Page 22 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 22
FELSEFE Felsefeye Giriş 3. TEST - A
6. Tümel bir bilgi olan ve her şeyi kuşatan hikmet, bü- 8. Herkesin yolcu bileti cebinde, gemide olanın da kara-
tün var olanların esasını bilmektir. Felsefenin böyle da bekleyenin de. (I) Dalgalı bir denizin bilinmezliğine
bir iddiası yoktur. Onun işi yalnızca bilgiyi sevmektir. karşı, yepyeni arayışlara (II) doğru yola çıktınız. Ama
Felsefe her şeyi bilmenin ya da hikmete ermenin değil; geminin yönü doğru, kaptanın pusulası çalışıyor. (III)
ona özlem duymanın, yakın olmanın, bir nevi sevdası- Güvertedeki kalabalık tek bir ağız olmuş bağırıyor:
nın peşinden koşmanın derdindedir. “Haydi yelkenler fora!” Siz bu gürültülü kalabalıktan
uzaklaşabilir, kendi kamaranıza geçebilir ve bütün ses-
Buna göre aşağıdakilerden hangisi hikmet ve felsefe leri susturup kendi şarkınızı (IV) söyleyebilirsiniz.
ilişkisine uygun bir ifade değildir?
a. Öznel olma
A) Felsefe, hikmetin kıyısız denizinde yol alan bir
kaptandır. b. Merak etme
c. Evrensel olma
B) Felsefe daima hikmete ait bilgi hazinesinin peşinde
olacaktır. d. Rasyonel olma
C) Hikmet sonsuz bir yol, felsefe ise o yolun daimî Parçada geçen benzetmeler felsefi düşüncenin ön-
koşucusudur. cüllerde verilen özellikleriyle eşleştirildiğinde doğru
D) Hikmet, felsefeye var olanların esasını aktaran bir sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?
öğretmendir.
A) I-a, II-b, III-c, IV-d
E) Felsefe, hikmet kütüphanesinin merakı dinmeyen
B) I-a, II-c, III-d, IV-b
okuyucusudur.
C) I-c, II-b, III-d, IV-a
D) I-c, II-b, III-a, IV-d
E) I-d, II-c, III-a, IV-b
7. A. Cevizci Felsefe Tarihi adlı eserinde “Mısırlı, elbet-
te ateşin çok faydalı bir alet olduğunu biliyordu. Çünkü
onun tuğlalarını sertleştiren, evini ısıtan; camın, çeşitli
metallerin ortaya çıkışını sağlayan şey, ateşti. Mısırlı
ateşle bütün bunları başarıyla yapar; ama çoğunlukla
pratik hayatını idame ettirmesini mümkün kılan sonuca
ulaşmakla yetinir. Yunanlı ise burada kalmaz; bir üst
düzleme yükselerek, tuğla ocağındaki, kalpteki, güneş-
teki ateş olarak, bir ve aynı şeyin bu kadar farklı şeyi
neden ve nasıl yaptığını sormaya geçer. Buraya geçtiği 9. Soru sormak insanın doğasında vardır. İnsanlar merak
zaman da doğallıkla ateşin doğasının ne olduğu, ateş edip sorguladığı için çağımızın bilgi, bilim, teknoloji vb.
olarak onun temel özelliklerinin ne olduğu sorusuna, konularda geldiği nokta muazzamdır. Sorular her tür-
ateşin özünü araştırmaya geçmiş olur. İşte Yunanlıların lü konuyla ilgili olabilir ve her bir konu hakkında farklı
bilim ve felsefede attığı dev adımı oluşturan şey, bu ge- alanlar farklı türde soru sorar ve soruları cevaplama-
çiştir yani daha yüksek genellemelere doğru gerçekleş- ya çalışır. Gündelik yaşamın içinde karşılaştığımız bir
tirilen ilerlemedir.” der. haksızlık konusunda neye ne kadar hakkımız olduğuna
ilişkin sorduğumuz soruyu siyaset bilimi yasalar çer-
Parçada felsefenin Antik Yunan’da başlama neden- çevesinde ele alır. Ancak siyaset felsefesi hakkın ne
lerinden hangisi üzerinde durulmuştur? olduğuna, adaletin ne olduğuna yönelik daha derinlikli
görüşler üretme gayretindedir. Bu yüzden felsefe soru-
A) Bireysel fikirlerin oluşması ve özgürce ifade edilebil- sunun mahiyeti de biçimi de kendine özgüdür.
mesi
B) Farklı kültürlerle etkileşim sonucu bilgi birikiminin Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefe sorusunun
oluşması özelliklerinden biri olamaz?
C) Pratik yaşamı devam ettirmeye yönelik kaygıların A) Kavrama yönelik bir sorgulamayı işaret eder.
bulunması
B) Teorik alanın sorununu çözmeye çalışır.
D) Tek tek olgularla yetinmeyip, bilmek amacıyla bilmeye C) Olgusal olarak sınanabilir cevaplar içerir.
yönelmesi
D) Ele aldığı konunun ayrıntılarına yönelir.
E) Doğa olaylarının doğal nedenlerle açıklanması ge-
rektiğinin düşünülmesi E) İçeriği ve yapısı bakımından özgündür.
20 21