Page 337 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 337

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                               Tanzimat, Servetifünun, Millî Edebiyat Dönemi'nde Roman,          4    TEST
                                            Dünya Edebiyatında Roman                                   A


        1.   • Eserdeki olaylar, Antalya’nın Kaş ilçesine bağlı olan   4.   Bitkiler, kuşlar, böcekler, çocuklar da neşeliydiler. Ama
               Beymenlik köyünde geçer. Eser köy gerçeğinin ele   insanlar -büyük, yetişkin insanlar- birbirlerini aldatma-
               alındığı ilk yapıt olması bakımından önemlidir.  ya, üzmeye devam ediyorlardı. İnsanlar neşeli bir saba-
                                                               hı, bütün varlıkların yararı için verilmiş dünyanın tanrı-
             • Şair ruhlu, duygulu ve toy bir genç olan Ali Bey’in
               maceraları anlatılır. İyi-kötü karşıtlıkları, tesadüflere   sal güzelliği değil, barışın, dirlik düzenliğin ve sevginin
               dayalı  olaylar,  gereksiz  yere  abartı  derecesindeki   yer aldığı güzelliği, birbirlerine hükmetmek yolunda icat
               betimlemeler eserde  dikkat çeker.              ettikleri şeyleri kutsal ve önemli sayıyorlardı…Böyle du-
                                                               rumlarda  iç  huzursuzkuk,  kendinden  hoşnutsuzluk  ve
            Bu açıklamalar aşağıdaki Tanzimat Dönemi roman-    kararsızlık hissederdi Nehludov, yardım isteğinde bu-
            larından hangilerine aittir?                       lunmalı mıydı? Bulunmamalı mıydı? Ama daima olumlu
                                                               yönde karar verirdi. Mariette’nin ve kocasının yanında
            A)  Zehra - Sergüzeşt
                                                               kendini  rahatsız  hissedecek,  utanacaktı.  Buna  karşın
            B)  Karabibik - İntibah                            belki de hapishanede acı çeken mutsuz bir kadın salı-
            C)  Cezmi - Araba Sevdası                          verilecek, o ve yakınları acı çekmekten kurtulacaktı...
            D)  Sergüzeşt - İntibah                             I. Tanrısal bakış açısı hakimdir.
            E)  Araba Sevdası - Sergüzeşt                      II. Anlatıcı olayları izleyen seyirci konumundadır.
                                                               III. İç monolog tekniğinden faydalanılmıştır.
                                                               IV.  I. kişili anlatım vardır.

                                                               Tolstoy’un  Diriliş  adlı  eserinden  alınmış  olan  bu
                                                               parça için hangileri söylenebilir?

        2.   Servetifünun  Dönemi’nde  yaşamış  olan  sanatçı  ba-  A) Yalnız I      B)  Yalnız III      C)  I ve II
            ğımsız bir çizgide durmuştur. Roman yazma konusun-
                                                                      D)  II ve IV      E)  I, II ve III
            da Ahmet Mithat’ın halk için roman yazma geleneğini
            devam  ettiren  sanatçı,  Türk  edebiyatında  ‘’sokağın
            anahtarı’’ olarak görülmüştür. Natüralizm akımının ba-
            şarılı temsilcilerinden olan yazar, başarılı bir gözlemci-
            dir. Romanlarında gözlem ve çevre tasvirlerine büyük
            önem vermiştir.

            Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
            gisidir?                                       5.   I. Bu dönemde özellikle Halit Ziya’yla birlikte Türk ro-
                                                                  manındaki teknik kusurlar oldukça azalmıştır. Halit
            A)  Ahmet Hikmet Müftüoğlu                            Ziya, basit ve özensiz romancılığa son vermiş, sa-
                                                                  natlı bir üslupla Batılı tarzda romanlar yazmıştır.
            B)  Hüseyin Rahmi Gürpınar
                                                               II. Romanlarda mekân olarak ilk kez İstanbul dışındaki
            C)  Yakup Kadri Karaosmanoğlu
                                                                  şehirler kullanılmıştır. Kahramanlar İstanbul aydın-
            D)  Mehmet Rauf                                       ları ve Anadolu insanlarından oluşmuştur.
            E)  Hüseyin Cahit Yalçın                           III. Bu  dönemde  yazılan  romanlarda  karamsar  bakış
                                                                  açısı  hâkimdir,  romanlar  genellikle  kötü  bir  sonla
                                                                  biter.  Bu  durumun  nedenleri,  sanatçıların  Fransız
                                                                  edebiyatından etkilenmeleri ve dönemin siyasal or-
                                                                  tamıdır.
                                                               IV. Bu dönem sanatçıları, romanlarda Türkçenin kuralla-
                                                                  rına ve söz dizimine uymuşlar yeni anlatım olanakları
        3.   Aşağıdaki  sanatçılardan  hangisi  realizm  etkisiyle   aramamışlardır. Bu nedenle Türk edebiyatının en ba-
            eser yazmamıştır?                                     şarılı romanları bu dönemde kaleme alınmıştır.

            A)  Namık Kemal                                    Numaralanmış cümlelerden hangileri Servetifünun
                                                               Dönemi romanları için söylenemez?
            B)  Samipaşazade Sezai
            C)  Mehmet Rauf                                    A)  I - II        B) I - III       C)  II- III
            D)  Halit Ziya Uşaklıgil                                   D)  II- IV        E)  III - IV
            E)  Recaizade Mahmut Ekrem



                                                       337
                                                       337
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342