Page 7 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 7

1          TARİH 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          6. Yönerge  XIV-XVI. yüzyıllar arasında Anadolu ve Rumeli’de hâkimiyet kuran Osmanlı Devleti’nin, daha
                  önceki Türk İslam devletlerinde olduğu gibi imar faaliyetlerine büyük önem verdiği, Osmanlı şehir
                  kültürünün, birbirinden farklı, etnik, dinî ve ekonomik yapılar üzerine tesis edildiği açıklanır.
         Örnek Etkinlik:
         Aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplayınız.
         Dinî ve etnik çeşitlilik ile tercihe ve esnekliğe dayalı yerleşim biçimi Osmanlıların Anadolu ve Balkan şe-
         hirlerinin pek çoğunda vardır. Onun için de özellikle Osmanlıların şekillendirdiği Bursa, Edirne, Selanik,
         Saraybosna, Üsküp, Sofya, İşkodra, Belgrad şehirleri pek çok açıdan birbirlerine benzemektedir. Nüfus
         çeşitliliği bir yana, bu çok kültürlülüğünün sonucu olarak mimari, ticaret, gündelik yaşam ve yeme-iç-
         meye kadar çok farklı alanlarda benzeri tavır alış özellikleri gösterirler. Müslümanlıkları ile birlikte sahip
         oldukları zengin çeşitlilik en bariz bir şekilde göze çarpmaktadır.

                                                     https://csb.gov.tr/osmanli-da-sehircilik-anlayisi-makale (Alınmıştır.)
          1.  Anadolu ve Rumeli’deki Osmanlı şehirlerinin birbirlerine benzemesinin nedenleri nelerdir?





          2.  Osmanlı şehir kültürünün oluşmasındaki temel etkenler nelerdir?




          7. Yönerge  Bir milletin kültürel kimliğinin en önemli göstergelerinden biri olan geleneksel el sanatlarının,
                  Osmanlı Devleti’nde de büyük gelişme gösterdiği üzerinde durulur. Özellikle ahşap ve taş işlemeciliği,
                  dokumacılık, çinicilik ve hat gibi sanat dallarının her birinin kendi içinde ustalık alanları olduğu,
                  kullanılan gereç veya üretilen üründen adını alan gruplara ayrıldığı vurgulanır. Nakkaşlar,
                  kuyumcular, kâtipler, ciltçiler, çiniciler, kumaş dokuyucuları, maden işi yapan kazgancılar, ahşap
                  işleriyle uğraşan kündekârlardan oluşan bu sanat ve zanaat gruplarının, kendi içlerinde birer eğitim
                  kurumu gibi çalıştığı açıklanır.
         Örnek Etkinlik:

         Verilen görsellerin hangi el sanatları ile ilgili olduğunu yazınız. Soruları cevaplayınız.
          1.  Yaşadığınız yerde hala bu el sanatları ile uğraşılmakta mıdır? Bu el sanatları hangileridir?





          2.  Osmanlı el sanatları ile ilgili yaşadığınız çevrede örnekler var mıdır? Bunlar nelerdir?













              ........................................................  ........................................................  ........................................................









                                ........................................................  ........................................................
          6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12