Page 212 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - Fizik 10
P. 212
FİZİK Optik - Test C 3. TEST
5. Güneş fırını yapmak isteyen bir kişi şekildeki gibi bir dü- 7. K ışık kaynağı ile Y ortamından X ortamına yüzey norma-
zenek kurarak bir tencere fasulye pişirmek istiyor. Fakat liyle θ açısı yapacak şekilde gönderilen turuncu renkli ışık
hangi optik aracı kullanacağına ve tencereyi nereye yer- ışını kırılmaya uğrayıp 2 numaralı yolu izleyerek ayırıcı yü-
leştireceğine karar veremiyor. zey doğrultusunda hareket ediyor.
I Normal
1
II IV X ortamı ayırıcı yüzey
Y ortamı 2
III 3
K kaynağı
Buna göre aşağıda verilen optik araçlar ve tencerenin
konumu ile ilgili verilen bilgilerden hangisini uygularsa
Buna göre,
fasulyeyi en kısa zamanda pişirebilir? (Düzeneğin bulun-
duğu yer güneş ışınlarının dik geldiği bölgededir. I, II, III,
I. θ açısı artırılırsa, turuncu ışık 3 numaralı yolu izler.
IV bölgelerine optik araçlar yerleştirilecektir.)
II. Aynı kaynaktan yeşil ışık gönderilirse 3 numaralı yolu
A) I, II, III, IV nolu bölgelere düzlem aynaları yatay ile izler.
45°’lik açı yapacak şekilde yerleştirip tencereyi düze-
III. Aynı kaynaktan kırmızı ışık gönderilirse 1 numaralı yolu
neğin ortasına koymalıdır.
izler.
B) I, II, III, IV nolu bölgelere asal eksenlerine ışınlar para-
yargılarından hangileri doğrudur?
lel gelecek şekilde tümsek aynalar yerleştirip tencereyi
düzeneğin tam orta noktasına koymalıdır. A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
C) Işınların asal eksenlerine paralel gelecek şekilde I ve II D) I ve III E) I, II ve III
bölgelerine çukur, III ve IV bölgelerine tümsek ayna yer-
leştirip tencereyi aynaların odak noktasına koymalıdır.
D) I, II, III, IV nolu bölgelerine ışınların asal eksenlerine
paralel gelecek çukur ayna yerleştirip tencereyi ayna-
ların odak noktasına koymalıdır.
E) I, II, III, IV nolu bölgelerine ışınların asal eksenlerine
paralel gelecek çukur ayna yerleştirip tencereyi ayna- 8. Bir fizik öğretmeni öğrencilerine küresel aynalarda görün-
ların merkez noktasına koymalıdır. tü oluşumunu ve bu aynaların kullanım alanları hakkında
öğrendiklerini ölçmek istiyor. Sınıfını beş gruba ayırarak
öğrencilerinin araba içi dikiz aynasının kullanımı ile ilgili
6. Odak uzaklıkları sırasıyla f , f , f olan I, II, III çukur ayna- yorum yapmalarını istiyor.
1 2 3
ları ile şekildeki düzenek kurulmuştur. II ve III aynalarının
Gruplardan;
asal eksenleri çakışık ve I aynasının asal eksenine diktir .
f III I. Grup: Görüş alanını azalttığı ve görüntüyü cisme göre
3
düz oluşturduğundan tümsek ayna kullanılmıştır.
II. Grup: Görüş alanını artırdığı ve görüntüyü cisme göre
ters oluşturduğundan çukur ayna kullanılmıştır.
I
K III. Grup: Görüş alanını artırdığından ve gerçek görüntü
Asal eksen oluşturduğundan tümsek ayna kullanılmıştır.
IV. Grup: Görüş alanını artırdığından ve görüntüyü cisme
f 1 göre düz oluşturduğundan tümsek ayna kullanılmıştır.
II f 2 V. Grup: Sanal görüntü oluşturduğundan çukur ayna kulla-
nılmıştır.
K ışını I, II, III aynalarından şekildeki gibi yansıdığına göre
f , f , f odak uzaklıkları arasındaki ilişki hangi seçenekte yorumlarını yapmışlardır.
1 2 3
doğru verilmiştir? (Birim kareler özdeştir.)
Buna göre hangi öğrenci grubunun yaptığı yorum doğ-
A) f > f > f B) f > f > f rudur?
3 1 2 1 2 3
C) f > f > f D) f > f > f
2 1 3 2 3 1 A) I. Grup B) II. Grup C) III. Grup
E) f = f > f D) IV. Grup E) V. Grup
1 3 2
210