Page 24 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 24

FELSEFE                                   Felsefeye Giriş                              3. TEST - B



        5.   Sokrates'e göre felsefe, neleri bilmediğini bilmektir.  8.   Öğretmenler,  eğitimden,  öğrencilerin  başarısından  ve
                                                               eğitim  sisteminin  hedeflerinden  bahsederler.  Ancak
            K. Jaspers'a göre felsefe, yolda olmaktır.         aralarından biri, "Biz başarı derken öğrencilerin sınav-
                                                               lardaki  notlarından  mı  bahsediyoruz,  yoksa  onların
            Bu tanımlardan hareketle felsefeyle ilgili aşağıdaki   gerçek anlamda öğrenme ve gelişme süreçlerinden mi
            açıklamalardan hangisi yapılamaz?
                                                               bahsediyoruz?" diye sorar, konuya farklı açılardan bak-
            A)  Felsefe, insanın bilgisinin sınırlı olduğunun farkında   maya başlar ve akıl süzgecinden geçirirse eğitim felse-
               olmasıdır.                                      fesi yapmaya başlamış olur.
            B)  Felsefe, ahlaki değerleri sorgulayan bir süreçtir.     Buna göre "felsefe yapmak" ile ilgili aşağıdakilerden
            C)  Felsefe yapmak, açık fikirli olmayı gerektirir.  hangisi söylenemez?
            D)  Felsefe, devam eden bir bilgi arayışıdır.      A)  Bir konu veya kavram hakkında derinlemesine
            E)  Felsefe yapmak, sürekli bir keşif anlamına gelir.  düşünmek
                                                               B)  Farklı perspektifleri sorgulamak
                                                               C)  Doğru ve yanlışın ötesinde daha geniş bir bakış
        6.   “Felsefe nedir?” diye sorduğumuzda, felsefe hakkında
            konuşmuş  oluruz.  Bu  şekilde  sorduğumuzda,  felsefe-  açısıyla düşünmek
            nin  dışında  bir  konumda  duruyoruz  demektir.  Oysa   D)  Varsayımlar üzerine spekülasyon yapmak
            sorumuzun amacı, felsefenin içine girmek, içinde kalıp
            usulüne uygun davranmak, yani “felsefe yapmak”tır. Bu   E)  Eldeki bilgiye eleştirel bir tavırla yaklaşmak
            nedenle,  sohbetimizin  sadece  doğru  bir  yönü  olması
            yeterli değildir. Bu yön aynı zamanda felsefenin içinde
            hareket etmemizi sağlamalıdır.
            Buna göre M. Heidegger'in görüşlerinden aşağıdaki   9.   “Filozof, soru sormaya tutkun bir kişidir. Bir ödevi yeri-
            yargılardan hangisine ulaşılabilir?                ne getirmenin verdiği hazla sorar- bol bol sorar. (Acaba

            A)  Felsefe hakkında soru sormak, felsefe yapmaktır.   filozofun cevapları soruları mıdır?) Filozofun diğer adı
                                                               "soruşturucu" olmalıdır. Diplomatlık kadar filozofluktan
            B)  Felsefe yapmak için felsefenin dışında olmak gerekir.
                                                               uzak bir meslek yoktur. Diplomat, istediği cevapları so-
            C)  Felsefe yapmak, felsefenin içinde hareket etmekten   rarak öğrenmeye çalışan kişidir. Filozof ise sorularıyla
               daha zordur.                                    tanınır.”
            D)  Felsefenin dışında durmak, felsefe yapmaya engel
               değildir.                                       N. Uygur'a ait bu görüşte filozofların hangi özelli-
                                                               ğinden bahsedilmiştir?
             E) Sorularımızla  felsefenin  içinde  kalmak  felsefe
               yapmanın bir gereğidir.                         A) Eleştirel       B) Meraklı    C) Sorgulayıcı
                                                                      D) Şüpheci         E) Tutarlı
        7.   “Açıkçası,  felsefesiz  yaşamak  gözü  kapalı  yaşamaya
            çalışmak  demektir.  Üstelik  gözümüzün  gördüğü  tüm
            nesneleri  görmek  ve  bu  yolla  renklerin  ve  ışığın  gü-  10.  Felsefi sorular, evrensel konulara odaklanırken soyutla-
            zelliğini tatmanın verdiği keyif, felsefenin bulup ortaya   ma, kavramsal analiz ve eleştirel düşünme becerilerini
            çıkardığı nesnelerden edinilen bilginin verdiği sevinçle   kullanarak geniş bir perspektif sunar. Bu sorular, insan
            ölçülemez. Ahlakımızı düzenlemek ve bu dünyada ya-  doğası, gerçeklik, bilgi, ahlak ve varoluş gibi konuları
            şamımızı yönlendirmek için felsefe öğrenmek, adımla-  derinlemesine incelemeyi amaçlar.
            rımıza yol göstermek için gözlerimizi kullanmaktan çok
            daha gereklidir.”                                  Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefi bir soru
                                                               olamaz?
            Descartes'a  ait  bu  parçada  aşağıdaki  yargılardan
            hangisi vurgulanmaktadır?                          A)  Teknoloji insanın özgür iradesine engel olabilir mi?
            A)  Felsefesiz yaşamak, sadece yüzeysel yaşamaktır.  B)  Dijital sanatın estetik değeri nedir?
            B)  Felsefe, yaşamın anlamını kavramak için gereklidir.   C)  Biyogenetik alanındaki gelişmeler, insanın varoluşsal
            C)  Felsefe duyularımızın varlığından daha çok gerekli-  değerini nasıl etkiler?
               lik taşır.                                      D)  Kent estetiği, insanların güzele ilişkin algısını nasıl
            D)  Felsefe güzelliği farkettiren ve keyif veren bir yoldur.   şekillendirir?
            E)  Felsefe,  insanların  etik  sorunlarla  yüzleşmelerine   E)  Mekânsız ve zamansız çalışmanın verimlilik üzerin-
               yardımcı olur.                                     deki etkileri nelerdir?


                                                                                                                                                                      23
                                                       22                                                                                                             23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29