Page 337 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 337
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Tanzimat, Servetifünun, Millî Edebiyat Dönemi'nde Roman, 4 TEST
Dünya Edebiyatında Roman A
1. • Eserdeki olaylar, Antalya’nın Kaş ilçesine bağlı olan 4. Bitkiler, kuşlar, böcekler, çocuklar da neşeliydiler. Ama
Beymenlik köyünde geçer. Eser köy gerçeğinin ele insanlar -büyük, yetişkin insanlar- birbirlerini aldatma-
alındığı ilk yapıt olması bakımından önemlidir. ya, üzmeye devam ediyorlardı. İnsanlar neşeli bir saba-
hı, bütün varlıkların yararı için verilmiş dünyanın tanrı-
• Şair ruhlu, duygulu ve toy bir genç olan Ali Bey’in
maceraları anlatılır. İyi-kötü karşıtlıkları, tesadüflere sal güzelliği değil, barışın, dirlik düzenliğin ve sevginin
dayalı olaylar, gereksiz yere abartı derecesindeki yer aldığı güzelliği, birbirlerine hükmetmek yolunda icat
betimlemeler eserde dikkat çeker. ettikleri şeyleri kutsal ve önemli sayıyorlardı…Böyle du-
rumlarda iç huzursuzkuk, kendinden hoşnutsuzluk ve
Bu açıklamalar aşağıdaki Tanzimat Dönemi roman- kararsızlık hissederdi Nehludov, yardım isteğinde bu-
larından hangilerine aittir? lunmalı mıydı? Bulunmamalı mıydı? Ama daima olumlu
yönde karar verirdi. Mariette’nin ve kocasının yanında
A) Zehra - Sergüzeşt
kendini rahatsız hissedecek, utanacaktı. Buna karşın
B) Karabibik - İntibah belki de hapishanede acı çeken mutsuz bir kadın salı-
C) Cezmi - Araba Sevdası verilecek, o ve yakınları acı çekmekten kurtulacaktı...
D) Sergüzeşt - İntibah I. Tanrısal bakış açısı hakimdir.
E) Araba Sevdası - Sergüzeşt II. Anlatıcı olayları izleyen seyirci konumundadır.
III. İç monolog tekniğinden faydalanılmıştır.
IV. I. kişili anlatım vardır.
Tolstoy’un Diriliş adlı eserinden alınmış olan bu
parça için hangileri söylenebilir?
2. Servetifünun Dönemi’nde yaşamış olan sanatçı ba- A) Yalnız I B) Yalnız III C) I ve II
ğımsız bir çizgide durmuştur. Roman yazma konusun-
D) II ve IV E) I, II ve III
da Ahmet Mithat’ın halk için roman yazma geleneğini
devam ettiren sanatçı, Türk edebiyatında ‘’sokağın
anahtarı’’ olarak görülmüştür. Natüralizm akımının ba-
şarılı temsilcilerinden olan yazar, başarılı bir gözlemci-
dir. Romanlarında gözlem ve çevre tasvirlerine büyük
önem vermiştir.
Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
gisidir? 5. I. Bu dönemde özellikle Halit Ziya’yla birlikte Türk ro-
manındaki teknik kusurlar oldukça azalmıştır. Halit
A) Ahmet Hikmet Müftüoğlu Ziya, basit ve özensiz romancılığa son vermiş, sa-
natlı bir üslupla Batılı tarzda romanlar yazmıştır.
B) Hüseyin Rahmi Gürpınar
II. Romanlarda mekân olarak ilk kez İstanbul dışındaki
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
şehirler kullanılmıştır. Kahramanlar İstanbul aydın-
D) Mehmet Rauf ları ve Anadolu insanlarından oluşmuştur.
E) Hüseyin Cahit Yalçın III. Bu dönemde yazılan romanlarda karamsar bakış
açısı hâkimdir, romanlar genellikle kötü bir sonla
biter. Bu durumun nedenleri, sanatçıların Fransız
edebiyatından etkilenmeleri ve dönemin siyasal or-
tamıdır.
IV. Bu dönem sanatçıları, romanlarda Türkçenin kuralla-
rına ve söz dizimine uymuşlar yeni anlatım olanakları
3. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi realizm etkisiyle aramamışlardır. Bu nedenle Türk edebiyatının en ba-
eser yazmamıştır? şarılı romanları bu dönemde kaleme alınmıştır.
A) Namık Kemal Numaralanmış cümlelerden hangileri Servetifünun
Dönemi romanları için söylenemez?
B) Samipaşazade Sezai
C) Mehmet Rauf A) I - II B) I - III C) II- III
D) Halit Ziya Uşaklıgil D) II- IV E) III - IV
E) Recaizade Mahmut Ekrem
337
337