Page 12 - Liseye Hoş Geldin - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 12
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
NELER ÖĞRENECEĞİZ? NELER ÖĞRENECEĞİZ?
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 9. SINIF TEMA DAĞILIMI TABLOSU
SÖZÜN İNCELİĞİ
1 • Edebiyat dünyasına giriş niteliğindeki bu temada; estetik değer, yaratıcılık, hayal gücü, imge, sembol,
çağrışım gibi temel kavramlar üzerinden öğrencilere edebiyatın derinliklerini keşfetme fırsatı verilmesi
amaçlanmaktadır.
ANLAM ARAYIŞI
• Bu temada; edebî eserlerde içeriğin anlaşılması ve metnin derinliğinin kavranabilmesi için konu, ana duygu,
9. SINIF 2 ANLAMIN YAPI TAŞLARI
ana düşünce gibi unsurların bir bütünün parçaları olduğu üzerinde durularak öğrencilerin edebî metinleri
analiz etme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
3 • Bu temada, edebî inceleme ve değerlendirme sürecinin önemli unsurlarından olan metinde yapı konusu
üzerinde durulur. Öğrencilerin metinleri olay, kişi, mekân, zaman gibi yapı unsurları bakımından tahlil ede-
bilmeleri amaçlanmaktadır.
DİLİN ZENGİNLİĞİ
4 • “Dilin Zenginliği” temasında Türkçenin zengin söz varlığı, kendine özgü dil özellikleri ve anlam oluşturmadaki
esnek yapısıyla duygu, düşünce ve bilgiyi ifade edebilme gücünün metinler aracılığıyla keşfedilmesi amaç-
lanmaktadır.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 10. SINIF TEMA DAĞILIMI TABLOSU
SÖZÜN EZGİSİ
• Bu temada Türk dili ve edebiyatının sözlü kültür ürünlerinden hareketle dilin zenginliği ve ahengi vurgulan-
1 mak istenmektedir. Türk kültürünün farklı yönlerini yansıtan bir yelpaze içerisinde sözün müziğe yaslanan
yönünün ortaya çıktığı örneklerle sözlü geleneği keşfetmek, kültürel zenginliği anlamak ve değerlendirmek
amaçlanmaktadır.
KELİMELERİN RİTMİ
• “Kelimelerin Ritmi” temasında ele alınan edebî türlerden ilki şiirdir. Bu türün Türk dili ve edebiyatındaki
2 gelişiminde, şiir anlayışlarındaki estetik değişimin ritim bağlamındaki yansımalarında kelimelerin uyumu,
ahenk ögeleri, söz varlığı vb. unsurların etkisinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu amaçla tema çerçe-
10. SINIF vesinde tahlil edilen edebî metinlerin estetik yönünün ahenk özelinde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
3 DÜNDEN BUGÜNE
• Bu temada Türk dili ve edebiyatında dünden bugüne meydana gelen değişim ve dönüşümün incelenen ede-
bî metinler aracılığıyla gösterilmesi amaçlanmaktadır.
NESİLLERİN MİRASI
• Bu temada edebiyatın sosyolojik değişimlere ve bu değişimlerle çağlar boyu kazanılan kültürel birikimin
4 ortaya çıkmasına zemin hazırlaması üzerinde durulmakta ve Türk dili ve edebiyatı tarihinde din, sosyoloji,
felsefe, dil ve kültür alanlarında yaşanan değişimlerin edebî anlatımlara yansıması ele alınmaktadır. Öğ-
rencilere nesilden nesile aktarılarak bugüne miras kalan edebî birikimimizle ilgili farkındalık kazandırılması
amaçlanmaktadır.
12 LİSEYE HOŞ GELDİN LİSEYE HOŞ GELDİN 13