Page 264 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 264

Tanzimat, Servetifünun, Fecriati,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                        Millî Edebiyat Dönemi Hikâye    ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        10.  Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat Dönemi hikâ-  12.  Aşağıdaki parçaların dil, tema ve anlatım özellikleri
            yesini kendinden önceki dönemlerin hikâyelerinden   dikkate  alındığında  hangisinin  farklı  bir  dönemde
            daha farklı kılar?                                 yazılmış olduğu söylenebilir?
            A)  Konu                                           A)  “Bizimkiler! Bizimkiler!” diye bağırarak uyandı. Doğ-
                                                                  ruldu.  Üstündeki  kertenkeleler  kaçıştılar.  Limana
            B)  Edebî akım
                                                                  baktı.  Gerçekten,  kalenin  karşısında  bir  donanma
            C)  Mekân                                             gelmişti. Kadırgaların, yelkenlerin, küreklerin biçimi-
            D)  Dil                                               ne dikkat etti. Sarardı. Gözlerini açtı. Yüreği hızla
                                                                  çarpmaya başladı. Ellerini göğsüne koydu. Bunlar
            E)  Kişiler                                           Türk  gemileriydi.  Kıyıya  yanaşıyorlardı.  Gözlerine
                                                                  inanamadı.
                                                               B)  Muhsin  Çelebi  Türkçe  olarak  bağırdıkça;  Türkçe
            Çözüm:                                                bilmeyen  şah  kızıyor,  sararıyor,  morarıyor,  elinde
                                                                  heyecandan  açamadığı  mektup  tir  tir  titriyordu...
            Millî  Edebiyat  Dönemi  dilde  sadeleşme  hareketinin   Tahtının arkasındaki cellatlar kılıçlarını çekmişlerdi.
            başladığı ve başarılı olduğu bir dönemdir. Diğer edebî
                                                                  Muhsin Çelebi bağırdı, çağırdı. Danışmanlar, vezir-
            dönemlerde de sadeleşme çalışmaları denenmiş ancak    ler,  cellatlar,  savaşçılar  hükümdarlarının  sabrına,
            başarıya ulaşamamıştır. Millî Edebiyat Dönemi hikâye-  buna  dayanmasına  şaşıyorlardı.  Hatta  içlerinden
            sinde dil yabancı etkilerden arındırılmış, saf Türkçe an-  birkaçı mırıldanmaya başladı.
            layışı ile eserler yazılmıştır. Bu nedenle Millî Edebiyat   C)  Burası, en yakın kasabaya iki gün uzakta, Anado-
            Dönemi hikâyesi dil yönüyle diğer edebî dönemlerden   lu’nun çıplak, yolsuz, viran bir köyü idi. Bir vilâyetten
            daha farklıdır.                                       diğerine  geçen  arabasız  yolcular,  bazen,  havalar
                                                                  çok kurak gidip Kızılırmak geçit verirse, şoseyi bıra-
                                                                  kırlar ve kestirmeden bu köye uğrayarak iki gün yol
                                              Cevap: D            kazanırlardı. İşte, senede bu vesile ile beş on kişi,
                                                                  beş on fakir, böyle hüzünlü bir saatte yorgun argın
                                                                  gelir, kapıları vururdu.
                                                               D)  İşte bu zat bir gün, gerekli hazırlıkları yapar. Yani
        11.  Türk hikâyeciliğinin seyri dikkate alındığında aşağı-
                                                                  zeytinyağı  küpüne  benzeyen  fesini  kızgın  kalıba
            daki sıralamalardan hangisi doğru olur?               çektirip potinlerini boyatır. Ne durumda olduğu yu-
                                                                  karıda anlatılan pantolon, palto ve yine bunlar kadar
            A)  Dede Korkut Hikâyeleri - Tahir ile Zühre -  Kıssadan   yıpranmış olan yelek üzerine nasılsa bulup buluş-
               Hisse - Küçük Şeyler - Memleket Hikâyeleri         turup yeni ve sakız gibi bir frenk gömleği giyer. Ne
            B)  İzmir Hikâyeleri - Dede Korkut Hikâyeleri - Kıssa-  çare ki gömlek fabrikalarında Siymâ Bey’in ölçüsü-
                                                                  ne gömlek yapılmadığı için yaka ile kollar o canım
               dan Hisse - Memleket Hikâyeleri - Tahir ile Zühre
                                                                  gerdan  ile  bileklere  pek  geniş  geldiğinden  boyun
            C)  Kıssadan  Hisse  -  Tahir  ile  Zühre  -  Dede  Korkut   bağını sıkı bağlayarak yakayı büzer müzer güya.
               Hikâyeleri - İzmir Hikâyeleri - Memleket Hikâyeleri
                                                               E)  Köydeydik… Temiz ve ölçülü bir coşkunun neşesiy-
            D)  Tahir ile Zühre - Memleket Hikâyeleri - Dede Korkut   le haykıran küçük çağlayanın o kadar yakınınday-
               Hikâyeleri - Kıssadan Hisse - İzmir Hikâyeleri     dım ki suyun düşüşüyle uçuşan görünmez zerreler
                                                                  hayali bir yağmur gibi yüzümü ıslatıyor ve köpeğim
            E)  Dede Korkut Hikâyeleri - Tahir ile Zühre - Kıssadan   yüzükoyun  uzanmış yarım kapalı gözleriyle bu ilk
               Hisse - Memleket Hikâyeleri - İzmir Hikâyeleri     gördüğü manzarayı seyrederek kımıldanmaya ce-
                                                                  saret edemiyordu.

            Çözüm:
                                                               Çözüm:
            Türk  hikâyecilik  geleneğinin  ilk  adımında,  destandan   Millî  Edebiyat  hikâyelerinde  Anadolu,  Türklük  ve  dil
            halk  hikâyesine  geçişte  köprü  olarak  görülen  Dede   bilinci, bağımsızlık konuları sade bir dille realist bakış
            Korkut  Hikâyeleri  yer  alır.  Halk  hikâyeleri,  modern   açısıyla işlenmiştir. Bu anlamda A, B, C, E seçenekle-
            hikâyeden önceki anlatmaya bağlı metinlerimizdir. Bu   rindeki örnekler Millî Edebiyat Dönemi'nde yazılmıştır.
            anlamda  Tahir  ile  Zühre  bu  sıralamada  ikinci  sırada   Tanzimat  hikâyesinde  işlenen  konular  tutsaklık,  Batı
            bulunmalıdır. Modern hikâyeciliğimiz Tanzimat’la baş-  uygarlığı ile Osmanlı arasında farklıların karşılaştırılma-
            lamış, Servetifünun ve Millî Edebiyat'la devam etmiştir.   sı, zorunlu yapılan evlilikler vb.dir. Romantizm akımının
            Dolayısıyla  sıralama  Kıssadan  Hisse  (Ahmet  Mithat),   etkisiyle  yazar  kendini  eserde  belli  eder,  bir  meddah
                                                               edasıyla  okurla  konuşabilir.  D  seçeneğindeki  örnek,
            Küçük  Şeyler  (Samipaşazade  Sezai),  Memleket    Tanzimat Dönemi'nde yazılmıştır.
            Hikâyeleri (Refik Halit Karay) şeklinde devam etmelidir.

                                                                                                                                                                         Cevap: D
                                                        Cevap: A


                                                                                                                                                                     265
                                                       264                                                                                                           265
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269