Page 33 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 33

6          FELSEFE 11




              AKIMLAR        TEMSİLCİLER                           GÖRÜŞLER


                                              Bu akım, insanın söz ve eylemlerinin oluşturduğu ürün ve ya-
                             •  Wilhelm Dilt-  pıların anlamına yönelik yorumlamaya dayanmaktadır. Akı-
                               hey (Vilhem
                               Diltay)        ma göre doğa bilimleri dışsal, tinsel bilimler ise içsel bilgiler-
             Hermeneutik     •  Hans Georg    dir. Yaşanan her dönemin kendi tinselliği bulunmakta ve bu
                                              tinsellik dilde kendine has anlamlar oluşturmaktadır. Akım,
                               Gadamer        tarihsel bir dönemi veya tarihsel bir olayı anlayabilmek için o
                               (Hans Georg    dönemin tinsel yapısının dile yüklediği anlamları bilmek ge-
                               Gadama)
                                              rektiğini söylemektedir.





                                              Bu akıma göre insanın temel sorunu bilgi ve bilmek değil, va-
                                              roluşun kendisidir. Varoluş, hiçbir zaman hazır değildir; oluş
                             •  Soren A. Kier-
                               kegaard (Şan   içinde olan insan, sürekli yeni kararlar alıp seçimler yaparak
                               Kirkegard)     kendini yeniden sentezlemektedir. İnsanın seçim yapabilmesi
                             •  Friedrich     özgür oluşundan kaynaklanmaktadır. Özgürlük ise seçimle-
                                              rin  sonuçlarının  sorumluluğunu  almayı  gerektirir.  Modern
                               Nietzsche      insanın değerlerinin dayandığı ilkeler çökmüştür.  Bu anlam-
             Varoluşçuluk      (Fridrih Niçe)
                             •  Karl T. Jaspers   da hem modern dünyanın düşünce yapısı hem de materya-
                               (Karl Yaspas)   list ve idealist felsefeler varlığı açıklama konusunda yetersiz
                             •  Jean-Paul     kalmaktadır. Bilimler insanın varoluşunu açıklayamamakta,
                                              buna karşın felsefe insanın öznel varoluşunu açıklayabilmek-
                               Sartre (Jan Pol   tedir. Varoluş, özden önce gelmektedir. İnsan, önceden belir-
                               Sartr)
                                              lenmiş bir özle dünyada bulunmamakta, seçimleriyle kendini
                                              oluşturmaktadır.



                                              Akım, varlığın temelinde maddeyi görmektedir. Diyalektik;
                             •  Karl Marx     düşünce, doğa, toplumsal hareketler ve değişimin temelidir.
                               (Karl Marks)
              Diyalektik     •  Friedrich En-  Toplumda ekonomik üretim ilişkileri maddi unsurlar olarak
             Materyalizm                      altyapıyı (temel) oluştururken siyaset ve hukuk gibi kurumlar
                               gels (Fridrih   ise üstyapıyı oluşturmaktadır. Akıma göre altyapı, üstyapıyı
                               Engıls)
                                              şekillendirmektedir.



                             •  Mantıkçı Pozi-
                               tivizm         Akıma göre bilimsel bilgiler, gözlemlenebilir olgu durumla-
                             •  Moritz Schlick
                               (Moitz Şilik)  rına dayanan basit mantıksal önermelerle kurulmalıdır. Ol-
               Mantıkçı      •  Rudolf Carnap   gusal olmayan ifadeler ile deney ve gözlemin dışında kalan
              Pozitivizm       (Rudolf Kar-   dilsel/mantıksal önermeler anlamsızdır. Deney ve gözlem
                                              alanıyla metafizik önermeler ayrılmalıdır. Mantık ve matema-
                               nap)           tiğin  önermeleri  metafiziksel  olmadıkları için  doğrulukları
                             •  Alfred N.Whi-
                               tehead (Alfred   veya yanlışlıkları ortaya konabilir.
                               Vaythed)





          32
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38