Page 268 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 268

Tanzimat, Servetifünun, Fecriati,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                        Millî Edebiyat Dönemi Hikâye                2. TEST



        8.   20. yüzyılın başlarında başlamıştır. Arapça ve Farsçanın   10.   I. Ahırın  avlusunda  oynarken  aşağıda,  gümüş  sö-
            dilimiz  üzerindeki  etkisi  ortadan  kalkmıştır.  İstanbul   ğütler  altında  görünmeyen  derenin  hazin  şırıltısını
            Türkçesi tüm yurtta ana dil olarak kullanılmaya başlan-  duyardık. Evimiz iç çitin büyük kestane ağaçları ar-
            mıştır.  Milliyetçilik  ruhu  ve  ulus  anlayışı  bu  dönemde   kasında kaybolmuş gibiydi. Annem İstanbul’a gittiği
                                                                  için benden bir yaş küçük kardeşim Hasan’la artık
            yoğunlaşmıştır.  Sanat  anlayışı  bireysellikten  uzaklaş-
                                                                  Dadaruh’un yanından hiç ayrılmıyorduk. Bu, baba-
            tırılmış,  toplum  sanatın  merkezine  alınmıştır.  Anadolu,
                                                                  mın  seyisi  yaşlı  bir  adamdı.  Sabahleyin  erkenden
            Anadolu insanı, köylü bu dönemde hikâyenin ve romanın
                                                                  ahıra koşuyorduk.
            konusu olmuştur.
                                                                  II. ...İşte bu gece ne yapacağını bilemiyordu! Kırk se-
            Bu parçada sözü edilen edebiyat dönemi aşağıdaki-     kiz saatin feci ve inanılmaz tarihi sinirlerine dokun-
            lerden hangisidir?                                    muştu. İki defa Depo’daki yalısının önüne kadar gitti.
                                                                  Fakat içeri giremedi. Tekrar arabaya atladı. Döndü.
            A)  Tanzimat Dönemi                                   Lanetlerden kaçan bir hain, arkasından koşulan bir
                                                                  suçlu gibi karanlık sokaklarda kaybolmak istedi. Do-
            B)  Servetifünun Dönemi
                                                                  laştı,  dolaştı.  Tekrar  rıhtıma  çıktı.  Hırsız  adımlarla
            C)  Fecriati Dönemi                                   deniz kenarına geldi.
            D)  Millî Edebiyat Dönemi                            III. Yirmi yaşından fazla göstermeyen bir delikanlı ça-
                                                                  dırın önünde yan yatırılmış bir el arabasının üstü-
            E)  Cumhuriyet Dönemi
                                                                  ne oturarak saz çalıyordu. Başı göğsüne yatmış ve
                                                                  gözleri yere dikilmiş olduğu için çehresini tamamen
                                                                  görmeye imkân yoktu.
                                                                  Numaralanmış parçalarda sırasıyla hangi bakış
                                                                  açıları kullanılmıştır?
                                                               A)  Gözlemci - kahraman - ilahi
                                                               B)  İlahi - gözlemci - gözlemci
                                                               C)  Kahraman - ilahi - gözlemci
                                                               D)  Kahraman - gözlemci - ilahi
                                                               E)  Gözlemci- ilahi - kahraman










                                                           11.   Annem  sapsarı  kesilmiş,  sesi  titriyor:  “Ah  insafsız!”,
                                                               diye bana tekrar acıyarak bakıyor. Daha çok ağlamaya
        9.   Servetifünun  hikâyesinde  hayal  kırıklıkları,  üzüntü,   başlıyorum. O kadar ağlıyorum ki… Beni artık sustura-
            sonu gelmeyen aşklar, aile içi çatışmalar vb. bireysel   mıyorlar.  Ne  zaman,  nerede,  nasıl  sustuğumu  bugün
            konular işlenmiştir. Genellikle üst tabakadan seçtikleri   bile hatırlayamıyorum... Sanki sonsuza dek ağlıyorum.
            kahramanları eserlerinde anlatarak aydın kesime hitap   Şimdi  şirket  vapurlarının  güvertelerinde  otururken  ne
            etmişlerdir.                                       zaman bir martı görsem aniden neşem kaçar. Bir çocuk
                                                               gibi ağlamak isterim. Kalbimin içinde büyük bir sızı bü-
            Bu parçadan hareketle aşağıdaki eserlerden hangi-  yür, büyür. Yüreğimi acıtır.
            sinin farklı bir kesime hitap ettiği söylenebilir?
                                                               Bu parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            A)  Hayat-ı Muhayyel
                                                               A)  Geriye dönüş tekniği kullanılmıştır.
            B)  Son Emel
                                                               B)  Kahraman bakış açısı vardır.
            C)  Hepsinden Acı
                                                               C)  Eksiltili cümleye yer verilmiştir.
            D)  Harap Mabetler
                                                               D)  İç monolog tekniğinden yararlanılmıştır.
            E)  Kadın İsterse
                                                               E)  Sosyal bir duyarlılık dile getirilmiştir.




                                                                                                                                                                     269
                                                       268                                                                                                           269
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273