Page 8 - Liseye Hoş Geldin - Tarih
P. 8

TARİH

                TARİH DERSİ                                                                                                                                                                      TARİH DERSİ




        TARİH NEDİR?
        Tarih, tarihçilerin kanıtlara ve belgelere dayanarak yeniden kurmaya ve şekillendirmeye çalıştıkları geçmişin kurgusu ve eldeki
        belgelerle ortaya konan geçmişin yansımasıdır. Bir başka deyişle tarih, geçmiş yaşantıların bugünü anlamak ve geleceğe yön
        vermek amacıyla anlaşılabilir ve anlatılabilir bir forma dönüştürülmesidir.

        Tarih; geçmişten günümüze insan hayatının çeşitli faaliyetlerini inceleyen yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerde bir
        insanlık tarihi olarak genişlemiştir. Böylelikle tarih disiplini;  geçmişi sadece siyasi değil kültürel, entelektüel, sosyal, felsefi,
        dinî ve inanış açısından da incelemiştir. Bu doğrultuda siz sevgili öğrencilerin aktif olarak rol aldığı bir öğrenme ortamında tarihî
        bilgilerinizin yapılandırılması amaçlanmaktadır.
        TARİH DERSİNİN AMACI
        1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun 2. maddesinde ifade edilen “Türk Millî Eğitimi’nin Genel Amaçları ile Temel İlkeleri”
        esas alınarak hazırlanan Tarih Dersi Öğretim Programı’yla öğrencilerin;

          1.  Tarihin siyasi ve askerî olayların yanı sıra sosyal, ekonomik ve kültürel alanları da kapsadığına dair kanıtlar göstermeleri,
          2.  Tarihsel olayların meydana geldiği dönemin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel özelliklerini yansıttığını kavramaları,
          3.  Tarihsel süreçte toplumlar arasında meydana gelen siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel etkileşimleri çözümlemeleri,
          4.  Tarihsel olay, durum, kişi, kurum ve fikirleri ait olduğu dönemin koşulları içinde değerlendirmeleri,
          5.  Tarihsel süreçteki olay, durum, kurum ve fikirleri değişim ve süreklilik açısından yorumlamaları,
          6.  Tarihsel süreçte öne çıkan kişi, toplum, devlet ve medeniyetleri araştırmaları,
          7.  Tarihsel bilginin inşa sürecinde tarihçilerin esas aldığı yöntemleri uygulamaları,

          8.  Tarihi öğrenirken ve araştırırken ihtiyaç duydukları teknolojileri etkin bir şekilde kullanmaları,
          9.  Türk milletinin insanlığa katkılarına dair kanıtlar göstermeleri,
         10.  Türk tarihini ve kültürünü oluşturan temel öge ve süreçleri açıklamaları,
         11.  Millî kimliğin oluşum sürecini çözümlemeleri,
         12.  Medeniyetimizin dayandığı millî ve manevi değerleri davranışlarına yansıtmaları,
         13.  İnsanlığın ortak mirasının korunmasında ve yaşatılmasında duyarlılık göstermeleri,
         14.  Tarih dersinin birey ve toplum hayatına katkıları çerçevesinde ders dışında da tarih öğrenmeye istekli olmaları,
         15.  Tarihsel anlatıları yazılı ve sözlü ifade ederken Türkçeyi doğru ve etkili kullanmaları amaçlanmaktadır.
        TARİH DERSİNİN ÖNEMİ
        GEÇMİŞİ ANLAMA VE BİLİNÇ GELİŞTİRME: Tarih dersi; geçmişteki olayları, toplumsal değişimleri ve kültürel gelişmeleri
        anlamamıza yardımcı olur. Bireylerin tarihsel olayların ve süreçlerin kökenlerini, etkilerini kavrayarak bilinçli birer vatandaş
        olmalarını sağlar.
        ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE ANALİZ YETENEĞİ: Tarih dersleri, öğrencilere farklı kaynaklardan bilgi toplama, bu bilgileri analiz
        etme ve çeşitli bakış açılarını değerlendirme becerisi kazandırır. Böylece eleştirel düşünme ve problem çözme yeteneklerinin
        geliştirilmesine katkıda bulunur.
        KÜLTÜREL VE ULUSAL KİMLİK: Tarih dersleri, bireylerin kendi kültürel ve ulusal kimliklerini tanımalarını sağlar. Dolayısıyla
        Türk tarihi ve kültürünün öğrenilmesi, millî değerlerin ve kültürel mirasın korunmasına yardımcı olur.
        TOPLUMSAL BAĞLAM VE SORUMLULUK: Tarih, toplumsal yapıları, ekonomik sistemleri ve politik olayları anlamada önemli
        bir araçtır. Geçmişteki toplumsal yapılar ve olaylar, günümüz toplumlarının nasıl şekillendiğini ve toplumsal sorumlulukların
        nasıl geliştiğini anlamamıza yardımcı olur.
        DEĞERLER VE ETİK BİLİNÇ: Tarih dersi, geçmişteki olaylardan ve kişilerden öğrenilen dersler aracılığıyla değerler ve etik
        anlayışları geliştirmeye yardımcı olur. Tarihsel olaylar ve bireylerin değerlendirilmesi, moral ve etik değerlerin önemini
        vurgular, empati duygusu kazandırır.
        KARAR VERME VE GELECEKLE İLGİLİ STRATEJİ GELİŞTİRME: Tarihsel olayları incelemek, bireylere ve toplumlardaki karar
        vericilere stratejik düşünme ve planlama konusunda fikir verir. Geçmişteki olayların analizi  gelecekte daha bilinçli kararlar
        almayı sağlar.
        TOPLUMSAL VE KÜLTÜREL BAĞLANTILAR, ULUSLARARASI İLİŞKİLER: Tarih dersi, öğrencilerin farklı kültürler ve toplumlar
        arasındaki ilişkileri ve etkileşimleri anlamaları konusunda yardımcı olur. Küresel tarih perspektifi, uluslararası ilişkileri ve
        kültürel etkileşimleri kavrayışımızı artırır.

   8     LİSEYE HOŞ GELDİN
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13