Page 68 - Coğrafya 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 68

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                      COĞRAFYA 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 11                               5.  Yönerge
             1. Yönerge                                     1.
                                                                             Liverpool
             1.  a- Ulaşım, b- Altyapı, c- Artbölge, ç- Liman, d- Boğaz, e- Kanal
                                                          Los Angeles                 Kuveyt        Kobe




             2. Yönerge
             1.  Kara yolu ve deniz yolu
             2.  Kara yolu, demir yolu, deniz yolu, hava yolu ve boru hattı
             3.  Günümüzde ulaşım türlerinin çeşitlenmesini sağlayan temel
                etken Sanayi Devrimi ile gelişen teknolojidir.              Güzergâhlar Üzerinde Bulunan  Boğaz ve/
                                                                                     veya Kanallar
                                                            1. Petrol Tankeri   Hürmüz, Babülmendep, Süveyş, Cebelita-
                                                            (Kuveyt-Los Angeles)  rık, Panama
                                                            2. Petrol Tankeri   Hürmüz, Babülmendep, Süveyş, Cebelita-
             3. Yönerge                                     (Kuveyt-Liverpool)  rık
             1.  Yoğun olarak kullanılan kanallar, Panama ve Süveyş'tir.  3. Petrol Tankeri   Hürmüz, Malakka
                                                            (Kuveyt-Kobe)
                Yoğun olarak kullanılan boğazlar; Cebelitarık, Babülmendep,
                Hürmüz, Malakka, İstanbul ve Çanakkale'dir.   2.  Asya, Avrupa ve Orta Doğu’nun kesiştiği noktada bulunan
             2.  Bu kıtalar dünyanın önemli üretim ve tüketim merkezleridir.   İstanbul Havalimanı, kıtaları birbirine bağlayan stratejik coğ-
                                                               rafi konumuyla dünyanın en önemli havacılık merkezlerinden
             3.  Hava yolu ulaşımının en fazla gerçekleştiği kıtalar Kuzey Ame-  biridir.
                rika, Avrupa ve Asya'dır.
             4.  Hava yolu ulaşımı, yüksek hızının yanı sıra kaza oranının diğer   3.  T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre İstanbul’a gelen
                ulaşım araçlarına göre düşük olması ve konforu nedeniyle tu-  yabancı turist sayısı 2017’de bir önceki yıla göre %17,8 arttı.
                rizm faaliyetlerinde tercih edilmektedir. Hava yolu ulaşımının   Benzer pozitif ivmenin 2018’de de sürdüğü gözlenmekte ve
                gelişmesi turizm faaliyetlerinin de artmasını sağlamıştır.   büyüme trendinin devam edeceği öngörülmektedir.
                                                            4.  Kanal İstanbul Projesi'nin Genel Amaçları
                                                               •   İstanbul Boğazı'nın tarihsel ve kültürel dokusunun korun-
             4. Yönerge                                           ması ve güvenliğinin artırılması
                                                               •   İstanbul Boğazı’nda öncelikle deniz trafiğinden kaynakla-
             1.  Ulaşımın Tarihsel Etkisi: Ulaşım ağlarını iyi organize eden   nan yükün azaltılması ve Boğaz güvenliğinin artırılması
                devletler, bulundukları coğrafi mekânda uzun süre hâkimiyet-  •   İstanbul Boğazı’nın trafik güvenliğinin sağlanması
                lerini sürdürmüşlerdir.                        •   Seyir emniyetinin sağlanması
                Ulaşımın Sosyal Etkisi: Toplumun eğitim ve sağlık olanak-  •   Uluslararası deniz trafiğine açık yeni bir su yolunun
                larına erişiminin yanı sıra kültürel ve sanatsal faaliyetlere   oluşturulması
                katılımına olanak sağlayan ulaşım, sosyal ve kültürel etkileşimi   •   Olası bir İstanbul depremi dikkate alınarak yatay mima-
                de kolaylaştırır.                                 riye dayalı depreme dayanıklı modern bir yerleşim alanı
                Ulaşımın Ekonomik Etkisi: Ham maddelerin işleme tesisleri-  oluşturulması
                ne ulaştırılması, mamul veya yarı mamul maddelerin tüketim   Bu projeyle tarih, kültür ve ticaret anlamında dünyanın önde
                noktalarına taşınması, turizm faaliyetlerine katılanların   gelen şehirlerinden olan İstanbul'da ticaret ve turizm faaliyet-
                güvenli ve rahat bir şekilde faaliyette bulunacakları alanlara   leri artacak ve ulaşımın kilit noktası olan şehir bu anlamda ayrı
                taşınması gelişmiş ulaşım sistemlerine bağlıdır.   bir öneme sahip olacaktır.
                Ulaşımın Çevresel Etkisi: Ulaşım faaliyetleri, çevre şartla-
                rından etkilenme ve çevresel değişiklikler oluşturma gibi iki   5  2050 yılına kadar yük taşımacılığında en fazla talep artışı deniz
                yönlü bir ilişkiye sahiptir. Örneğin iklim ve yeryüzü şekilleri   yolu ulaşımında olacaktır.
                ulaşım faaliyetleri için belirleyici olurken zaman zaman ulaşım
                faaliyetleri; verimli tarım alanlarının kaybedilmesi, bitki ör-  6  2015-2050 arasında yük taşımacılığında demir yolu ve kara
                tüsünün tahribi, fosil yakıt kullanımına bağlı hava kirliliği vb.   yolu ulaşımı oranında düşüş olacağı öngörülmektedir.
                çevresel sorunlara neden olmaktadır.
                                                            7  Hava yoluyla yük taşınmasında diğer sektörlere göre maliyet
                                                              çok yüksektir.

                                                            8   Ulaşım hatlarının gelişmesi, üye ülkeler arasındaki ilişkileri
                                                              güçlendirecektir. Aynı zamanda uluslararası ticaret ve turizm-
                                                              de de gelişme sağlanacaktır.


                                                                                                    67
   63   64   65   66   67   68   69   70