Page 338 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 338

Tanzimat, Servetifünun, Millî Edebiyat Dönemi'nde Roman,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                 Dünya Edebiyatında Roman                        4. TEST - A


        6.   İntibah  romanı  her  şeyi  bildiği  varsayılan  bir  anlatıcı   8.   Onlar,  romanlarında  aydın  kişileri  kahraman  olarak
            tarafından  aktarılmaktadır.  Onun  değer  yargıları,  ‘iyi’   seçtiler.  Batı’nın  özlemiyle  aristokrat  bir  yaşam  sürü-
            ve ‘kötü’ algısı herhangi bir şüpheye yer bırakmaksızın   yorlardı. Aşk ve ihtirasları ne kadar taşkın olursa olsun,
            salt doğru olarak verilmektedir. Bunu yazarın kullandığı   ölçülüydü. Romanlarında olağanüstülükler görülmüyor,
            dilden, sözcük, kip ve zaman seçiminden anlayabilmek-  tesadüflere pek de yer verilmiyordu. Onlar hayatı tasvir
            teyiz.                                             etmek istediler.

            Bu parçadan hareketle İntibah adlı eserde aşağıda-     Bu parçada söz edilen yazarlar hangi dönemin tem-
            ki bakış açılarından hangisi kullanılmış olabilir?  silcisi olabilir?
            A)  Tanrısal bakış açısı                           A)  Fecriati
            B)  Kahraman bakış açısı                           B)  Servetifünun
            C)  Gözlemci bakış açısı                           C)  Millî Edebiyat
            D)  Çoğulcu bakış açısı                            D)  Tanzimat Edebiyatı
            E)  Toplumcu bakış açısı                           E)  Cumhuriyet Edebiyatı









                                                           9.   Aşağıdaki eserlerden hangisi türü yönüyle farklıdır?
                                                               A)  Hüseyin Fellah
                                                               B)  Yeniçeriler
                                                               C)  Dürdane Hanım
                                                               D)  Kara Bela
                                                               E)  Henüz On Yedi Yaşında












        7.   İsmail  Tayfur  babasının  ölümünün  ardından  ailesini
            geçindirmek için çalışmaya başlar. Bu nedenle hayal-  10.  İntibah zıt tiplerin karşılaşmalarını, mücadelelerini, aşk-
            lerinden uzak bir yaşam sürmek zorunda kalır. Çalıştığı   larını dile getirir. Ali Bey iradesiz, fevri bir tiptir. Dilâşûb
            şirketin sahibi para ve kızından başka hiçbir şeye önem   âdeta bir iyilik perisi kadar saf ve masumdur. Mahpeyker
            vermeyen bir insandır. İsmail Tayfur da çalıştığı şirke-  ise kötülüğün somut bir heykeli olmakla beraber eserin
            tin sahibinin kızının kendisine âşık olduğunu öğrenir ve   en canlı çizilen tipidir.
            onunla evlenir. Ancak bir türlü mutlu olamaz.
                                                               Bu sözlerle İntibah romanını değerlendiren bir eleş-
            Bu parçada söz edilen eser aşağıdaki sanatçılardan   tirmen,  aşağıdaki  eserlerden  hangisi  ile  benzerlik
            hangisine aittir?                                  kurabilir?
                                                               A)  Cezmi
            A)  Mehmet Rauf
                                                               B)  Sefile
            B)  Halit Ziya Uşaklıgil
                                                               C)  Karanfil ve Yasemin
            C)  Safveti Ziya
                                                               D)  Şıpsevdi
            D)  Ahmet Hikmet Müftüoğlu
                                                               E)  Felatun Bey ile Rakım Efendi
            E)  Hüseyin Cahit Yalçın



                                                       338                                                                                                           339
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343