Page 132 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT COĞRAFYA
P. 132
COĞRAFYA Doğal Çevreyi Kullanma Biçimleri ve İnsan Etkileri ÇÖZÜMLÜ SORULAR
11. İnsan, önceki dönemlerde doğaya bağlı bir yaşam sü- 12. İnsanların çeşitli su yolları açması; o zamana kadar
rerken zamanla bilgi birikimi artmış ve teknolojik geliş- bağlantısı olmayan okyanusları ve denizleri birbirine
melerle doğada daha fazla söz sahibi olmuştur. Elverişli bağlamıştır. İki denizin kendine has türlerinin diğer
olmayan arazilere köprü, tünel, tüp geçit ve viyadükler denizlere veya okyanuslara yayılmaya başlaması, ok-
yapmış; birçok alanda ulaşımı hızlandırmak ve kolay- yanusların ve denizlerin biyoçeşitliliğini olumsuz etkile-
laştırmak amacıyla projeler geliştirmiştir. miştir
Buna göre aşağıdakilerden hangisi, Kızıldeniz ve-
Akdeniz arasında açılan Süveyş Kanalı'nın oluştur-
duğu sonuçlardan değildir?
A) Açılan kanalın istilacı türlerin en önemli geçiş yolla-
rından biri hâline gelmesi
B) Akdeniz ekosisteminin yapı ve işlevini değiştirmesi
ile biyoçeşitliliğinin bozulması
Bu amaçlarla geliştirilmiş bazı projelerin haritadaki C) Balıkçılık, turizm, gibi insan faaliyetlerini etkileyerek
konumlarıyla ilgili aşağıdaki eşleştirmelerden han- sosyoekonomik sorunlara neden olması
gisi yanlıştır?
D) Başta zehirli denizanaları olmak üzere, zararlı deniz
A) I-Marmaray Tüp Geçidi canlılarının Akdeniz ve Karadeniz’e yayılması
B) II-Avrasya Tüneli E) Akdeniz'in tuzluluk oranının Karadeniz'den fazla ol-
ması
C) III-Osmangazi Köprüsü
D) IV-Ordu-Giresun Havalimanı Çözüm:
E) V-Ovit Tüneli A, B ,C ve D seçeneklerinde Süveyş Kanalı Projesi’nin
olumsuz sonuçları bulunmaktadır. Kızıldeniz ile Akdeniz
Çözüm:
arasında Süveyş Kanalı açıldıktan sonra kanal istilacı
I numaralı yerde, Marmaray Tüp Geçidi değil, 1915 türlerin en önemli geçiş yollarından biri hâline geldi. Bu
Çanakkale Köprüsü vardır. I numaralı eşleştirme yanlış durum Akdeniz ekosisteminin yapı ve işlevini değişti-
olduğundan sorunun doğru cevabı A seçeneğidir. rerek, biyoçeşitliliğinin bozulmasına neden olmaktadır.
Balıkçılık, turizm, gibi insan faaliyetlerini etkileyerek
II numaralı yerde, İstanbul Boğazı’nın altından yapılan
sosyoekonomik sorunlara da neden olmaktadır. Başta
Avrasya Tüneli, Asya ve Avrupa yakalarını, deniz taba-
zehirli denizanaları olmak üzere zararlı deniz canlıla-
nından geçen bir kara yolu tüneli ile birbirine bağlamak-
rı önce Akdeniz’e buradan Ege ve boğazlar yoluyla
tadır. B seçeneğindeki eşleştirme doğrudur.
Karadeniz’e kadar ulaşmaktadır.
III numaralı yerde, İzmit Körfezi üzerine yapılan Osman
E seçeneğinde verilen "Akdeniz'in tuzluluk oranının
Gazi Köprüsü, İzmit Körfezi’nin etrafını dolaşmaya ge-
Karadeniz'den fazla olması" enlem etkisine bağlı olarak
rek kalmadan körfezin iki yakası arasındaki ulaşımın
gerçekleşir. Bu nedenle sorunun doğru cevabı E seçe-
daha kolay ve hızlı bir şekilde gerçekleşmesini sağla-
neğidir.
mıştır. C seçeneğindeki eşleştirme doğrudur.
IV numaralı yerde, Ordu-Giresun Havalimanı denizin
doldurulmasıyla elde edilen alanlar üzerinde yapılmış- Cevap: E
tır. D seçeneğindeki eşleştirme doğrudur.
V numaralı yerde bulunan Ovit Tüneli, Rize-Erzurum
arasında bulunan Ovit Dağı Geçidi'ni aşan kara yolu
tünelidir. E seçeneğindeki eşleştirme doğrudur.
Cevap: A
131
130 131