Page 5 - Liseye Hoşgeldin - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 5
Nasıl Çalışmalıyım?
Hayallerle hayatın kesişim perspektifinden bakıldığında edebiyat dersini teoriden ibaret saymak büyük bir ya-
1. Ünite: Giriş 6. Ünite: Tiyatro nılgıdır. Edebiyat, insandır. İnsana dair ne varsa edebiyatın içindedir. Bu sebeple edebiyat birçok disiplinle iç
2. Ünite: Hikâye 7. Ünite: Biyografi / Otobiyografi içedir. Hayatı, insanı tanımak için âdeta bir kılavuzdur. Kahramanlar, mekânlar, olaylar; şiirler, hikâyeler, masallar
derken bir de bakmışsınız ki birçok yaşantıyı deneyimlemişsinizdir. Bu, sizler için hayata açılan pencere sayısının
3. Ünite: Şiir 8. Ünite: Mektup / E-Posta
artışıdır.
4. Ünite: Masal / Fabl 9. Ünite: Günlük / Blog
Edebiyat ile aranıza sınır çizmekten ziyade edebiyatın akışına kendinizi bırakmalısınız. Seslerle, kelimelerle ve
5. Ünite: Roman
cümlelerle tanımaya başladığınız dilinizin edebiyatla var olduğunu, bunun yanında beğenilerin devreye girdi-
ğini görürsünüz.
Sizlerin dil becerisini geliştirmek, sizlere ana dil bilinci kazandırmak açısından derslerinizde öğretmenlerinizin
konu ve kazanımlar ekseninde programın / dersin amaçları, konunun ya da içeriğin özellikleri, öğrenci özellikleri,
materyaller, maliyet, zaman, öğrenci sayısına göre birçok yöntem ve tekniği bir arada kullanması gerekebilir.
1. Ünite: Giriş 6. Ünite: Tiyatro
Okuma, anlama, dinleme ve yazma üzerine temellendirilen dersimizin; çoklu zekâ kuramının sosyokültürel yönü
2. Ünite: Hikâye 7. Ünite: Anı / Hatıra
düşünüldüğünde birçok zekâ alanını geliştirdiğini söylemek mümkündür.
3. Ünite: Şiir 8. Ünite: Haber Metni
Edebiyat dersine nasıl çalışmalıyım sorusuna alanında uzman, tecrübeli öğretmenlerimizce verilen tavsiyeleri
4. Ünite: Destan / Efsane 9. Ünite: Gezi Yazısı
sizin için derlerdik:
5. Ünite: Roman
• Önceliklerinizi belirleyiniz. Her öğrenci liseye gelene kadar az çok kendini tanır. Bu, size ne yapacağınız konu-
sunda bir fikir verir.
• Bu doğrultuda planlama yapınız. Plan, her zaman düzenli bir hayatın anahtarıdır. Tesadüflere yer vermez,
kısa yoldan amacınıza ulaşmanızı sağlar.
1. Ünite: Giriş 6. Ünite: Roman
• Eğitim programımızın en çok üzerinde durduğu ve en çok önemsediğimiz noktalardan biri de: Okumak,
2. Ünite: Hikâye 7. Ünite: Tiyatro
çokça okumak... Hem duygu hem de düşünce dünyanızın gelişiminin yanında söz varlığınızın arttığını tecrübe
3. Ünite: Şiir 8. Ünite: Eleştiri edeceksiniz. Okuduğunu anlayabilme, doğru yorumlayabilme yanında kendinizi ifade etme becerileriniz gelişe-
4. Ünite: Makale 9. Ünite: Mülakat / Röportaj cektir. Okurken bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını kimi zaman cümle kimi zaman metin bağlamından çıkarır-
5. Ünite: Sohbet ve Fıkra ken bazen de sözlükten bulmanız gerekecektir.
• Edebiyat sözel bir ders olduğu için konuyla ilgili kendinizce notlar almayı ihmal etmeyin. Her söyleneni olduğu
gibi yazmak yerine, etkin dinleme yöntemiyle önemli gördüğünüz yerlerin notlarını almanız tavsiye ederiz.
• İletişim, etkin dinleme ile mümkündür; bu yüzden öğretmenlerinizi iyi dinlemeniz ve derse aktif olarak katıl-
manız önemlidir.
1. Ünite: Giriş 6. Ünite: Deneme
2. Ünite: Hikâye 7. Ünite: Söylev (Nutuk) • Derslerden önce kısa bir araştırma yapmak ve ön bilgi edinmek sizlerin dersleri daha kolay anlamanızı sağla-
yacaktır.
3. Ünite: Şiir
• Tekrar, edebiyatın vazgeçilmezlerinden biridir. Derste işlenen konuları kısaca tekrar etmeli ve konuyla ilgili
4. Ünite: Roman etkinlikler yapmalısınız (bulmaca, eşleştirme, boşluk doldurma, çoktan seçmeli test, alternatif ölçme teknikleri-
5. Ünite: Tiyatro nin kullanıldığı vb. etkinlikler).
ORTAÖĞRETİM 5 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ