Page 456 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 456

1. TEST
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                    Edebî Akımlar                                   1. TEST


        7.   (I) Sembolizm, şiirde duygu ve hayali ön plana almasıy-  9.   Klasisizm,  romantizm  ve  realizm  birbirinden  üstün
            la ve öznel özellikler göstermesiyle romantizm akımına   akımlar değildir. Bu akımların her birinin dünya çapın-
            benzer. (II) Şairler dış dünyaya dair izlenimlerini kendi   da başarı kazanmış eserlere sahip olduğu açıktır. Bir
            hisleri doğrultusunda anlatırlar. III) Eski Yunan ve Latin   edebî  akımın  zirvede  olduğu  zamanlarda  prensipler
            mitolojisine tutkuları olan sembolistler, sanat için sanat   tartışılır, teoriler iyice yerleşir, yazarlar tarafından eser-
            anlayışına göre eserler yazmışlardır. (IV) Şiiri mısralar-  ler iyice hazmedilir ve sonrasında yazılan eserlerin en
            la yapılmış bir beste olarak gören sembolistler, müzi-  çok beğenilenler olduğu görülür. Tüm akımlar aslında
            kaliteye önem vermişler; biçim güzelliğini geri plana at-  ne belli bir noktada başlamışlar ne de belli bir noktada
            mışlardır. (V) Sembolizmin kuramını Stephen Mallermé   sona ermişlerdir. Her akım tarihin belli diliminde diğer
            belirlemiş, Charles Baudealire akımın öncülüğünü yap-  akımlara nazaran daha fazla rağbet görmüştür. Bu rağ-
            mıştır.                                            bet o akımın doğuşundan çok sonra bile belli kıstaslarla
                                                               kendini göstermeye devam etmiştir. Bu nedenle bugün
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde   hâlâ birçok eski akımın temel prensiplerini taşıyan eser-
            bilgi yanlışı vardır?                              lere  rastlamaktayız.  Literatüre  baktığımızda  yeni  bir
                                                               akımı benimsemiş bir yazarın sonraki eserlerinde daha
             A) I             B) II                C) III               D) IV                     E) V
                                                               önce savunduğu akımın varlığını da devam ettirdiğini
                                                               görürüz. Nitekim edebiyatımızın ilk ---- eserlerinden biri
                                                               olan Sergüzeşt 'in içerisinde zaman zaman ---- üslup-
                                                               kullanılmış, yazar kendi duygularını eserin içine serpiş-
                                                               tirmiştir.

                                                               Bu  parçada  boş  bırakılan  yerlere  aşağıdakilerden
                                                               hangileri sırasıyla getirilmelidir?

                                                               A)  romantik - realist
                                                               B)  klasik - romantik
                                                               C)  realist - romantik
                                                               D)  romantik - klasik
                                                               E)  realist - klasik









        8.   XIX. yüzyılın son yarısında Fransa’da ortaya çıkmış bir
            akımdır. Şiirde gerçekçilik olarak tanımlanan bu akımda
            sanat için sanat anlayışı hâkimdir. Dış dünyayı betimle-
            mişler, şiirde nesnellik oluşmasına gayret etmişler, fel-
            sefi şiir anlayışını benimsetmeye çalışmışlardır. Ahenk
            unsurlarını ön plana çıkarmışlar, biçimde mükemmeliği
            amaçlamışlardır.

            Bu parçada sözü edilen sanat akımı ve onun temsil-
            cisi aşağıdakilerden hangisidir?

            A)  Sürrealizm - Ahmet Hamdi Tanpınar
            B)  Romantizm - Ahmet Muhip Dranas
            C)  Sembolizm - Ahmet Haşim
            D)  Natüralizm - Cahit Sıtkı Tarancı
            E)  Parnasizm - Tevfik Fikret






                                                                                                                                                                     457
                                                       456                                                                                                           457
   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461