Page 23 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 23
FELSEFE 3 TEST
Felsefeye Giriş B
1. Yüzme bilmeyen birinin bir havuzda cankurtaran olarak 3. İnsanlar iletişim kurarken kullandıkları dili geliştirip umut
görevlendirilmesi kabul edilemez. Ancak kişi yüzmeyi kırıcı olmaktan vazgeçtiğinde ya da kişi hatalarını kabul
öğrenir ve bu konuda yeteri kadar yetkinleşirse cankur- etmenin gerçek öğrenme olduğunu ayırt ettiğinde dünya
taran olabilir. Benzer şekilde felsefe tarihi hakkında bir daha çok gelişecektir. Kendi sunduğumuz ve kesin olduğu-
fikri olmayandan felsefeye ilişkin bir bilgi öğrenilemez. na inandığımız bilginin üzerinde de ayrıntılı bir sorgulama
Felsefi bakış açısını içselleştirip özgün görüşler geliş- yapmamız gerekmektedir. Bilginin doğru olması, insanların
tirmeden de felsefi bir tartışmaya girilemez. Felsefi bir aynı fikirde olması mıdır? Düşünsenize, herkes sizin öne
tavra sahip olmayan biriyle “Güzel nedir?” sorusu üzeri- sürdüğünüz fikirlere katılıyor. Peki, bu durumda yanılmış
ne bir tartışma yürütmek iyi ihtimalle amacına ulaşmaz. olmaktan hiç korkmayacak mısınız?
Daha kötü bir senaryo olarak da bu kişi güzele ilişkin
öğrenilmiş ve dogmatik bilgisini kabul ettirmek adına Parçada vurgulanmak istenen asıl düşünce aşağıdaki-
tartışmayı tatsız bir boyuta taşıyabilir. lerden hangisidir?
A) Akılcı olmayan hiçbir fikir sağlam temellere dayanmaz.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisine değinilme-
miştir? B) İnsan kendi bilgisini ayrıntılı biçimde temellendirmelidir.
C) Herkes tarafından uzlaşı sağlanan bilgilere ulaşmak
A) Felsefenin kişinin kendisini tanımasına olanak
zordur.
sağladığına
B) Felsefenin kişiye, kendine özgü fikirler elde etmesinde D) İletişim dilinin yüreklendirici olması dünyayı değişti-
yardımcı olduğuna recektir.
C) Felsefi bilgilere sahip olmak için felsefe tarihini bilmek E) Düşüncenin sorgulanması insanı doğru bilgiye götüren
gerektiğine yoldur.
D) Felsefi yaklaşıma sahip olmayanlarla fikir tartışmasına
girilmemesi gerektiğine
E) Felsefi tavra sahip olmayanların fikirlerini değiştirme
konusunda esnek olmadığına
4. Felsefe insan hayatının önemli bir parçasıdır ve bire-
ye olumlu katkılarda bulunur. İnsan merak eden, araş-
tıran, sorgulayan ve en önemlisi düşünen bir varlıktır.
2. Hayatın anlamı ve amacını sorgulayan felsefi düşünce, Çevresindeki her şeyle ilgili bir şeyler öğrenmek ve
yaşam boyu bizimledir. Bildiklerimizi anlamlı kılan tüm bunları yaşamında kullanmak ister. Aslında bu bilme
yetenekler ondadır. Onun hayret ve merakından aldı- ve öğrenme isteği öncelikle kendine yöneliktir. Kendini
ğımız payla, çevremizdekileri tam olarak fark ederiz. tanımak ve neler yapıp yapamayacağını bilmek, düşün-
Böylece olağan olanın dışına çıkar ve her gün gördü- celeriyle çevresine katkılarda bulunmak, farklı insanla-
ğümüz şeylere yeni bir gözle bakarız. Onun sayesinde rın fikirlerini anlamak ve merkeze aklı yerleştirerek olay
sadece bilgiye ve varlığa değil, kendimize yönelik ba- ve durumları analiz etmek insanın merakının sonucu
kışımız da değişir. Başka bireylerle olan etkileşimimiz olarak ortaya çıkar.
yanında, kendimizle olan iletişimimiz de güçlenir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefenin insana
Parçada anlatılanlar aşağıdaki sorulardan hangisine sağladığı faydalardan biridir?
yanıt niteliğindedir?
A) Kamusal alanda demokrasi bilincinin yerleşmesi
A) Felsefenin işlevi nedir?
B) Bilgiye dayalı toplumsal değişimlere olanak tanıması
B) Felsefenin amacı nedir?
C) Bireysel fikirlerin özgür düşünceyle biçimlendirilebilmesi
C) Felsefenin anlamı nedir?
D) Toplumsal yapının unsurlarının rasyonel temellere
D) Felsefenin problemleri nelerdir?
dayanması
E) Felsefi düşüncenin özellikleri nelerdir?
E) Farklı görüşlere hoşgörünün olduğu bir düzeni
mümkün kılması
21