Page 457 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 457

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                     TEST
                                                  Edebî Akımlar                                  2



        1.   Yaşamdaki sürekli değişimin sanata da yansıması ge-  3.   ---- yazar çirkinliklerden nefret eder ve kendini bu çirkin-
            rektiğini  vurgulayan  bu  akımın  temsilcileri;  yaşamın   liklerden kurtarmak ister. ---- yazar ise bu çirkinliklere
            sürekli  değişimine,  dinamizmine  uygun  yeni  anlatım   yoğunlaşarak,  heyecan  ve  şevkle  çirkinlikleri  açıklar;
            yolları ve biçimleri kullanmışlardır. Onlara göre makine   öyle ki bu çirkinliklerin doğal olduğunu bile savunur.
            ve hız, sanatın her alanına sokularak geleceğe yönel-
            melidir. Onlar geleneksel sanat anlayışına karşı çıkarak      Bu  parçada  boş  bırakılan  yerlere  aşağıdakilerden
            bir bakıma makineye olan hayranlığın türküsünü söyle-  hangileri sırasıyla getirilmelidir?
            mişlerdir.  Ölçülü,  kafiyeli  şiiri  reddedip  serbest  nazım
                                                               A)  Natüralist - Realist
            biçimleriyle  ve  yepyeni  sözcüklerle  eserler  vermeyi
            amaçlamışlardır.                                   B)  Realist - Romantik
                                                               C)  Realist - Natüralist
            Bu parçada söz edilen edebî akım aşağıdakilerden
            hangisidir?                                        D)  Romantik - Natüralist
            A)  Dadaizm                                        E)  Sembolist - Realist
            B)  Egzistansiyalizm
            C)  Sürrealizm
            D)  Empresyonizm
            E)  Fütürizm














        2.   20. yüzyılın en etkili akımlarından biri olan ----, felsefe-
            de doğmuş fakat edebiyat eserleriyle yaygınlaşmıştır.
            İnsan doğasını reddederek insanı “sürekli bir oluş” hâ-
            linde  tanımlar.  Öznellikten  hareket  eder  ve  insanı  te-
            melde  bırakılmışlık,  sorumluluk,  bunaltı  kavramlarıyla   4.   Konular  insan  tabiatına  uygundur.  Ancak  sanatçılar,
            ilişkisi bakımından ele alır. 1930’larda güçlenerek İkinci   hayatta nadir görülen, acayip, gülünç ve kaba sayılan
            Dünya Savaşı yıllarında asıl gücüne ulaşmıştır. Akımın   vakaları  konu  edinmediler.  Yabancı,  köylü  gibi  tiple-
            sistematik  anlamda  kurucusu  kabul  edilen  Jean  Paul   ri hem seçkin idealine hem de tabiatın genel tiplerine
            Sartre  felsefesini  roman,  oyun,  senaryo  ve  deneme-  aykırı  buldukları  için  eserlerinde  yansıtmadılar.  İdeal
            lerle aktarmıştır. Bu akımın düşünür ve edebiyatçıları   insanı aradılar, onlara göre ideal insan; her yerde, her
            arasında  Soren  Kierkegaard,  Martin  Heidegger,  Jean   çağda aranılan ve yaşayabilen insandır. Böylelikle âde-
            Paul Sartre, Albert Camus, Simone de Beauvoir, Franz   ta hümanizmi devam ettirdiler. ---- bu yönüyle de ken-
            Kafka, Milan Kundera gibi isimler sayılabilir. Türk ede-  dinden sonra gelecek edebî akımlardan ayrılır. Ayrıca
            biyatında  akımın  temsilcileri  arasında  Oğuz  Atay  ve   bu  akımda  diğer  akımlara  nazaran  roman  türü  ihmal
            Yusuf Atılgan’ı saymak mümkündür.               edilmiştir. Bu akım kendini daha çok şiir ve tiyatro tü-
                                                               ründe gösterir.
            Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdaki  akımlar-
            dan hangisi getirilmelidir?                        Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdaki  edebî
                                                               akımlardan hangisi getirilmelidir?
            A)  empresyonizm
                                                               A)  Klasisizm
            B)  ekspresyonizm
                                                               B)  Romantizm
            C)  sürrealizm
                                                               C)  Parnasizm
            D)  parnasizm
                                                               D)  Sembolizm
            E)  egzistansiyalizm
                                                               E)  Natüralizm



                                                       457
                                                       457
   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462