Page 41 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 41

FELSEFE 11


          5. Etkinlik
                                                         6. Hasan Ali Yücel: Çeviri faaliyetleri yaptırarak klasik felsefe
         1.                                                eserlerinin Türkiye’de okunmasını sağlamıştır.
             Birçok yeni felsefi akım ortaya çıkmıştır.  X
                                                           Takiyettin Mengüşoğlu: Değer alanında yaptığı çalışmalarla
             Ele alınan konuları inanç sistemlerine bağlı olarak   sistematik felsefenin gelişimine katkıda bulunmuştur.
             açıklama çabası görülür.
             Gerek yetişen filozof sayısı gerekse ortaya konan ürün   Hilmi Ziya Ülken: Varlık felsefesi alanındaki çalışmalarıyla
             açısından kısır bir dönemdir.                 Türkiye'de felsefi düşünceye katkı sağlamıştır.
             Dil ve mantık alanındaki çalışmalara ilgi artmıştır.  X  Macit Gökberk: Dil ve düşünce üzerine çalışmalar yapmıştır. Fel-
                                                           sefenin daha anlaşılır olabilmesi için sade bir Türkçe kullanılma-
             Felsefe tarihine yön verecek büyük sistemlerin oluştu-  sı gerektiğini savunmuştur.
             rulmasına özen gösterilmiştir.
             Yoğun bir şekilde yaşanan sosyal ve siyasal gelişmeler   Mübahat Türker Küyel: Felsefenin tarihsel gelişimi, kültürler
             felsefe yapmayı zorlaştırmıştır.              arası etkileşimde Türk kültürünün yeri ve önemi konularındaki
                                                           çalışmalarıyla felsefeye katkıda bulunmuştur.
             Tartışma ve yorum bolluğu düşünce üretiminde verim-  X
             liliği artırmıştır.                           İonna Kuçuradi: Türkiye Felsefe Kurumunun kuruluşuna öncü-
             Klasik felsefe geleneğindeki yöntem anlayışına bağlı   lük etmiş, değerler felsefesini temel alan bir yaklaşımı ön plana
             kalınmıştır.                                  çıkarmıştır.
             İçinde bulunulan çağın toplumsal ve siyasal gelişmele-  X
             rinin etkisinde kalınmıştır.                  Nurettin Topçu: Felsefesinin merkezine ahlakı yerleştirmiş;
                                                           Türk düşüncesine hareket, irade ve isyan ahlakı kavramlarını
             Felsefi çalışmalarda belirli alanlara ve konulara yönelik   X  kazandırmıştır.
             uzmanlaşma ön plandadır.
                                                           Aydın Sayılı: Türk-İslam dünyasındaki bilimsel faaliyetler
          2.  20. yüzyıl insanlığın yaşadığı ilerlemenin ve özellikle de tekno-  alanındaki çalışmalarıyla felsefe literatürüne önemli katkılar
            lojideki gelişmelerin yanında büyük çöküşlerin, toplumsal so-  sunmuştur.
            runların, savaşların, yıkımların, acıların yaşandığı bir dönemdir.
            İnsanların bu yüzyıldaki savaşlar ve acıların etkisiyle modern
            dünyaya güveni sarsılmış ve özgürlük, mutluluk, irade, insanlık,   6. Etkinlik
            barış, sevgi, varoluşun anlamı gibi kavramlara ilgisi artmıştır.   1.  20. yüzyılın iki temel özelliği bulunmaktadır. Birincisi iki büyük
            Bu kavramları sorgulayarak çeşitli düşünceler ortaya koyan   dünya savaşının yaşanması, ikincisi ise bilim ve teknoloji alanın-
            varoluşçu felsefe, insanların bu konudaki ihtiyaçlarını karşılayan   da yaşanan büyük değişmeler ve gelişmelerdir.
            önemli bir düşünce akımı olarak 20. yüzyılın felsefe sahnesinde   2.  20. yüzyılda yaşanan savaşların ortaya çıkardığı sosyal ve psi-
            yerini almıştır.                                kolojik atmosfer mutluluğa, özgürlüğe ve barışa ilişkin çeşitli
                                                            düşünceler ortaya çıkarmıştır. İnsanı mutluluğa taşıyan düzen
          3.  Mantıkçı pozitivizme göre bir önermenin anlamlı bir öner-  arayışları ve adil paylaşım talepleri bu dönemde yeni felsefi fi-
            me olarak kabul edilmesinin koşulu deney ve gözlem yoluyla   kirlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Öte yandan bilim ve tek-
            doğrulanabilmesidir. Metafizik önermeler deney ve gözlem
            yoluyla doğrulanamayacağı için anlamsız önermeler olarak   nolojide yaşanan değişimeler ve gelişmeler toplumsal hayatı,
                                                            düşünceyi ve felsefeyi derinden etkilemiştir. Çoğulculuk, öznel-
            kabul edilir. Örneğin “Şu anda hava sıcaklığı sıfır derecenin   leşme ve bireyselcilik olguları dönemin felsefi tartışmalarından
            altındadır.” önermesi deney ya da gözlem yoluyla doğrulanabilir   bazılarıdır.
            bir önermedir. Bir derece yardımıyla hava sıcaklığı ölçülür ve
            sıcaklık sıfır derecenin altındaysa önerme doğrulanmış, sıfır   3.  Paranteze almak, önceden edinilmiş bilgilerden, ön yargılardan
            derecenin altında değilse yanlışlanmış olur. Mantıkçı pozitiviz-  ve rastlantısal özelliklerden uzaklaşmak ve onları yok saymaktır.
            me göre her iki durumda da önerme anlamlı bir önerme olarak   4.  Hermeneutik, yaşanan her dönemin kendine ait bir tinselliği
            kabul edilir. Metafizik bir önerme olan “Ölümden sonra yeni   bulunduğunu ve bu tinselliğin dilde kendine has anlamlar oluş-
            bir yaşam başlayacaktır.” önermesi deney ya da gözlem yoluyla   turduğunu söylemektedir. Akıma göre tarihsel bir dönemi veya
            doğrulanamayacağı yani hakkında doğru yahut yanlış şeklinde   tarihsel bir olayı anlayabilmek için o dönemin tinsel yapısının
            bir hüküm verilemeyeceği için mantıkçı pozitivizme göre bu   dile yüklediği anlamları bilmek gerekir.
            önerme anlamsızdır.                          5.  Varoluşçuluk akımına göre insanın seçim yapabilmesi onun öz-
                                                            gür oluşundan kaynaklanmaktadır.
         4. Bir kalemi ele alacak olursak bu kalemle ilgili fenomene yönelik   6.  Diyalektik materyalizme göre bir toplumda ekonomik anlamda-
           bilgilerimizi yani önceden edindiğimiz tüm bilgileri (kalemin   ki üretim ilişkileri (maddi unsurlar) altyapıyı, siyaset ve hukuk
           markası, rengi, şekli, türü, hangi maddeden nerede nasıl ve   gibi kurumlar ise üstyapıyı oluşturmaktadır. Akıma göre altyapı,
           ne zaman üretildiği, nereden satın aldığımız gibi) bir kenara   üstyapıyı şekillendirmektedir.
           yazalım ve bunları hiç bilmediğimizi varsayalım. İşte bu noktada
           fenomenlerin özüne dair bilgiye ulaşmış oluruz yani kalemin
           gerçek bilgisini, özünü kavrarız.

         5.  Diyalektik materyalizme göre değişim ve gelişim diyalektik
           yasalara bağlıdır. Maddenin “tez-antitez-sentez” şeklindeki
           diyalektiği varlıklarda değişime yol açar. Karşıtların savaşı ve
           sonrasında doğan birlik dönüşüme yol açar. Eskiyi yok ederek
           yeniyi ortaya koyar.





          40
   36   37   38   39   40   41   42