Page 7 - Liseye Hoş Geldin - İngilizce
P. 7
İNGİLİZCE
İNGİLİZCE DERSİ
İNGİLİZCE NEDİR?
İngilizce, Hint-Avrupa dil ailesinin Cermen dilleri koluna ait bir dildir ve dünya genelinde 67 bağımsız ve 27
özerk ülkenin resmi dilidir. Küresel bir dil olan İngilizce, dünyada da “lingua franca” yani ortak dil olarak kabul
edilmektedir ve 1,5 milyardan fazla insan tarafından konuşulmaktadır. Bu denli yaygın kullanımı, küresel
bağlantı ve kültürel alışveriş için İngilizceyi elzem bir beceri haline getirmektedir.
İNGİLİZCE DERSİNİN AMACI
Ortaöğretim İngilizce derslerinin temel amacı, öğrencilerin İngilizceyi yalnızca bir iletişim aracı olarak değil, aynı zamanda bir
düşünme, algılama ve kendini ifade etme yolu olarak etkili, doğal, öz güvenli ve özgün biçimde kullanabilecekleri bir öğrenme ortamı
sunmaktır. Bu ortamda öğrencilerin bireysel farklılıklarına uygun biçimde desteklenmesi ve İngilizceyi hem bireysel gelişim hem de
toplumsal katılım aracı olarak benimsemeleri hedeflenmektedir.
İngilizce Dersi Öğretim Programı ile;
1. Öğrencilerin İngilizceyi sadece iletişim kurmak için değil; düşünmek, anlamak ve anlamlandırmak için de kullanarak bilişsel,
duygusal ve manevi gelişimlerinin desteklenmesi,
2. İngilizce aracılığıyla hem kendi kültürlerine yönelik farkındalık kazanmaları hem de diğer kültürleri anlayıp onlara saygı
göstermelerinin teşvik edilmesi,
3. İngilizce öğrenme sürecinin sosyal bir etkileşim olarak kavranarak, öğrencilerin çeşitli bağlamlarda (okul, aile, mahalle,
toplum, dünya) kendilerini doğru ve etkili biçimde ifade edebilmeleri,
4. Öğrencilerin dil öğrenim sürecine etkin katılım göstermeleri ve dili sosyokültürel bağlamlarda özerk, iş birliğine dayalı ve amaçlı
biçimde kullanabilmeleri,
5. Öğrencilerin iletişimsel yeterliliklerini geliştirmeye yönelik gerçek yaşam durumlarıyla ilişkili görevler, etkinlikler ve projeler
aracılığıyla, dili işlevsel ve anlamlı biçimde üretmelerinin sağlanması,
6. Öğrencilerin kendi gelişimlerine ve içinde bulundukları topluma katkı sunabilecek bireyler olarak İngilizceyi etkili bir iletişim
aracı olarak kullanabilmeleri hedeflenmektedir.
İNGİLİZCE DERSİNİN ÖNEMİ
Yabancı dil öğrenimi, bireyin zihinsel gelişimini desteklerken aynı zamanda düşünme, anlama ve kendini ifade etme becerilerini de
geliştirir. İngilizce, yalnızca bir iletişim dili değil; farklı kültürleri tanıma, anlamlandırma ve onlarla sağlıklı ilişkiler kurma açısından
da güçlü bir araçtır. İngilizce öğrenen birey, hem kendi kültürüne yönelik farkındalık kazanır hem de başka toplumların bakış açılarını
anlamaya yönelik bir açık fikirlilik geliştirir. Bu durum, öğrencinin hem bireysel gelişimine hem de toplumsal katılımına katkı sunar.
Günümüzde İngilizce; bilim, eğitim, sanat, çevre, sağlık, turizm ve ticaret gibi birçok alanda uluslararası etkileşimin ortak dilidir. Bu
nedenle, İngilizce dersleri öğrencilerin küresel ölçekte bilgiye erişim sağlayabilmeleri, farklı alanlardaki gelişmeleri takip edebilmeleri
ve çok kültürlü ortamlarda kendilerini ifade edebilmeleri açısından ayrı bir önem taşır. Aynı zamanda çoklu görev becerisi, iletişim
ağı kurma yetkinliği, eleştirel düşünme ve yaratıcılık gibi 21. yüzyıl becerilerini de destekler.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İngilizce Dersi Öğretim Programı, öğrencilerin bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerini gözeterek dört
temel dil becerisiyle birlikte destekleyici becerileri de bütüncül biçimde işler. Öğrencilerin dili yalnızca öğrenmeleri değil; onu
işlevsel, anlamlı ve doğal bir biçimde kullanmaları amaçlanır. Bu bağlamda dersler, etkileşimli etkinlikler, projeler, konuşma ve yazma
uygulamalarıyla desteklenir. Öğrenciler yalnızca “ne söyleyeceklerini” değil, aynı zamanda “neden” ve “nasıl” söyleyeceklerini de
öğrenerek, hem bireysel hem toplumsal düzeyde etkili iletişim kurma becerisi kazanırlar. Böylece İngilizce dersi, öğrencileri yalnızca
sınavlara değil; akademik, mesleki ve sosyal yaşamın tüm alanlarına hazırlayan güçlü bir araç hâline gelir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İngilizce Dersi Öğretim Programı, Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni (D-AOBM) temel alınarak
yapılandırılmıştır. Bu doğrultuda program, öğrencilerin Avrupa standartlarında dil yeterlilikleri kazanmasını ve bu yeterlilikleri gerçek
yaşam bağlamlarında kullanabilmesini hedefler. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metninin öngördüğü yeterlilik tanımları, iletişimsel
yaklaşım ve eylem temelli öğrenme ilkeleriyle uyumlu biçimde ders içerikleri ve kazanımları planlanmıştır.
LİSEYE HOŞ GELDİN 9