Page 272 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 272

Tanzimat, Servetifünun, Fecriati,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                        Millî Edebiyat Dönemi Hikâye                4. TEST



        7.   Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat Dönemi hikâ-  10.  Eserde Osmanlı'ya isyan edip bağımsızlığını ilan eden
            yesinin özelliklerinden biridir?                   bir  Eflak  Beyi'ne  karşı  devletin  saygınlığını  her  şeyin
                                                               üstünde tutan bir kahramanın hiç beklenmedik tepkisi
            A)  Hikâye türü Millî Edebiyat Dönemi’nde bağımsız bir
                                                               anlatılır.
               tür hâlini almıştır.
            B)  Hikâyelerin en belirgin özelliği bir olay çevresinde      Bu parçada söz edilen eser aşağıdakilerden hangi-
               gelişmesidir.                                   sidir?
            C)  Çehov tarzı hikâyeler ağırlıklı olarak yazılmıştır.  A)  Pembe İncili Kaftan
            D)  Emekli, memur, yoksul insanlar bu dönem hikâyele-  B)  Forsa
               rinde işlenmiştir.
                                                               C)  Başını Vermeyen Şehit
            E)  Türkçülük  akımı  bu  dönem  hikâyelerinde  etkili  ol-  D)  Topuz
               muştur.
                                                               E)  Primo Türk Çocuğu







        8.   Servetifünun Dönemi’nin önemli roman ve hikâye ya-
            zarlarından olan ----, eserlerini Batı tekniğini uygun ola-
            rak kaleme almıştır. İstanbul ve çevresindeki belirli bir
            zümrenin yaşantılarını konu edinmiştir. Romanlarında   11.     I.  Hâlbuki İstanbul’umuz malumdur ya? Kaide-i mede-
            olduğu  gibi  hikâyelerinde  de  ağdalı,  sanatlı  bir  üslup   niyet herkesin kendi hanesi dahilinde hakim olarak
            benimsemiştir. Bir Yazın Tarihi, İhtiyar Dost hikâye tü-  onun  haricine  karışmamasını  iktiza  ettirdiği  halde
            ründeki eserlerinden bazılarıdır.                     bizim  usul-i  medeniyetimiz  iktizasınca  biz  hepimiz
                                                                  mahalle kethüdası kesiliriz. Herkesin hanesine karı-
            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
            dan hangisi getirilmelidir?                           şırız. Hatta bazılarımız kendi hanesine karıştığından
                                                                  ziyade âlemin hanesine karışmak ile iştigal eder. O
            A)  Mehmet Rauf                                       kadar ki âlemin hanelerinde bulup tashihine lüzum
                                                                  gösterdiği kusurları kendi hanesinde de arayıp bu-
            B)  Hüseyin Cahit Yalçın
                                                                  larak tashih etmiş olsa hanesinin pek mükemmel bir
            C)  Halit Ziya Uşaklıgil                              hane olacağı derkar iken iştigalini böyle müsmir bir
            D)  Ahmet Hikmet Müftüoğlu                            surette  etmeyip  de  beyhude  yere  edenlerimiz  pek
                                                                  çoktur. ‘Mevla cümlesini ıslah eylesin’ diyelim…
            E)  Hüseyin Rahmi Gürpınar
                                                                    II. Oh oradan acaba bir kere, bir kere daha geçebilecek
                                                                  miydi? Oradan bir kere daha geçmek, bu layenkati
                                                                  akan insan seli arasına bir kere daha karışıp o niha-
                                                                  yetsiz zevk-i hayatı duymak, bu kalabalığa gömülüp
                                                                  o müskir kokularda yüzerek, parça parça gelen tera-
                                                                  vetlerle, nefehat-ı bahar ile ciğerleri şişerek güneşin
                                                                  sıcak nevazişleri altında levend, sarhoş, pür-hayat
                                                                  koşmak,  yürümek...  Ve  sonra  da  ağlamak,  ölmek,
                                                                  evet  hiç  olmazsa  orada  ölmek,  köprüde...  Şimdi
                                                                  bunu istiyordu, yalnız bunu..."
        9.   Aşağıdakilerden hangisi Halit Ziya Uşaklıgil'in hikâ-     Numaralanmış  parçalar  sırasıyla  hangi  dönemde
            ye türündeki eserlerinden biri değildir?           yazılmış olabilir?

            A)  Ferdi ve Şürekası                              A)  Tanzimat II. Dönem - Millî Edebiyat
            B)  Solgun Demet                                   B)  Tanzimat I. Dönem - Servetifünun
            C)  Bir Muhtıranın Son Yaprakları                  C)  Servetifünun - Fecriâti
            D)  Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası                D)  Tanzimat II. Dönem - Servetifünun
            E)  Heyhat                                         E)  Servetifünun - Tanzimat I. Dönem



                                                       272                                                                                                           PB
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277