Page 216 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - Fizik 10
P. 216

FİZİK                                             Optik                                           4. TEST



        5.   Şekil  I’de  kırıcılık  indisleri  farklı  saydam  K  ortamından  L   7.   Fiber  optik  teknolojisi  ışık  hızına  yakın  hızlarda  veri  ile-
            ortamına gönderilen ve sonrasında tekrar K ortamına ge-  timine  olanak  sağlayan  ve  ışığın  tam  yansıma  ilkesine
            çen X ışını ve hava ortamından tahta bloğa gönderildikten   dayanan bir teknolojidir. Saç teli kalınlığında saydam cam
            sonra tekrar hava ortamına geçen mermi ve hareket doğ-  ipliklerden oluşan ortamda ışık, sınır açısından büyük bir
            rultuları verilmiştir.                                 açıyla hava ortamına geçmek isterken tam yansıma sonu-
                                                                   cu cam kablo içinde ilerler. Günümüzde iletişim, güvenlik,
                                      hava     mermi
                       X ışını                                     tıp, otomotiv ve havacılık gibi bir çok sektörde kullanılmak-
             K ortamı                                              tadır. Bir öğrenci şekildeki gibi fiber optik kablo tasarlamak
                                                                   isterken K noktasında kablonun bükülmesi sonucu ışığın
             L ortamı                 tahta blok                   tam yansımaya uğramadan kablo dışındaki saydam orta-
                                                                   ma geçtiğini fark ediyor.
             K ortamı
                                      hava
                    Şekil I                 Şekil II

            X ışını ve mermi ile ilgili,

             I. X ışınının K ortamlarındaki ortalama hızları eşittir.
            II. X ışınının K ortamındaki ortalama hızı L’den farklıdır.
            III. Merminin tahta bloğa girmeden önce hava ortamındaki
               ortalama hızı, tahta bloktan çıktıktan sonra hava orta-
                                                                   Öğrenci K noktası gibi diğer yerlerde de bükülmeler ola-
               mındakine eşittir.
                                                                   bileceğini hesaba kattığı için;
            yargılarından hangileri doğrudur?
                                                                    I. Dalga boyu daha büyük ışık kullanma,
            A) Yalnız I        B) Yalnız II                   C)  I ve II
                                                                    II. Saydam ortamın kırılma indisini azaltma,
                      D) I ve III                   E) I, II ve III
                                                                   III. K noktasına gönderilen ışığın gelme açısını artırma
                                                                   işlemlerinden hangilerini tek başına yaparsa ışık cam ip-
        6.   Şekilde iki durumda da hava ortamında bulunan bir göz-  lik içinde kalarak yoluna devam edebilir?
            lemci güneş ışığı altında K ve L cisimlerine farklı saydam
            ortamlar içinde bulunurken bakmaktadır. K cismini X orta-  A) Yalnız I     B) I ya da II            C)  I ya da III
            mındayken kırmızı renkte, L cismini Y ortamındayken mor            D)  II ya da III                  E) I ya da II ya da III
            renkte görmektedir.


                                                               8.   Bir belgeselde uzaydaki astronotların Güneş’e baktıkların-
                                                                   da  Güneş’in  rengini  beyaz  olarak  algıladıklarını  öğrenen
                                                                   bir  öğrenci  kendi  tecrübelerine  göre  Dünya’dan  Güneş’e
                                                                   bakıldığında sarı renkte göründüğünü hatta Güneş doğar-
                                                                   ken ve batarken turuncu ve kırmızı renklerde, gökyüzünün
                                                                   ise mavi renkte göründüğünü hatırlıyor.

                                                                   Bu ışık olaylarının sebebini araştıran öğrenci,

                                                                    I. Uzay boşluğunda ışığı renklerine ayırıp saçacak atmos-

                                                                      fer ortamı olmadığı için astronotlar Güneş’i beyaz gö-
            K ve L cisimlerinin gözlemci tarafından sırasıyla kırmızı   rür.
            ve mor renkte algılanmasının nedeni;
                                                                    II. Öğle  vakti  açık  havada  Dünya’dan  gökyüzünün  mavi
             I. X ortamının yüksek enerjili görünür ışığı daha fazla so-  algılanmasının sebebi mavi rengin kırmızı renge göre
               ğurması,                                               atmosferde daha çok saçılmasıdır.

            II. Y ortamının büyük dalga boylu görünür ışığı daha az so-     III. Güneş doğarken ve batarken ufka yakın olduğunda at-
               ğurması,                                               mosferde daha uzun yol izler, mavi ışık daha da çok sa-
                                                                      çılır, göze turuncu ve kırmızı renkler daha fazla ulaşır.
            III. Y ortamının düşük enerjili görünür ışığı daha fazla so-
               ğurması                                             yargılarından  hangilerine  ulaşırsa  bu  olayları  açıklamış
                                                                   olur?
            verilenlerinden hangileri olabilir?
                                                                   A) Yalnız I        B) I ve II                   C) I ve III
            A) Yalnız I        B) Yalnız II                C) Yalnız III
                                                                             D) II ve III                   E) I, II ve III
                      D) I ve II                   E) I ve III

                                                           214
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220