Page 309 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 309
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Roman 2 TEST
B
1. Hikâye ve romana güzellik katmak için kullanılan, olay 3. (I) Serim bölümü; romana konu olan olaylar ile yer,
örgüsüyle ve kişilerle doğrudan ilişkisi olmayan betimle- çevre ve kişilerin tanıtıldığı bölümdür ve bu bölümde
meler; yerini hikâye ve roman kişilerinin psikolojik dün- olayın geçtiği zaman ile olay kişileri ve çevre betim-
yalarıyla ilişkisi olan betimlemelere, olay örgüsüyle bü- lemesi yapılır. (II) Bazı romanlar olayın bittiği yerden
tünlenen mekân tanıtımlarına bırakmaya başlar. Bu da başlar, geriye dönüşlerle geçmişte yaşananlar anlatı-
yazılan hikâye ve romanların daha gerçekçi olmasına, lır. (III) Düğüm bölümü; romanda olayların karmaşık
insanı ve yaşanan hayatı daha başarılı yansıtmasına bir hâl aldığı, okuyucunun merakının ve heyecanının
zemin hazırlar. yoğunlaştığı bölümdür ve romanda bir düğüm bölü-
mü bulunur. (IV) Çözüm bölümü; düğüm bölümündeki
Bu parçada romanla ilgili aşağıdakilerden hangisi olayların çözümlendiği, merak ve heyecanın giderildiği
hakkında bilgi verilmektedir? bölümdür. (V) Bazı romanlarda sonuç, okuyucunun
A) Mekân hayal gücüne bırakılabilir.
B) Kişiler Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
C) Anlatım bilgi yanlışı yapılmıştır?
D) Olay örgüsü A) I B) II C) III D) IV E) V
E) Zaman
4. Gregor’un bakışları bu kez pencereye yöneldi ve dışa-
rıdaki kasvetli, kapalı hava –pencerenin çinko pervazı-
na vuran yağmur damlalarının sesi duyuluyordu– onu
hepten hüzünlendirmişti. “Biraz daha uyusam ve tüm
bu saçmalıkları unutsam nasıl olur acaba?” diye geçirdi
içinden fakat bu kesinlikle olanaksızdı.
Bu parçada aşağıdaki anlatım tekniklerinden hangi-
si kullanılmıştır?
A) Diyalog
2. Sergüzeşt romanında zamanın akışı ile birlikte mekâ- B) İç çözümleme
na ve mekâna ait ögelere de gerekli önem verilmiştir.
Mekân, sadece dekoratif unsur olmak durumunda de- C) İç konuşma
ğildir. Mekânla roman kişilerinin psikolojileri arasında D) Bilinç akışı
paralellikler kurulmuştur. Dilber’in içerisinde bulunduğu
E) Geriye dönüş
mekân, onun kaderini etkileyen yapıda karşımıza çı-
kar. Bunun yanında mekân, kahramanın yaşadığı an
içindeki duygu ve düşünceleri üzerinde belirli bir etki-
ye sahiptir. Yazar, yaptığı tasvirlerde ve kahramanların 5. Yemeklerini yedikten sonra lambayı söndürerek dışa-
bakış açısıyla anlattığı kısımlarda mekâna bir ressam rıda yıldızların ışığında oturdular. İstanbul’un üzerinde
titizliği ile yaklaşmaya çalışır. Romanın kahramanların- yıldızları söndüren geniş bir aydınlık varsa da burası
dan Celâl Bey’in de Paris’te resim öğrenimi görmüş bir ancak yıldızların ışığıyla aydınlanıyordu. Halkın ken-
ressam oluşu bu bakışı kuvvetlendirir. Sâmipaşazâde tinden ne bir müzik ne bir türkü ne de kahkaha ne de
Sezâi’de ressamlara has bir görme duygusu vardır. orada insanların yaşadığını bildiren bir ses, bir gürültü
geliyordu.
Bu parçada sözü edilen romanda mekân ile ilgili
aşağıdakilerin hangisine değinilmemiştir? Bu parçadaki zaman unsuruyla ilgili aşağıdakilerin
hangisi söylenebilir?
A) Mekânın roman kişilerinin yaşantısına etkisine
A) Zamanda geriye dönüşlere yer verilmiştir.
B) Mekân betimlemelerine dikkat edildiğine
B) Parçadaki sözlerden zamanın gece olduğu anlaşıl-
C) Roman kahramanlarının duygularına etkisine
maktadır.
D) Roman kahramanlarının gözünden betimlemeler
C) Zamanla ilgili herhangi bir ifadeye yer verilmemiştir.
yapıldığına
D) Geleceğe yönelik hayallerle gelecek zaman vardır.
E) Betimlemelerde realist tutumdan uzaklaşıldığına
E) Parçadan hangi mevsimde oldukları anlaşılmaktadır.
309