Page 105 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 105

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                3    TEST

                                                    Divan Şiiri


        1.   Aşağıdaki verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?  4.    Divan şiiri 16 ve 17. yüzyılda en olgun dönemini yaşa-
                                                               mıştır. Her ne kadar Tanzimat’a kadar devam etse de
            A)  Rubai, İran edebiyatından Türk edebiyatına geçmiş
                                                               Nâbî’nin ölümünden sonra bir daha büyük şair yetişme-
               bir nazım şekli olup tuyuğ gibi kafiyelenir.
                                                               miştir. Dinî tasavvufi konularla birlikte din dışı konular
            B)  Lale Devri şairi Nedîm’in en büyük temsilcisi olduğu   da işlenmiştir. Divan şiiri kültürel değişime rağmen bi-
               nazım şekli şarkıdır.                           çimsel anlamda Tanzimat şairleri üzerinde etkisini sür-
                                                               dürmüştür.
            C)  Her beyti kendi içinde kafiyelenen ve beyit sınırlaması
               olmayan nazım şekli mesnevi olup konusuna göre
                                                               Bu parçadaki yanlış bilgi aşağıdakilerden hangisin-
               değişik gruplara ayrılmıştır.
                                                               de verilmiştir?
            D)  9-10  bentle  yazılan,  her  bendin  sonunda  vasıta
                                                               A)  Divan şiiri 16 ve 17. yy.da değil, 15 ve 18. yy.da
               beyti sabit kalan, Bağdatlı Ruhî ve Ziya Paşa tarafından
                                                                  zirveye ulaşmıştır.
               sıkça kullanılmış nazım biçimi terkibibenddir.
                                                               B)  Divan şiirinde sadece din dışı konular işlenmiştir.
            E)  aaaa / bbba / ccca...şeklinde uyaklanan, genellikle
               sayıları 4 - 8 arasında değişen dörtlüklerle yazılan   C)  Divan edebiyatı biçim yönünden Tanzimat sanatçılarını
               felsefi, dinî, didaktik konuların işlendiği bir nazım bi-  etkilememiştir.
               çimi murabbadır.
                                                               D)  Divan şiirinde Nâbî’den sonra da Nedîm, Şeyh Galip
                                                                  gibi büyük şairler yetişmiştir.
                                                               E)  Divan edebiyatı Tanzimat’la değil Millî Edebiyat'la
                                                                  sonlanmıştır.
        2.   Aşağıdaki beyitlerin hangisinde telmih sanatı yoktur?
            A)  Şöyle zerd oldı tenüm derd ile kim altun sanup

               Hey begüm yer yuda yazdı bendeni Karun sanup
            B)  Âdem alnunda eger görse cemâlün nûrını
               Secde emrine inâd itmezdi şeytân-ı racîm
            C)  Gel gönül Ka’be’sin ziyâret kıl
               Kim olupdur makam-ı İbrâhîm
            D)  Bin şîvesi vardır bu Züleyhâ-yı cihânun
               Ey Yûsuf-ı hüsn eyleme zindânı ferâmûş
            E)  Seni gelür işidüb bâğa yâsemen cânâ
               Çıkup o şevk ile dîvâra reh-güzâra bakar
                                                           5.   Esrârını dil zamân zamân söyler imiş

                                                               Hengâme-i gamda dâstân söyler imiş

        3.   I. Bağdatlı Rûhî                                  Aşk ehli olup da mihnet-i hicrâna
             II. Bâkî
            III. Ziya Paşa                                     Ben sabr iderin diyen yalan söyler imiş
            Verilen sanatçılar için aşağıdakilerden hangisi söy-     Günümüz Türkçesiyle:
            lenemez?
                                                               (Gönül sakladığı sırları zaman zaman söylermiş, üzgün
            A)  Bâkî ve Bağdatlı Rûhî divan şiirinin 16. yy.da yaşa-
                                                               zamanlarında  ise  destan  gibi  söylermiş,  âşık  olup  da
               mış iki önemli şairidir.
                                                               ayrılık çilesine “sabrederim” diyen yalan söylermiş.)
            B)  Üç  şair  de  terkibibent  nazım  şekliyle  eserler  yaz-
                                                               Bu dizelerin biçim ve içerik özelliklerinden hareketle
               mışlardır.
                                                               aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            C)  Ziya Paşa, Tanzimat I. Dönem'in önde gelen sanat-
               çılarındandır.                                  A)  Mahlas kullanmak esastır.
            D)  Bağdatlı Rûhî ve Ziya Paşa mesnevi nazım şeklini   B)  Nazım birimi dörtlüktür.
               kullanmamışlar fakat Bâkî hamse sahibi bir şairdir.  C)  Kökeni Fars edebiyatına dayanır.
            E)  Bâkî ve Bağdatlı Rûhî aruzu başarıyla kullanmışlardır.  D)  Kafiye düzeni tuyuğa benzer.
                                                               E)  Dinî, felsefi konular ağırlıklı olarak işlenir.


                                                       103
                                                       103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110