Page 62 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 62

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9            16

             9. ÜNİTE: Günlük/Blog
             Konu          Cumhuriyet Dönemi’nden Bir Blog Örneği                                20 dk.
             Kazanımlar    A.4. 2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.
                           A.4. 3. Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
                           A.4. 4. Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
                           A.4. 5. Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
                           A.4. 7. Metnin üslup özelliklerini belirler.
                           A.4. 9. Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
                           A.4. 10. Metinde yazarın bakış açısını belirler.
                           A.4. 12. Metni yorumlar.
                           A.4. 15. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
             Yönerge   Aşağıdaki blog yazısını okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, düzenlenmiştir.)

                                                        MUCİZE
                                                                                                                                                                      03.06.2016
                  Misafir geliyor. Gelince zaten aklını başından alıyor, ama ne yalan söyleyeyim beklemesi de bir
              başka güzel. Ayları, günleri, geceleri saymak. Nasıl ağırlayacağını düşünmek. Hazırlık yapmak, heye-
              canlanmak. Ayak sesleri böyle güzelken, var kendisini sen düşün.
                  Köşeden her göründüğünde aklıma iki çocukluk anımı getirir. Birisinde hava soğuk. Gecenin
              bir yarısı. Ama dolunay var, karanlık değil dışarısı. Tembihledin ya yatmadan akşam. Ayaktasın işte.
              Mutfak telaşeli. Yüzler uykulu. Radyo açık. Gözler saatte. Dillerde bir soru, “Tamam mı, oldu mu?”.
              Cevap değişmez, “Az kaldı”. İlk sen kalkarsın sofradan. Doğru yatağa. Üşümüşsün. Ama yatak kalo-
              riferin yanı başında. Ayaklarını sıcacık kalorifere dayarsın. Ohhh. Yüzünde bir gülümseme. Uzaklar-
              dan belli belirsiz hoş bir ses gelir. Sabah sesleri hep güzeldir de bu bir başka. Bir kulağın onda, birisi
              toplanan sofrada, kıvrılır dalarsın uykuya. Huzurla.
                  Diğeri yarı gerçek, yarı rüya. Turhal’daki lojman evindeyiz. Ev tren yolunun yanında. Yolun diğer
              tarafında bir pide fırını var. Bazen boş pide almaya, bazen de iç götürüp keyfimize göre yaptırma-
              ya gidiyoruz o fırına. Bazen babam tek başına gidip geliyor, yolunu gözlüyoruz. Bazen abimle beni
              de götürüyor yanında. Ama bizi tek başımıza göndermiyor. Bir gün onlardan habersiz gidiyorum.
              Dönüş yolunda geç kaldığımı fark ediyorum. Koşmaya başlıyorum. Küçük küçük tepeler var, yemye-
              şiller, birer birer aşıyorum hepsini. Hızlandıkça hızlanıyorum. Sonra bir sıçrıyorum, yüzlerce metre
              havaya. Tüm kasaba ayaklarımın altında, uzaktaki evimizi bile görüyorum. O kadar uzun sürüyor
              ki süzüle süzüle yere inmem. Tam ayağım yere değecekken tekrar sıçrıyorum. Sonra tekrar, tekrar.
              Bildiğin uçuyorum, inanılmaz mutluyum... O vakitler art arda gecelerde görürdüm bu rüyayı. Uçmak
              rüya, ama fırın gerçek, pideler gerçek, çok acıktığım gerçek. Bugün hâlâ, 40 küsur yaşımda, bunu
              yapabiliyor olduğum düşüncesi gelir ara ara aklıma, aynı mutluluğu hissederim. Deneyesim gelir,
              olacağına öylesine inanırım ki içim gider.
                  Hasret bitiyor, şenlik başlıyor. Mucize kapıda. Çok mutluyum.
                                                                                                   Dr. Cüneyt Sert, http://users.metu.edu.tr/csert/index2016.htm

             1.  Metinden alınmış aşağıdaki cümlelerde geçen deyimlerin anlamını bulunuz.








             2.  Metnin konusu ve temasını belirleyiniz.











                                                                                                    61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67