Page 22 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 22

FELSEFE                                   Felsefeye Giriş                              3. TEST - A



        6.   Tümel bir bilgi olan ve her şeyi kuşatan hikmet, bü-  8.   Herkesin yolcu bileti cebinde, gemide olanın da kara-
            tün  var  olanların  esasını  bilmektir.  Felsefenin  böyle   da bekleyenin de. (I) Dalgalı bir denizin bilinmezliğine
            bir iddiası yoktur. Onun işi yalnızca bilgiyi sevmektir.   karşı, yepyeni arayışlara (II) doğru yola çıktınız. Ama
            Felsefe her şeyi bilmenin ya da hikmete ermenin değil;   geminin  yönü  doğru,  kaptanın  pusulası  çalışıyor.  (III)
            ona özlem duymanın, yakın olmanın, bir nevi sevdası-  Güvertedeki  kalabalık  tek  bir  ağız  olmuş  bağırıyor:
            nın peşinden koşmanın derdindedir.                 “Haydi  yelkenler  fora!”  Siz  bu  gürültülü  kalabalıktan
                                                               uzaklaşabilir, kendi kamaranıza geçebilir ve bütün ses-
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi hikmet ve felsefe   leri susturup kendi şarkınızı (IV) söyleyebilirsiniz.
            ilişkisine uygun bir ifade değildir?
                                                               a. Öznel olma
            A)  Felsefe,  hikmetin  kıyısız  denizinde  yol  alan  bir
               kaptandır.                                      b. Merak etme
                                                                c. Evrensel olma
            B)  Felsefe daima hikmete ait bilgi hazinesinin peşinde
               olacaktır.                                      d. Rasyonel olma
            C)  Hikmet  sonsuz  bir  yol,  felsefe  ise  o  yolun  daimî      Parçada geçen benzetmeler felsefi düşüncenin ön-
               koşucusudur.                                    cüllerde verilen özellikleriyle eşleştirildiğinde doğru
            D)  Hikmet, felsefeye var olanların esasını aktaran bir   sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?
               öğretmendir.
                                                               A)  I-a, II-b, III-c, IV-d
            E)  Felsefe, hikmet kütüphanesinin merakı dinmeyen
                                                               B)  I-a, II-c, III-d, IV-b
               okuyucusudur.
                                                               C)  I-c, II-b, III-d, IV-a
                                                               D)  I-c, II-b, III-a, IV-d

                                                               E)  I-d, II-c, III-a, IV-b

        7.   A.  Cevizci Felsefe Tarihi  adlı  eserinde  “Mısırlı,  elbet-
            te ateşin çok faydalı bir alet olduğunu biliyordu. Çünkü
            onun tuğlalarını sertleştiren, evini ısıtan; camın, çeşitli
            metallerin  ortaya  çıkışını  sağlayan  şey,  ateşti.  Mısırlı
            ateşle bütün bunları başarıyla yapar; ama çoğunlukla
            pratik hayatını idame ettirmesini mümkün kılan sonuca
            ulaşmakla  yetinir.  Yunanlı  ise  burada  kalmaz;  bir  üst
            düzleme yükselerek, tuğla ocağındaki, kalpteki, güneş-
            teki ateş olarak, bir ve aynı şeyin bu kadar farklı şeyi
            neden ve nasıl yaptığını sormaya geçer. Buraya geçtiği   9.   Soru sormak insanın doğasında vardır. İnsanlar merak
            zaman da doğallıkla ateşin doğasının ne olduğu, ateş   edip sorguladığı için çağımızın bilgi, bilim, teknoloji vb.
            olarak  onun  temel  özelliklerinin  ne  olduğu  sorusuna,   konularda geldiği nokta muazzamdır. Sorular her tür-
            ateşin özünü araştırmaya geçmiş olur. İşte Yunanlıların   lü konuyla ilgili olabilir ve her bir konu hakkında farklı
            bilim ve felsefede attığı dev adımı oluşturan şey, bu ge-  alanlar  farklı  türde  soru  sorar  ve  soruları  cevaplama-
            çiştir yani daha yüksek genellemelere doğru gerçekleş-  ya çalışır. Gündelik yaşamın içinde karşılaştığımız bir
            tirilen ilerlemedir.” der.                         haksızlık konusunda neye ne kadar hakkımız olduğuna
                                                               ilişkin  sorduğumuz  soruyu  siyaset  bilimi  yasalar  çer-
              Parçada felsefenin Antik Yunan’da başlama neden-  çevesinde ele alır.  Ancak siyaset felsefesi hakkın ne
            lerinden hangisi üzerinde durulmuştur?             olduğuna, adaletin ne olduğuna yönelik daha derinlikli
                                                               görüşler üretme gayretindedir. Bu yüzden felsefe soru-
            A)  Bireysel fikirlerin oluşması ve özgürce ifade edilebil-  sunun mahiyeti de biçimi de kendine özgüdür.
               mesi
            B)  Farklı  kültürlerle  etkileşim  sonucu  bilgi  birikiminin      Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefe sorusunun
               oluşması                                        özelliklerinden biri olamaz?
            C)  Pratik  yaşamı  devam  ettirmeye  yönelik  kaygıların   A)  Kavrama yönelik bir sorgulamayı işaret eder.
               bulunması
                                                               B)  Teorik alanın sorununu çözmeye çalışır.
            D)  Tek tek olgularla yetinmeyip, bilmek amacıyla bilmeye   C)  Olgusal olarak sınanabilir cevaplar içerir.
               yönelmesi
                                                               D)  Ele aldığı konunun ayrıntılarına yönelir.
            E)  Doğa olaylarının doğal nedenlerle açıklanması ge-
               rektiğinin düşünülmesi                          E)  İçeriği ve yapısı bakımından özgündür.


                                                       20                                                                                                             21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27