Page 83 - Hazırlık Matematik | 1.Ünite
P. 83

1. ÜNİTE: SAYILAR                                    1.5. AKIL YÜRÜTME VE İŞLEM OYUNLARI











               1.                                                      kümesinin elemanlarını 3 x 3 lük tabloya öyle yerleştiriniz ki her
                       1,4,7,10,13,16,19,22,25,
                   A = "
                  yönden toplam aynı olsun.
                                                    kümesinin elemanlarını 3 x 3 lük tabloya öyle yerleştiriniz ki her yönden toplam
               2. A = " 2,4,6,8,...,18,
                  aynı olsun.


           Aklımdaki Sayıyı Bul

           Oyun iki kişi arasında oynanır.

           İki kişiden her biri aklından rakamları
           farklı, iki basamaklı (oyunun zorluk
           derecesine göre üç ya da dört basa-
           maklı da olabilir) birer sayı tutar.
           Oyuna başlayan kişi, belirlenen ba-
           samak sayısına göre bir sayı tahmi-
           ninde bulunur ve bunu ikinci kişiye
           söyler.
           İkinci kişi kendi tuttuğu sayı ile arka-
           daşının tahmin ettiği sayıyı karşılaş-
           tırarak geri bildirimde bulunur.
           Burada yöntem şöyledir: Eğer söy-
           lenen  sayı  ile  tutulan  sayının  “n”
           tane basamağının hem yeri hem de
           sayı değeri aynı ise “+n”,  k tane basamağın ise sadece sayı değerleri aynı ancak basamakları farklı ise “-k”
           şeklinde bir yönlendirme yapılır.

           Örneğin tutulan sayının 7465, söylenen sayının 5478 olduğunu varsayınız.

           Burada 4 ün hem yeri hem değeri isabetli olduğundan bu kısım için +1, 5 ve 7 nin ise basamak değerleri farklı
           olduğu hâlde her iki rakam da sayıda yer bulduğundan bunlar için -2 yönlendirmesi yapılır.


           Yapılan bu yönlendirme ile birinci kişi bir sonraki adımda tahminini şekillendirmeye çalışır.
           Aynı şekilde bu kez ikinci kişi bir tahminde bulunur ve arkadaşından geri bildirim alır.


           Bu şekilde devam eden adımlar sırasında arkadaşının sayısını doğru tahmin eden ilk kişi oyunu kazanır.
           Tahminlerin isabetli olmasını kolaylaştıracak bazı taktikler belirlenebilir.

           Örneğin tahmin edilen sayıya karşılık verilen değer “0” ise bu, kullanılan hiçbir rakamın sayıda yer almadığını
           gösterir. Dolayısıyla bu durum sonraki tahminlerde bu rakamlara yer vermeye gerek olmadığı anlamına gelir.
           Yine aynı şekilde tahmin edilen sayıya, karşı tarafın verdiği değer “-2” ise “+2” değerini yakalayıp iki basamağın
           hem yerini hem değerini garantileyene kadar aynı rakamlar yerleri değiştirilerek tahmin olarak sunulabilir.

           Benzer taktikler geliştirmek, oyuncuların akıl yürütme becerilerine bağlı olarak mümkündür.









                                                            95
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88