Page 274 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 274
Cumhuriyet Dönemi'nde Hikâye
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÇÖZÜMLÜ SORULAR
(1923-1940 ve 1940-1960)
3. Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi sanatçı- Çözüm:
lardan biridir?
A, B, D, E seçeneklerinde verilen eser ve yazarlarda
A) Sevinç Çokum psikososyal yönelim, postmodern çizgi görülmez. Bu
özellikleri barındıran eser ve yazar C seçeneğindedir.
B) Talip Apaydın
Cevap: C
C) Ferit Edgü
D) Adalet Ağaoğlu
E) Bilge Karasu 5. Bireyin iç dünyasını esas alan hikâyelerde özellikle iç
konuşma ve ---- teknikleri kullanılmıştır.
Çözüm: Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A seçeneğinde verilen sanatçı millî ve dinî duyarlılıkları
yansıtan hikâyeler, B seçeneğindeki sanatçı toplumcu A) montaj
gerçekçi hikâyeler, C, D, E seçeneklerinde verilen sa-
B) bilinç akışı
natçılar modernist çizgide hikâyeler yazmıştır.
C) tasvir
Cevap: B
D) özetleme
E) gösterme
Çözüm:
4. Türk edebiyatında psikolojik romanlar kaleme alan B seçeneği doğrudur çünkü bireyin iç dünyasını esas
yazar, romanlarının yanında hikâyeler de yazmıştır. alan hikâyelerde özellikle iç konuşma ve bilinç akışı tek-
Özellikle insanların sadece ruhsal maceralarını ve bi- nikleri kullanılır.
reysel buhranlarını ele almakla kalmamış, toplumsal Cevap: B
çatışma ve kültürel tezatlık noktasından da insanların
durumunu ele alarak psikososyal tarzda eserler kale-
me almıştır. Bu eserlerin başında gelen ---- adlı hikâye
kitabı, Osmanlı'dan Cumhuriyet’e geçişte ve yazarın
gençlik döneminde yalın bir Türkçe ve anlaşılır bir dille
yazılmıştır. Öykülerde hakim bakış açısı yerine sınırlı
bakış açısı tercih edilmiş ve olaylar, durumlar; daha
çok ben-öyküsel anlatıcının gözüyle verilmiştir. Anlatıcı 6. I. Abdullah Efendi'nin Rüyaları
böylece her şeyi bilen değil, olaylar ortaya çıktığında
II. Sabah Kahvaltısı
veya kişiler niyetlerini açıkladığında meseleleri okur-
III. Son Yaz Akşamı
la bilip öğrenen ve gören olmaktadır ki ----, bu öykü
anlatım tekniği açısından ileri bir safhaya ulaşmıştır. IV. Yaz Yağmuru
Yazarın öykülerinde dikkat çeken diğer bir özellik, bu V. Bizim Nesibe
öykülerin evrensel karakter içermemesidir. Daha çok
Numaralanmış eserler yazarlarına göre ikişerli eş-
sıradan kişileri öykülerine kahraman olarak seçmiş ve
leştirildiğinde hangisi dışta kalır?
bu yönüyle postmodern öykücülüğün habercisi olmuş-
tur. A) I B) II C) III D) IV E) V
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdaki eser ve
yazarlardan hangisi getirilebilir?
Çözüm:
A) İhtiyar Çilingir - Memduh Şevket Esendal
Abdullah Efendi'nin Rüyaları ve Yaz Yağmuru Ahmet
B) Merhaba Akdeniz - Cevat Şakir Kabaağaçlı Hamdi Tanpınar’ın hikâye türündeki eserlerindendir.
C) Ateş Böcekleri - Peyami Safa Sabah Kahvaltısı ve Bizim Nesibe, Memduh Şevket
Esendal’ın türündeki eserleridir. Son Yaz Akşamı
D) Cevizli Bahçe - Kemal Bilbaşar
Selim İleri’ye ait bir hikâyedir.
E) Çamaşırcının Kızı - Orhan Kemal
Cevap: C
274 275