panama ve Süveyş'tir. 3. Petrol Tankeri Hürmüz, Malakka
(Kuveyt-Kobe)
Yoğun olarak kullanılan boğazlar; Cebelitarık, Babülmendep,
Hürmüz, Malakka, İstanbul ve Çanakkale'dir. 2. Asya, Avrupa ve Orta Doğu’nun kesiştiği noktada bulunan
2. Bu kıtalar dünyanın önemli üretim ve tüketim merkezleridir. İstanbul Havalimanı, kıtaları birbirine bağlayan stratejik coğ-
rafi konumuyla dünyanın en önemli havacılık merkezlerinden
3. Hava yolu ulaşımının en fazla gerçekleştiği kıtalar Kuzey Ame- biridir.
rika, Avrupa ve Asya'dır.
4. Hava yolu ulaşımı, yüksek hızının yanı sıra kaza oranının diğer 3. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre İstanbul’a gelen
ulaşım araçlarına göre düşük olması ve konforu nedeniyle tu- yabancı turist sayısı 2017’de bir önceki yıla göre %17,8 arttı.
rizm faaliyetlerinde tercih edilmektedir. Hava yolu ulaşımının Benzer pozitif ivmenin 2018’de de sürdüğü gözlenmekte ve
gelişmesi turizm faaliyetlerinin de artmasını sağlamıştır. büyüme trendinin devam edeceği öngörülmektedir.
4. Kanal İstanbul Projesi'nin Genel Amaçları
• İstanbul Boğazı'nın tarihsel ve kültürel dokusunun korun-
4. Yönerge ması ve güvenliğinin artırılması
• İstanbul Boğazı’nda öncelikle deniz trafiğinden kaynakla-
1. Ulaşımın Tarihsel Etkisi: Ulaşım ağlarını iyi organize eden nan yükün azaltılması ve Boğaz güvenliğinin artırılması
devletler, bulundukları coğrafi mekânda uzun süre hâkimiyet- • İstanbul Boğazı’nın trafik güvenliğinin sağlanması
lerini sürdürmüşlerdir. • Seyir emniyetinin sağlanması
Ulaşımın Sosyal Etkisi: Toplumun eğitim ve sağlık olanak- • Uluslararası deniz trafiğine açık yeni bir su yolunun
larına erişiminin yanı sıra kültürel ve sanatsal faaliyetlere oluşturulması
katılımına olanak sağlayan ulaşım, sosyal ve kültürel etkileşimi • Olası bir İstanbul depremi dikkate alınarak yatay mima-
de kolaylaştırır. riye dayalı depreme dayanıklı modern bir yerleşim alanı
Ulaşımın Ekonomik Etkisi: Ham maddelerin işleme tesisleri- oluşturulması
ne ulaştırılması, mamul veya yarı mamul maddelerin tüketim Bu projeyle tarih, kültür ve ticaret anlamında dünyanın önde
noktalarına taşınması, turizm faaliyetlerine katılanların gelen şehirlerinden olan İstanbul'da ticaret ve turizm faaliyet-
güvenli ve rahat bir şekilde faaliyette bulunacakları alanlara leri artacak ve ulaşımın kilit noktası olan şehir bu anlamda ayrı
taşınması gelişmiş ulaşım sistemlerine bağlıdır. bir öneme sahip olacaktır.
Ulaşımın Çevresel Etkisi: Ulaşım faaliyetleri, çevre şartla-
rından etkilenme ve çevresel değişiklikler oluşturma gibi iki 5 2050 yılına kadar yük taşımacılığında en fazla talep artışı deniz
yönlü bir ilişkiye sahiptir. Örneğin iklim ve yeryüzü şekilleri yolu ulaşımında olacaktır.
ulaşım faaliyetleri için belirleyici olurken zaman zaman ulaşım
faaliyetleri; verimli tarım alanlarının kaybedilmesi, bitki ör- 6 2015-2050 arasında yük taşımacılığında demir yolu ve kara
tüsünün tahribi, fosil yakıt kullanımına bağlı hava kirliliği vb. yolu ulaşımı oranında düşüş olacağı öngörülmektedir.
çevresel sorunlara neden olmaktadır.
7 Hava yoluyla yük taşınmasında diğer sektörlere göre maliyet
çok yüksektir.
8 Ulaşım hatlarının gelişmesi, üye ülkeler arasındaki ilişkileri
güçlendirecektir. Aynı zamanda uluslararası ticaret ve turizm-
de de gelişme sağlanacaktır.
67