Page 19 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 19

FELSEFE                                      2    TEST
                                                  Felsefeye Giriş



        1.   Binlerce  yıl  önce  alet  edevat,  beslenme  ve  savunma   3.    I. İnsanın kendisi hakkındaki farkındalığıdır. Sorgulayı-
            için ne kadar yaşamsal ise şimdi de bilgi aynı oranda   cı zihin durumudur. İnsanın öğrenme sürecini kendi-
            yaşamsaldır.  Bilginin  bu  kadar  değerli  olması  ve  bu   sinin değerlendirebilmesidir.
            alandaki  gelişmeler  uzmanlaşmayı  da  beraberinde      II. İnsanın kendisi ve çevresi  hakkındaki  farkındalığı-
            getirmiştir. Peki uzmanlaşma dediğimizde ne anlama-   dır. İnsan var olan bilgileri birleştirir, bilgiler arasında
            lıyız? Bilgi türlerinin çeşitlenmesini ve farklı bilgi türleri   bağlantı kurar ve bu sayede insan yaşadığı dünyaya
            üzerinde çalışan insanların yetkinliklerini elbette. Doğa   yabancı  kalmayarak  kendisinin  ve  evrenin  farkına
            bilimleri kendi aralarında uzmanlık alanlarına ayrıldığı   varır.
            gibi  bir  bilim  alanıyla  uğraşan  her  insan  da  o  alanın
            uzmanı  olamaz.  Fizikle  ilgilenen  her  insan  fizikçi  de-     III. İnsanın kendisiyle ve çevresiyle amaçlı yönelimi ile
            ğildir,  o  insanı  uzman  kabul  etmek  için  fizik  alanında   kurduğu bağ sonucu edindiği verilerdir.  Aynı zaman-
            çalışmalar yapması, mevcut bilgileri geliştirmeye ya da   da bir açıklamadır ve her açıklama bir şeyin ne oldu-
            değiştirmeye  yönelik  araştırmalar  yapması  beklenir.   ğunu söylerken ne olmadığını da söylemeyi içerir.
            Bulunduğumuz çağda felsefe alanında da uzmanlaşma      Buna göre tanımları verilen kavramların doğru sıralanışı
            görülür. Benzer şekilde felsefeyle uğraşan birine filozof   aşağıdakilerden hangisidir?
            demek için de o insanın aklın süzgecinden geçirdiği öz-
                                                               A) Bilinç  - Öz bilinç -  Bilgi
            gün görüşler geliştirmesi, felsefe tarihine yeni bakış açı-
            ları kazandırması yani felsefe tarihi öğrenmenin dışında   B) Öz bilinç - Bilgi  -  Bilinç
            “felsefe yapması” beklenir.                        C) Bilgi  - Bilinç  -  Öz bilinç
                                                               D) Bilgi  - Öz bilinç -  Bilinç
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                               E) Öz bilinç - Bilinç  -  Bilgi
            A)  Üniversitede felsefe bölümü okuyan öğrenciler mezun
               olduğunda filozof sıfatını kazanır.
            B)  Bilimsel gelişmeler bilim insanları arasındaki çatışma
               ve rekabetin sonucunda ortaya çıkar.
            C)  Felsefe  yapan  birey  eleştirel  ve  rasyonel  bir  tavır
               takınan üretken kişidir.
            D)  Bilginin öncelendiği günümüz dünyasında en önemli
               bilgi türü bilimsel bilgidir.
            E)  Çağdaş dünyada bilgi, sonuçları sebebiyle evrensel
               olma özelliğini kaybederek ulusallaşmıştır.




                                                           4.   Bilme  eylemi  insanı  ömür  boyu  yanında  olacak  mü-
                                                               kemmel bir yardımcıya kavuşturur. Bu yardımcı güvenli
                                                               sığınağında birikir, güçlenir ve hatırlayıp onu kullanma-
        2.   Filozof sistemini oluştururken temel bir ilke ve belli kav-
            ramları kullanır. “İdea” denince Platon’u, “Töz” denince   nızı bekler. Bilmek dinamik bir süreçken hatırlandığın-
            Aristoteles’i  hatırlarız.  “Geist”  Hegel  felsefesinin  temel   da elimizi güçlendirecek olan yardımcı statiktir. Ancak
            kavramıdır. Biz insanlar kavramlardan yola çıkar, diğer   insanı bilge kılan şey, hatırlanmayı bekleyen birikimler
            kavramlarla bağlar kurar ve filozofun fikirlerini anlamaya   ya da onları edinmemizi sağlayan eylem değil, bu sü-
            çalışırız. Bu anlama çabası felsefe dışındaki alanlarda   reçteki  mücadelenin  devamlılığıdır.  Süreç  yorucudur
            da bu şekilde gerçekleşir. Bu bizim doğal eğilimimizdir.   ancak  bilgiyi  seven  insan,  bu  bitmeyen  dinamizmden
                                                               yorulmak şöyle dursun, büyük bir haz duyacaktır.
            Parçada vurgulanmak istenen asıl düşünce aşağıda-
            kilerden hangisidir?                               Parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
                                                               ulaşılamaz?
            A)  Felsefe düşüncenin yeniden ele alınmasıdır.
                                                               A)  Bilgi insanlara pratik hayatta fayda sağlar.
            B)  Düşünme kavramlar arasında ilişki kurmaktır.
                                                               B)  Hatırlama malzemesi olan bilgi yığınsaldır.
            C)  Kavramlar felsefi sistemlerin temelini oluşturur.
                                                               C)  Bilgi sahibi olabilen insanlar bilgeliğe ulaşır.
            D)  Kavramların açıklanması felsefenin temel görevidir.
                                                               D)  Bilme eylemi dinamik, ürünü olan bilgi statiktir.
            E)  Düşünmenin temeli kavramların kaynaklarını bilmektir.
                                                               E)  Bilgelik bilme eyleminin sürekliliğinin sonucudur.


                                                       17
                                                       17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24