Page 19 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 19
FELSEFE 2 TEST
Felsefeye Giriş
1. Binlerce yıl önce alet edevat, beslenme ve savunma 3. I. İnsanın kendisi hakkındaki farkındalığıdır. Sorgulayı-
için ne kadar yaşamsal ise şimdi de bilgi aynı oranda cı zihin durumudur. İnsanın öğrenme sürecini kendi-
yaşamsaldır. Bilginin bu kadar değerli olması ve bu sinin değerlendirebilmesidir.
alandaki gelişmeler uzmanlaşmayı da beraberinde II. İnsanın kendisi ve çevresi hakkındaki farkındalığı-
getirmiştir. Peki uzmanlaşma dediğimizde ne anlama- dır. İnsan var olan bilgileri birleştirir, bilgiler arasında
lıyız? Bilgi türlerinin çeşitlenmesini ve farklı bilgi türleri bağlantı kurar ve bu sayede insan yaşadığı dünyaya
üzerinde çalışan insanların yetkinliklerini elbette. Doğa yabancı kalmayarak kendisinin ve evrenin farkına
bilimleri kendi aralarında uzmanlık alanlarına ayrıldığı varır.
gibi bir bilim alanıyla uğraşan her insan da o alanın
uzmanı olamaz. Fizikle ilgilenen her insan fizikçi de- III. İnsanın kendisiyle ve çevresiyle amaçlı yönelimi ile
ğildir, o insanı uzman kabul etmek için fizik alanında kurduğu bağ sonucu edindiği verilerdir. Aynı zaman-
çalışmalar yapması, mevcut bilgileri geliştirmeye ya da da bir açıklamadır ve her açıklama bir şeyin ne oldu-
değiştirmeye yönelik araştırmalar yapması beklenir. ğunu söylerken ne olmadığını da söylemeyi içerir.
Bulunduğumuz çağda felsefe alanında da uzmanlaşma Buna göre tanımları verilen kavramların doğru sıralanışı
görülür. Benzer şekilde felsefeyle uğraşan birine filozof aşağıdakilerden hangisidir?
demek için de o insanın aklın süzgecinden geçirdiği öz-
A) Bilinç - Öz bilinç - Bilgi
gün görüşler geliştirmesi, felsefe tarihine yeni bakış açı-
ları kazandırması yani felsefe tarihi öğrenmenin dışında B) Öz bilinç - Bilgi - Bilinç
“felsefe yapması” beklenir. C) Bilgi - Bilinç - Öz bilinç
D) Bilgi - Öz bilinç - Bilinç
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
E) Öz bilinç - Bilinç - Bilgi
A) Üniversitede felsefe bölümü okuyan öğrenciler mezun
olduğunda filozof sıfatını kazanır.
B) Bilimsel gelişmeler bilim insanları arasındaki çatışma
ve rekabetin sonucunda ortaya çıkar.
C) Felsefe yapan birey eleştirel ve rasyonel bir tavır
takınan üretken kişidir.
D) Bilginin öncelendiği günümüz dünyasında en önemli
bilgi türü bilimsel bilgidir.
E) Çağdaş dünyada bilgi, sonuçları sebebiyle evrensel
olma özelliğini kaybederek ulusallaşmıştır.
4. Bilme eylemi insanı ömür boyu yanında olacak mü-
kemmel bir yardımcıya kavuşturur. Bu yardımcı güvenli
sığınağında birikir, güçlenir ve hatırlayıp onu kullanma-
2. Filozof sistemini oluştururken temel bir ilke ve belli kav-
ramları kullanır. “İdea” denince Platon’u, “Töz” denince nızı bekler. Bilmek dinamik bir süreçken hatırlandığın-
Aristoteles’i hatırlarız. “Geist” Hegel felsefesinin temel da elimizi güçlendirecek olan yardımcı statiktir. Ancak
kavramıdır. Biz insanlar kavramlardan yola çıkar, diğer insanı bilge kılan şey, hatırlanmayı bekleyen birikimler
kavramlarla bağlar kurar ve filozofun fikirlerini anlamaya ya da onları edinmemizi sağlayan eylem değil, bu sü-
çalışırız. Bu anlama çabası felsefe dışındaki alanlarda reçteki mücadelenin devamlılığıdır. Süreç yorucudur
da bu şekilde gerçekleşir. Bu bizim doğal eğilimimizdir. ancak bilgiyi seven insan, bu bitmeyen dinamizmden
yorulmak şöyle dursun, büyük bir haz duyacaktır.
Parçada vurgulanmak istenen asıl düşünce aşağıda-
kilerden hangisidir? Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
ulaşılamaz?
A) Felsefe düşüncenin yeniden ele alınmasıdır.
A) Bilgi insanlara pratik hayatta fayda sağlar.
B) Düşünme kavramlar arasında ilişki kurmaktır.
B) Hatırlama malzemesi olan bilgi yığınsaldır.
C) Kavramlar felsefi sistemlerin temelini oluşturur.
C) Bilgi sahibi olabilen insanlar bilgeliğe ulaşır.
D) Kavramların açıklanması felsefenin temel görevidir.
D) Bilme eylemi dinamik, ürünü olan bilgi statiktir.
E) Düşünmenin temeli kavramların kaynaklarını bilmektir.
E) Bilgelik bilme eyleminin sürekliliğinin sonucudur.
17
17