Page 3 - Liseye Hoşgeldin - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 3
Dersin Amaçları
Yaşadığımız çağda bilmekten ziyade bildiklerini uygulamaya geçiren, gerçek yaşam becerilerini üst dü-
zeyde kullanan, bulunduğu topluma katkı sağlayan, eleştirel düşünen, iletişim becerilerine sahip ve
girişimci bireyler için eğitim programları birer araçtır. Türk Dili ve Edebiyatı dersinin özel amaçları ve
alana özgü becerileri program doğrultusunda öğrencilerin;
• Edebiyatın doğasını, işlevini, birey ve toplum için önemini kavramaları,
• Edebî metinler aracılığıyla Türkçenin inceliklerini, Türk edebiyatının tarih içinde gösterdiği değişim
ve gelişimi tanımaları,
• Türk edebiyatına ait eserler aracılığıyla millî, manevi, ahlaki, kültürel ve evrensel değerleri anlamaları,
• Dinleme, okuma, yazma ve konuşma stratejilerini doğru ve uygun şekilde kullanarak etkili iletişimciler
olmaları,
• Metinler aracılığıyla okuduğunu anlama ve eleştirel okuma becerilerini geliştirmeleri ve okuma alış-
kanlığı kazanmaları,
• Çeşitli kaynaklardan elde ettikleri bilgileri, soruları cevaplamak, çözüm önerileri üretmek, bulgularını
paylaşmak vb. amaçlar için analiz etmeleri ve değerlendirmeleri amaçlanmaktadır.
Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı ile dört temel dil becerisinin yanı sıra öğrencilere kazan-
dırılması hedeflenen yeterlilik ve beceriler, aşağıda sunulmuştur:
• Bilgi okuryazarlığı
• Eleştirel düşünme
• Görsel okuryazarlık
• İletişim ve iş birliği
• Medya okuryazarlığı
• Yaratıcı düşünme
Türk Dili ve Edebiyatı dersi; dilini ve dille oluşturulan eserleri anlatan, kültürü de önceleyen, sanatsal
yönü ağır basan bir derstir. Son dönem yapılan sınavları göz önünde bulundurduğumuzda bilmekten
ziyade bildiğini uygulayan, beceriyi ön planda tutan sınavlar yapılmaktadır. Bu durum; dersimizin ez-
berlenerek değil içselleştirilerek öğrenilmesini gerekli kılmaktadır.
Türk Dili ve Edebiyatı dersi kazanımları “Okuma”, “Yazma” ve “Sözlü İletişim” olmak üzere üç ana başlık
altında toplanmıştır. Sözlü iletişim kazanımları ise “Konuşma” ve “Dinleme” şeklinde iki ana başlığa
ayrılmıştır. Dil bilgisinde kolaydan zora ilerleyen bir sıra izlenmiş olup konuların birbiriyle olan ilişkileri
gözetilmiştir. Dil bilgisi konuları, teorinin yanında uygulamaya dönük verilmiştir. Kuralların yanında;
bu kuralların kelime, cümle ve metin düzeyindeki uygulamaları amaçlanmıştır. Kazanımlar; öğrencilerin
seviyesine uygun, aşamalı olarak verilmiştir.
ORTAÖĞRETİM 3 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ