Page 456 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 456
1. TEST
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Edebî Akımlar 1. TEST
7. (I) Sembolizm, şiirde duygu ve hayali ön plana almasıy- 9. Klasisizm, romantizm ve realizm birbirinden üstün
la ve öznel özellikler göstermesiyle romantizm akımına akımlar değildir. Bu akımların her birinin dünya çapın-
benzer. (II) Şairler dış dünyaya dair izlenimlerini kendi da başarı kazanmış eserlere sahip olduğu açıktır. Bir
hisleri doğrultusunda anlatırlar. III) Eski Yunan ve Latin edebî akımın zirvede olduğu zamanlarda prensipler
mitolojisine tutkuları olan sembolistler, sanat için sanat tartışılır, teoriler iyice yerleşir, yazarlar tarafından eser-
anlayışına göre eserler yazmışlardır. (IV) Şiiri mısralar- ler iyice hazmedilir ve sonrasında yazılan eserlerin en
la yapılmış bir beste olarak gören sembolistler, müzi- çok beğenilenler olduğu görülür. Tüm akımlar aslında
kaliteye önem vermişler; biçim güzelliğini geri plana at- ne belli bir noktada başlamışlar ne de belli bir noktada
mışlardır. (V) Sembolizmin kuramını Stephen Mallermé sona ermişlerdir. Her akım tarihin belli diliminde diğer
belirlemiş, Charles Baudealire akımın öncülüğünü yap- akımlara nazaran daha fazla rağbet görmüştür. Bu rağ-
mıştır. bet o akımın doğuşundan çok sonra bile belli kıstaslarla
kendini göstermeye devam etmiştir. Bu nedenle bugün
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde hâlâ birçok eski akımın temel prensiplerini taşıyan eser-
bilgi yanlışı vardır? lere rastlamaktayız. Literatüre baktığımızda yeni bir
akımı benimsemiş bir yazarın sonraki eserlerinde daha
A) I B) II C) III D) IV E) V
önce savunduğu akımın varlığını da devam ettirdiğini
görürüz. Nitekim edebiyatımızın ilk ---- eserlerinden biri
olan Sergüzeşt 'in içerisinde zaman zaman ---- üslup-
kullanılmış, yazar kendi duygularını eserin içine serpiş-
tirmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangileri sırasıyla getirilmelidir?
A) romantik - realist
B) klasik - romantik
C) realist - romantik
D) romantik - klasik
E) realist - klasik
8. XIX. yüzyılın son yarısında Fransa’da ortaya çıkmış bir
akımdır. Şiirde gerçekçilik olarak tanımlanan bu akımda
sanat için sanat anlayışı hâkimdir. Dış dünyayı betimle-
mişler, şiirde nesnellik oluşmasına gayret etmişler, fel-
sefi şiir anlayışını benimsetmeye çalışmışlardır. Ahenk
unsurlarını ön plana çıkarmışlar, biçimde mükemmeliği
amaçlamışlardır.
Bu parçada sözü edilen sanat akımı ve onun temsil-
cisi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sürrealizm - Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Romantizm - Ahmet Muhip Dranas
C) Sembolizm - Ahmet Haşim
D) Natüralizm - Cahit Sıtkı Tarancı
E) Parnasizm - Tevfik Fikret
457
456 457