Page 15 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 15

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                           Felsefeye Giriş                               FELSEFE



        9.     Bir  öğretmen  felsefe  dersinde  yedi  öğrencisini,  yedi   10.  Felsefe, insan zihninin en temel ve karmaşık düşünce-
            farklı  filozofun  varlık  felsefesi  görüşlerini  sınıfta  an-  lerini ele alır ve bir düşünce disiplini olarak, insanların
            latmaları  için  görevlendirir.  Bu  yedi  filozofun  her  biri-  dünya hakkındaki kavrayışlarını derinleştirmelerine yar-
            nin  varlık  hakkındaki  görüşleri  birbirlerinden  farklıdır.   dımcı olur. Felsefi düşüncenin özünde, insanın doğa-
                                                               yı ve gerçeği anlama, açıklama ve yorumlama arzusu
            Araştırma yapan öğrenciler, bir sonraki ders filozofların
                                                               vardır. İnsanın dünya ve kendisi hakkında sorgulama-
            görüşleri ile ilgili edindikleri bilgileri sınıfta arkadaşlarına
                                                               lar yaparak, insanların kendi hayatlarına uygulayabile-
            anlatırlar.
                                                               cekleri fikirlere de temel oluşturur. Felsefi düşünceler,
                                                               insanların daha iyi bir hayat için neler yapabilecekleri-
            Öğretmenin  farklı  görüşlere  sahip  filozofları  ödev
                                                               ne dair bir rehberdir. İnsanların dünya hakkında daha
            vermesi, öğrencilerinin felsefenin işlevlerinden daha
                                                               geniş bir perspektif edinmelerine ve kendi hayatlarına
            çok hangisini kazanmalarına yardımcı olabilir?
                                                               anlamlı bir şekilde odaklanmalarına yardımcı olur.
            A)  Öğrencilerinin araştırma becerilerini geliştirir.
                                                               Bu parça;
            B)  Öğrencilerinin olaylara farklı açılardan bakmalarına
                                                                I. Felsefe doğruyu bulma yolunda düşünsel bir çalışmadır.
               katkı sağlar.
                                                                II. Felsefe, yalnızca varlıkların bilinmesine yönelik bir
            C)  Öğrencilere toplum içinde fikirlerini ifade etme be-  faaliyettir.
               cerisi kazandırır.
                                                               III. Felsefe hem kuramsal hem de pratik olarak yetkin-
            D)  Öğrencilerinin  sahip  oldukları  görüşlerinde  kararlı   leşmedir.
               olmalarını sağlar.
                                                               tanımlarından  hangilerine  dair  bir  açıklama  içer-
            E)  Öğrenciler,  farklı  filozofların  görüşlerini  öğrenerek   mektedir?
               bilgi seviyelerini arttırır.
                                                               A) Yalnız I          B) Yalnız II              C) Yalnız III
            Çözüm:
                                                                       D) I ve III         E) II ve III
            Parçada  bir  öğretmenin,  yedi  farklı  öğrencisine  ödev
            olarak yedi farklı filozofun görüşlerini verdiği anlatılıyor.   Çözüm:
            Ödev olarak verdiği yedi filozofun da varlık felsefesi gö-  Parçada felsefenin insan zihninin en temel düşüncele-
            rüşleri  birbirinden  farklıdır.  Öğretmenin  her  öğrenciye   rini ele aldığı, sorgulama yoluyla elde edilen bu düşün-
            farklı görüşlere sahip filozofları araştırma ödevi olarak   celerin insanın hayatlarına da etki ettiği vurgulanmıştır.
            vermesinin, hangi felsefe işlevini kazanmalarına katkı   Öncüllerde yer alan felsefe tanımlarının hangilerine dair
            sağlayabileceği soruluyor.                         bir açıklamanın yer aldığına bakıldığında;
            A)  Bu çalışma öğrencilerin araştırma becerilerine kat-  I.  öncülde  yer  alan  “Felsefe  doğruyu  bulma  yolunda
            kı sağlayabilir ancak felsefenin böyle bir işlevi yoktur.  düşünsel bir çalışmadır.” tanımına yönelik bir açıklama
            B)  Felsefenin önemli işlevlerinden bir tanesi, bireylerin   bulunduğu söylenebilir. Çünkü parçada “Felsefi düşün-
            olaylara farklı açılardan bakmasına yardımcı olmasıdır.   cenin özünde, insanın doğayı ve gerçeği anlama, açık-
            Öğretmenin farklı görüşlere sahip filozofları ödev ver-  lama ve yorumlama arzusu vardır.” ifadesinde felsefe-
            mesi  ve  öğrencilerin  bu  görüşleri  sınıfta  diğer  öğren-  nin doğruyu bulma çabası içinde olduğu vurgulanmıştır.
            cilere  anlatacak  olmaları  bu  işleve  katkı  sağlar.  Aynı   Ayrıca parçada felsefe bir düşünce disiplini olarak ele
            konu hakkında farklı görüşlerin olabileceğini anlamak,   alınmıştır.
            öğrencilerin diğer olaylara da farklı açılardan bakmasını   II. öncülde yer alan "Felsefe, yalnızca varlıkların bilin-
            sağlayabilir.                                      mesine yönelik bir faaliyettir." açıklaması parçada vur-
                                                               gulanan bir yargı değildir. Parçada insanın doğa yı ve
            C)  Öğrencilerin  ödevlerini  sınıfta  sunmaları  onların   gerçeği  anlama,  açıklama  ve  yorumlama  arzusundan
            toplum içinde kendilerini ifade etme becerilerini gelişti-  söz edilmiştir. Ancak felsefe yalnızca buna ait bir çaba
            rir. Ancak felsefenin böyle bir işlevi yoktur.     değildir.
            D)  Bir filozof kendi düşüncesini bile sorgular. Bu sor-  III. öncülde yer alan “Felsefe, hem kuramsal hem de
            gulama sonucunda gerekli görürse düşüncesini değiş-  pratik olarak yetkinleşmedir.” tanımının parçada açıkla-
            tirebilir. Bu sebeple felsefenin, görüşlerde kararlı olmak   ması yapılmıştır. Parçada felsefi düşüncenin insanların
            gibi bir işlevi olamaz. Zaten öğrenciler kendi görüşlerini   kendi hayatlarına katkısından söz edilmiş ve insanların
            değil, filozofların görüşlerini sunacaklardır. Bu sebeple   kendi  hayatlarına  uygulayabilecekleri  rehber  olduğu
                                                               vurgusu yapılmıştır.
            bu seçenek yanlıştır.
                                                               Bu durumda parça I ve III. öncüllerdeki tanımların açık-
            E)  Öğrenciler,  yedi  farklı  filozofun  düşüncesini  belki   lamalarını içermektedir. Bu iki tanımın bir arada yer al-
            de ilk defa öğreneceklerdir. Bu da sahip oldukları bilgi   dığı “D” seçeneği doğru cevaptır.
            seviyelerinde artış sağlar. Ancak felsefenin insanın bil-
            gisini arttırma gibi bir işlevi yoktur.                                                Cevap: D
                                                Cevap: B



 12                                                    13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20