Page 40 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 40

FELSEFE 11



             4. Etkinlik                                    4.  Her iki düşünürün toplumsal refah ve mutluluğu önemsedik-
                                                               lerini, olabildiğince çok insanın faydasını düşündüklerini gör-
             2. Çalışma Kâğıdı
                                                               mekteyiz. Kant’ın ahlak anlayışının temelinde iyiyi isteme ilkesi
             1.  Aydınlanma Dönemi’nin en belirgin özelliği insanı ve doğayı   vardır. Eylemde önemli olan iyi niyettir, bu ahlak açısından
                akıl temelinde anlamaya çalışmasıdır. İnsanın aklı sayesinde   koşulsuz biçimde yerine getirilmelidir. İşte bu ona göre ödev
                özgürlüğe ve mutluluğa kavuşabileceği ve daha güzel bir dünya   ahlakıdır. Ödev insanın sorumluluğunu aldığı eylemdir. Vicda-
                oluşturabileceği düşünülmektedir. Ekonomik ve siyasal açıdan   nın emrettiği davranışlardır. Ödev bütün insanlar için geçerli
                kendini hissettiren bu gelişmeler, Fransız İhtilali gibi bir olayın   evrensel bir nitelik taşır. Bentham, ahlakı fayda temeline dayan-
                ve Sanayi Devrimi gibi bir olgunun yaşanmasına neden olmuş-  dırmıştır. İnsanın doğası gereği acıdan kaçıp hazza yöneleceğini
                tur. Fransız İhtilali’nin ardında sosyal yaşayıştaki eşitsizlik, ada-  söyler. Mutluluk ise insanın aklıyla doğru eylemleri seçmesine
                letsizliğin söz konusu olması ile özgürlük düşüncesinin oluşması   bağlıdır. Kötülükler ise insanın yanlış tercihlerde bulunmasın-
                yatmaktadır. Mutlak monarşinin yıkılmasıyla birlikte cumhuri-  dan, aklını kullanamamasından kaynaklanır.
                yet rejimi kurulmuştur. Sanayi Devrimi ile birlikte ulaşım kolay-  5.
                laşmış, kültürel ve ekonomik etkileşim artmıştır.  • 18-19. yüzyılda varlık üzerine   Meyve çekir-
             2.  Kant tek başına aklın “a priori” bilgilerin yetersiz olduğunu ve   görüşleriyle ünlü olan filozof   TEZ  deği
                tek başına duyu organlarının da “a posteriori” verilerinde yeter-  Hegel’dir.  (Tohum)
                siz olduğunu, bilgilerin oluşumunda hem akılsal verilerin hem   • Hegel’e göre varlığın temelinde
                de duyu organlarının gerekliliğini vurguluyordu. Bu bağlamda   akılsal bir ilke olan “geist” (gayst)
                hem akılcıları hem de empiristleri yani deneycileri yetersiz bul-  yer alır.
                maktadır. Bu yüzden felsefesine “eleştirel felsefe” adı verilmiştir.   • Geist; Tanrı, akıl, tin olarak da
                Algısız kavramlar boş, kavramsız algılar kördür, derken de bu   adlandırılır. Tüm varlıkların ilk
                uzlaştırmacı yaklaşımını kullanmıştır. Burada algıdan kastedi-  formu “geist”tir.  ANTİ-
                len deneyimlerimizdir. Deneyimler, duyu organları tarafından   • Hegel, varlıkların oluşumunu   TEZ  Meyve ağacı
                elde edilen verilerdir. Dolayısıyla deneyim olmadan kavramların   diyalektik yöntemle açıklar.
                karşılığı boş olacaktır. Kavramdan kasıt ise doğuştan getirdiği-  • Diyalektik: Karşıt şeylerin çatı-
                miz aklın ilkeleridir. Bunun yanında doğuştan getirdiğimiz akıl   şarak yeni şeyler oluşturmasının
                anlama ilkeleri yani kategorilerimiz olmazsa algılamalarımız ve   yöntemidir. Buna göre varlıklar
                deneyimsel verilerimiz kördür, âdeta anlamsızdır.  tez, antitez, sentez sürecinden
                                                                (diyalektik) geçerek oluşur.    Meyve
                                                               • Kısaca bir şeyin oluşması için   SEN-
             3.                                                 karşıt varlıkların çatışması ve   TEZ  (Tez-tohum)
                           İfadeler         Doğru  Yanlış       yeni bir senteze ulaşması gerekir.

                 18. yüzyıl ve 19. yüzyıl felsefesinde mo-
                 narşiye dayalı devlet fikri ön plana çık-  X  8.
                 mıştır.                                       18-19. yüzyıl Felsefe-   Felsefe Edebiyat İliş-
                                                               sinin Dil ve Edebiyat-
                 Locke, liberal (özgürlükçü) bir devlet   X        la İlişkisi            kisinin Sonuçları
                 sistemini öngörmüştür.
                                                                                         Tolstoy (Tolstoy) ve
                 Özgürlük  kavramı,  Fransız  Devrimi          Felsefi ve edebî eserle-  Dostoyevski’nin (Dos-
                 sonucunda  sıkça  kullanılmaya  başlan-  X       rin çoğalması          toyevski) tanınması
                 mıştır.
                                                                                         Aristokrasinin orta-
                 Özel  mülkiyet  ile  devlet  oluşumu  ara-  X  Halkın aydınlanması        dan kalkması
                 sında herhangi bir ilişki kurulamaz.
                                                               Voltaire (Volter), Mon-
                 Yasalar, tüm insanlığın ortak iradesiyle   X   tesquieu, Rousseau,      Edebiyatta roman-
                 oluşmuştur.
                                                                D’Alembert (Dalem-       tizm akımının ortaya
                 İnsanlar, doğuştan sahip oldukları hak-        bert) ve Diderot’un          çıkması
                 larını korumak için sözleşme yapma ih-  X       (Didoğ) yazıları
                 tiyacı duymuştur.                                                       Düşünsel zenginliğin
                 Yasama, yürütme ve yargı, güçler ayrılı-      Fransız İhtilali sonrası      artması
                 ğı ilkesine duyulan ihtiyaçtan doğmuş-  X     Aristokrasinin ortadan
                 tur.                                                                     Realizm akımının
                                                                kalkması, özgür dü-        ortaya çıkması
                 Özel mülkiyetin oluşumu ile başlayan          şüncenin ortaya çıkışı
                 çatışmaları önlemek için devlet kurul-  X     İnsan ve toplum gerçe-
                 muştur.                                       ğini anlamaya yönelik       Fransız İhtilali
                                                                     akım
                 Birlik ve beraberlik açısından devletin
                 her türlü gücü elinde bulundurması zo-  X       Realizm akımının       Ansiklopedinin ortaya
                 runludur.                                      önemli temsilcileri          çıkması











                                                                                                    39
   35   36   37   38   39   40   41   42