Page 15 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 15
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Felsefeye Giriş FELSEFE
9. Bir öğretmen felsefe dersinde yedi öğrencisini, yedi 10. Felsefe, insan zihninin en temel ve karmaşık düşünce-
farklı filozofun varlık felsefesi görüşlerini sınıfta an- lerini ele alır ve bir düşünce disiplini olarak, insanların
latmaları için görevlendirir. Bu yedi filozofun her biri- dünya hakkındaki kavrayışlarını derinleştirmelerine yar-
nin varlık hakkındaki görüşleri birbirlerinden farklıdır. dımcı olur. Felsefi düşüncenin özünde, insanın doğa-
yı ve gerçeği anlama, açıklama ve yorumlama arzusu
Araştırma yapan öğrenciler, bir sonraki ders filozofların
vardır. İnsanın dünya ve kendisi hakkında sorgulama-
görüşleri ile ilgili edindikleri bilgileri sınıfta arkadaşlarına
lar yaparak, insanların kendi hayatlarına uygulayabile-
anlatırlar.
cekleri fikirlere de temel oluşturur. Felsefi düşünceler,
insanların daha iyi bir hayat için neler yapabilecekleri-
Öğretmenin farklı görüşlere sahip filozofları ödev
ne dair bir rehberdir. İnsanların dünya hakkında daha
vermesi, öğrencilerinin felsefenin işlevlerinden daha
geniş bir perspektif edinmelerine ve kendi hayatlarına
çok hangisini kazanmalarına yardımcı olabilir?
anlamlı bir şekilde odaklanmalarına yardımcı olur.
A) Öğrencilerinin araştırma becerilerini geliştirir.
Bu parça;
B) Öğrencilerinin olaylara farklı açılardan bakmalarına
I. Felsefe doğruyu bulma yolunda düşünsel bir çalışmadır.
katkı sağlar.
II. Felsefe, yalnızca varlıkların bilinmesine yönelik bir
C) Öğrencilere toplum içinde fikirlerini ifade etme be- faaliyettir.
cerisi kazandırır.
III. Felsefe hem kuramsal hem de pratik olarak yetkin-
D) Öğrencilerinin sahip oldukları görüşlerinde kararlı leşmedir.
olmalarını sağlar.
tanımlarından hangilerine dair bir açıklama içer-
E) Öğrenciler, farklı filozofların görüşlerini öğrenerek mektedir?
bilgi seviyelerini arttırır.
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
Çözüm:
D) I ve III E) II ve III
Parçada bir öğretmenin, yedi farklı öğrencisine ödev
olarak yedi farklı filozofun görüşlerini verdiği anlatılıyor. Çözüm:
Ödev olarak verdiği yedi filozofun da varlık felsefesi gö- Parçada felsefenin insan zihninin en temel düşüncele-
rüşleri birbirinden farklıdır. Öğretmenin her öğrenciye rini ele aldığı, sorgulama yoluyla elde edilen bu düşün-
farklı görüşlere sahip filozofları araştırma ödevi olarak celerin insanın hayatlarına da etki ettiği vurgulanmıştır.
vermesinin, hangi felsefe işlevini kazanmalarına katkı Öncüllerde yer alan felsefe tanımlarının hangilerine dair
sağlayabileceği soruluyor. bir açıklamanın yer aldığına bakıldığında;
A) Bu çalışma öğrencilerin araştırma becerilerine kat- I. öncülde yer alan “Felsefe doğruyu bulma yolunda
kı sağlayabilir ancak felsefenin böyle bir işlevi yoktur. düşünsel bir çalışmadır.” tanımına yönelik bir açıklama
B) Felsefenin önemli işlevlerinden bir tanesi, bireylerin bulunduğu söylenebilir. Çünkü parçada “Felsefi düşün-
olaylara farklı açılardan bakmasına yardımcı olmasıdır. cenin özünde, insanın doğayı ve gerçeği anlama, açık-
Öğretmenin farklı görüşlere sahip filozofları ödev ver- lama ve yorumlama arzusu vardır.” ifadesinde felsefe-
mesi ve öğrencilerin bu görüşleri sınıfta diğer öğren- nin doğruyu bulma çabası içinde olduğu vurgulanmıştır.
cilere anlatacak olmaları bu işleve katkı sağlar. Aynı Ayrıca parçada felsefe bir düşünce disiplini olarak ele
konu hakkında farklı görüşlerin olabileceğini anlamak, alınmıştır.
öğrencilerin diğer olaylara da farklı açılardan bakmasını II. öncülde yer alan "Felsefe, yalnızca varlıkların bilin-
sağlayabilir. mesine yönelik bir faaliyettir." açıklaması parçada vur-
gulanan bir yargı değildir. Parçada insanın doğa yı ve
C) Öğrencilerin ödevlerini sınıfta sunmaları onların gerçeği anlama, açıklama ve yorumlama arzusundan
toplum içinde kendilerini ifade etme becerilerini gelişti- söz edilmiştir. Ancak felsefe yalnızca buna ait bir çaba
rir. Ancak felsefenin böyle bir işlevi yoktur. değildir.
D) Bir filozof kendi düşüncesini bile sorgular. Bu sor- III. öncülde yer alan “Felsefe, hem kuramsal hem de
gulama sonucunda gerekli görürse düşüncesini değiş- pratik olarak yetkinleşmedir.” tanımının parçada açıkla-
tirebilir. Bu sebeple felsefenin, görüşlerde kararlı olmak ması yapılmıştır. Parçada felsefi düşüncenin insanların
gibi bir işlevi olamaz. Zaten öğrenciler kendi görüşlerini kendi hayatlarına katkısından söz edilmiş ve insanların
değil, filozofların görüşlerini sunacaklardır. Bu sebeple kendi hayatlarına uygulayabilecekleri rehber olduğu
vurgusu yapılmıştır.
bu seçenek yanlıştır.
Bu durumda parça I ve III. öncüllerdeki tanımların açık-
E) Öğrenciler, yedi farklı filozofun düşüncesini belki lamalarını içermektedir. Bu iki tanımın bir arada yer al-
de ilk defa öğreneceklerdir. Bu da sahip oldukları bilgi dığı “D” seçeneği doğru cevaptır.
seviyelerinde artış sağlar. Ancak felsefenin insanın bil-
gisini arttırma gibi bir işlevi yoktur. Cevap: D
Cevap: B
12 13