Page 268 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 268
Tanzimat, Servetifünun, Fecriati,
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Millî Edebiyat Dönemi Hikâye 2. TEST
8. 20. yüzyılın başlarında başlamıştır. Arapça ve Farsçanın 10. I. Ahırın avlusunda oynarken aşağıda, gümüş sö-
dilimiz üzerindeki etkisi ortadan kalkmıştır. İstanbul ğütler altında görünmeyen derenin hazin şırıltısını
Türkçesi tüm yurtta ana dil olarak kullanılmaya başlan- duyardık. Evimiz iç çitin büyük kestane ağaçları ar-
mıştır. Milliyetçilik ruhu ve ulus anlayışı bu dönemde kasında kaybolmuş gibiydi. Annem İstanbul’a gittiği
için benden bir yaş küçük kardeşim Hasan’la artık
yoğunlaşmıştır. Sanat anlayışı bireysellikten uzaklaş-
Dadaruh’un yanından hiç ayrılmıyorduk. Bu, baba-
tırılmış, toplum sanatın merkezine alınmıştır. Anadolu,
mın seyisi yaşlı bir adamdı. Sabahleyin erkenden
Anadolu insanı, köylü bu dönemde hikâyenin ve romanın
ahıra koşuyorduk.
konusu olmuştur.
II. ...İşte bu gece ne yapacağını bilemiyordu! Kırk se-
Bu parçada sözü edilen edebiyat dönemi aşağıdaki- kiz saatin feci ve inanılmaz tarihi sinirlerine dokun-
lerden hangisidir? muştu. İki defa Depo’daki yalısının önüne kadar gitti.
Fakat içeri giremedi. Tekrar arabaya atladı. Döndü.
A) Tanzimat Dönemi Lanetlerden kaçan bir hain, arkasından koşulan bir
suçlu gibi karanlık sokaklarda kaybolmak istedi. Do-
B) Servetifünun Dönemi
laştı, dolaştı. Tekrar rıhtıma çıktı. Hırsız adımlarla
C) Fecriati Dönemi deniz kenarına geldi.
D) Millî Edebiyat Dönemi III. Yirmi yaşından fazla göstermeyen bir delikanlı ça-
dırın önünde yan yatırılmış bir el arabasının üstü-
E) Cumhuriyet Dönemi
ne oturarak saz çalıyordu. Başı göğsüne yatmış ve
gözleri yere dikilmiş olduğu için çehresini tamamen
görmeye imkân yoktu.
Numaralanmış parçalarda sırasıyla hangi bakış
açıları kullanılmıştır?
A) Gözlemci - kahraman - ilahi
B) İlahi - gözlemci - gözlemci
C) Kahraman - ilahi - gözlemci
D) Kahraman - gözlemci - ilahi
E) Gözlemci- ilahi - kahraman
11. Annem sapsarı kesilmiş, sesi titriyor: “Ah insafsız!”,
diye bana tekrar acıyarak bakıyor. Daha çok ağlamaya
9. Servetifünun hikâyesinde hayal kırıklıkları, üzüntü, başlıyorum. O kadar ağlıyorum ki… Beni artık sustura-
sonu gelmeyen aşklar, aile içi çatışmalar vb. bireysel mıyorlar. Ne zaman, nerede, nasıl sustuğumu bugün
konular işlenmiştir. Genellikle üst tabakadan seçtikleri bile hatırlayamıyorum... Sanki sonsuza dek ağlıyorum.
kahramanları eserlerinde anlatarak aydın kesime hitap Şimdi şirket vapurlarının güvertelerinde otururken ne
etmişlerdir. zaman bir martı görsem aniden neşem kaçar. Bir çocuk
gibi ağlamak isterim. Kalbimin içinde büyük bir sızı bü-
Bu parçadan hareketle aşağıdaki eserlerden hangi- yür, büyür. Yüreğimi acıtır.
sinin farklı bir kesime hitap ettiği söylenebilir?
Bu parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Hayat-ı Muhayyel
A) Geriye dönüş tekniği kullanılmıştır.
B) Son Emel
B) Kahraman bakış açısı vardır.
C) Hepsinden Acı
C) Eksiltili cümleye yer verilmiştir.
D) Harap Mabetler
D) İç monolog tekniğinden yararlanılmıştır.
E) Kadın İsterse
E) Sosyal bir duyarlılık dile getirilmiştir.
269
268 269