Page 71 - Hazırlık Matematik | 1.Ünite
P. 71
1. ÜNİTE: SAYILAR 1.5. AKIL YÜRÜTME VE İŞLEM OYUNLARI
1.5. AKIL YÜRÜTME VE İŞLEM OYUNLARI
1.5.1. Sudoku, Kakuro, İşlem Karesi, Kare Karalamaca, Çarpmaca,Toplam Hep Aynı, Aklımdaki Sayıyı Bul
Sudoku
Sudoku; mantığa dayanan, oldukça yaygın,
hemen özümsenebilecek kadar kolay fakat sizi
bağımlısı hâline getirebilecek kadar zor bir
bulmaca türüdür.
Sudokunun Temelleri
Sudoku, 1 den 9 a kadar rakamlarla oynanan
fakat işlem gerektirmeyen daha çok mantıkla
ilgisi olan bir oyundur. 1 den 9 a kadar olan
rakamlar yerine alfabenin ilk dokuz harfi veya
9 sembollük bir grup kullanılarak da oyun oy-
nanabilmektedir.
Sudokunun oynandığı zemin 9 x 9 luk bir alan-
dır. Düşünülmesi gereken 3 bölüm vardır: sa-
tırlar, sütunlar ve kutular.
Sudokunun amacı her bir sütunu, her bir satırı
ve her bir kutuyu her bir rakam sadece bir kez kullanılacak şekilde 1 den 9 a kadar doldurmaktır. Rakamların nereye
yazılması gerektiği; satır, sütun ve kutular arasındaki ilişkiden çıkarılır. Tabi ki boş bir sudoku bulmacasını doldurmak
pek zor değil. Bazı kutuları doldurulmuş olarak verilen sudokularda amaç, kalan numaraların kalan kutulara kurallara
uygun şekilde yerleştirilmesidir.
Sudoku, kaç rakamla oynanacağı ve bunların nasıl konumlandığına bağlı olarak kolaydan çok zora birkaç zorluk
seviyesine sahiptir. Sudoku sanatını öğrenmenin en iyi yolu, bulmacalar üzerinde pratik yapmaktır.
Sudokunun Tarihi
Sudoku, Latin kareleri adı verilen ve izlerine Orta Çağ’da da rastlanan bir oyundan uyarlanmıştır. 1700’lerde İsviçreli
Matematikçi Leonhard Euler (Lenırd Oylır) tarafından kaleme alınmıştır. 1984 yılında Japonya’ya ulaşan sudoku, ani
bir başarı yakalamıştır. Japon bulmaca yazarı Nobuhiko Kanamoto (Nobuhiko Kanamoto), bu oyuna “Numaralar Tek
Olmalıdır” adını verir. Daha sonraları bu isim tekil sayılar anlamına gelen sudoku olarak kısaltılmıştır. Yeni Zelandalı
Wayne Gould (Veyn Gould), 1997 yılında yaptığı bir Japonya seyahati sırasında sudokuyu keşfeder ve bu oyunu
Amerika Birleşik Devletleri’ne taşır.
Sudokuda Strateji 4 5 1 3 9
2 3 7 8
Sudokuya başlamanın belirli bir kutusu yoktur. Rastgele bir kutudan bulma-
caya başlanabilir ve bu başlangıç, en az diğer başlangıçlar kadar doğrudur. 5 6 1
Yine de başlamak için en iyi yer, muhtemelen en çok rakam bulunan satır ve 3 6 1 7
sütundur. 9 2 8
Sudokunun zorluk derecesi arttıkça boş karelere olası çözümleri işaretlemek 7 8 3 9 6
çok önemli bir hâle gelir. Fakat bu işaretlemeler sizin tahminleriniz olmamalıdır. 6 7 1
Sadece olası çözümler sıralanmalıdır. Her şey birbiriyle bağlantılı olduğundan 8 5 2 9
bütün olasılıklar göz önünde bulundurularak sayılar yerleştirilmelidir.
2 4 9 8 7
83