Page 101 - Sosyoloji 1 | 2.Ünite
P. 101

Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler                                        2. ÜNİTE



                            Atatürk’e Göre Millet, Milliyetçilik ve Halkçılık




                 HAZIRLIK SORULARI

              Atatürk’ün “Ben Türk’üm diyen herkes Türk’tür.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.



                  KAVRAMLARIMIZ

              Atatürk Milliyetçiliği, Millî  Egemenlik, Halkçılık



                      ATATÜRK’ÜN MİLLET, MİLLİYETÇİLİK VE HALKÇILIK ANLAYIŞI

              Atatürkçü Düşüncede Millet                         Atatürk’ün Milliyetçilk Anlayışında Temel İlkeler
              Atatürk’e göre zengin bir kültür mirasına sahip, beraber
           yaşama isteği ve arzusunda, tarihsel geçmiş ve bu geçmişi      Milliyetçiliği Reddeden Akımlara Karşıdır: Onun bu
           sürdürmede  ortak  iradeye  sahip  olan  insanların  birlikte   anlayışı  millet  kavramı  ve  milliyetçilik  ilkesini  reddeden
           yaşamasından  oluşan  cemiyete  millet  denir.  Atatürkçü   düşünce  akımlarıyla  bağdaşmaz.  Tarihte  görüldüğü  gibi
           düşüncede millet anlayışında önemli olan birlikte yaşama   millet  duygusu  ve  gerçeği,  milleti  inkâr  eden  görüşlerden
           ruhudur. Bu da ancak tarihsel bir geçmişe sahip olunmasıy-  daha baskın çıkmıştır.
           la ve ortak mirasla gerçekleşmektedir.
                                                                 Irkçılığa Karşıdır: O, Türk vatandaşlarını din ve köken
              Atatürk Milliyetçiliği                          esasına göre ayırt etmez. Atatürkçülük, aynı ortak geçmişe,
              Atatürk’ün  milliyetçilik  anlayışını  coğrafi  ve  siyasal   ahlaka, haklara sahip bulunan, aynı ortak kültürü ve ülküleri
           birlik,  kültür,  tarih  birliği  ve  ülkü  birliği  vb.  temel  ilkeler   benimseyen,  kaderlerini  kendi  samimi  istekleriyle  Türk
           belirler. Atatürk’e  göre  aynı  vatanı  paylaşan,  aynı  siyasal   ulusuna bağlamış olan bütün Türk vatandaşlarını Türk kabul
           yönetim altında yaşayan, aralarında tarihin derinliklerinden   eder.
           gelen birliktelik olan ve bu ortaklıklarını sürdürmek isteyen
           insanların  oluşturduğu  toplum,  millet  statüsüne  ulaşmış      Atatürk’ün Milliyetçilik Anlayışı, Laiktir: Millî toplu-
           demektir.                                          mu sadece ırk çizgileriyle değil, din ve mezhep çizgileriyle
                                                              bölmeyi de kesinlikle reddeder. Atatürk’ün, Medeni Bilgiler
              Atatürk ve Halkçılık Anlayışı                   kitabına esas olmak üzere kendi el yazısı ile yazdığı notlarının
              Atatürk’e  göre  halk  devletin  bireyleri  (vatandaşları),   “millet” bölümünde “Türk Devleti laiktir.” ifadesi yer alır.
           halkçılık  ise  devlet  yönetiminde  toplum  çoğunluğunun,
           azınlığın  haklarına  saygı  duyması  ve  Anayasa’ya  aykırı      Barışçıl ve İnsancıldır: Atatürkçü milliyetçilik anlayışı,
           olmamak  koşuluyla  yönetimde  söz  sahibi  olmasıdır.  Bu   Türk milletini yüce bir değer kabul etmekle beraber diğer
           anlamda halkçılık, cumhuriyetçilik ve milliyetçiliğin doğal   milletleri hor gören ve aşağılayan bir milliyetçilik değildir.
           bir sonucudur.                                     Atatürkçü milliyetçilik, millî ve insani değerleri kaynaştırır.
                                                              Yurtta ve dünyada barışı öngörür. Emperyalizme ve sömür-
              Atatürk’ün  halkçılık  anlayışında  demokratik  esaslara   geciliğe karşıdır. Özde ve amaçta insan ve millet onuruna
           göre birleşmiş, hür bir toplum düzeni öngörülmüştür. Bu   dayanır. Başka devletlerin bağımsızlığına saygılıdır ve yayıl-
           düzende  halk  kendisini  demokratik  esaslara  göre  yönetir.   macı değildir.
           Siyasi  rejim,  halk  yararı  gözetilerek  kullanılır.  Modern
           Cumhuriyet  Türkiye’sinde  Atatürk’e  göre  halkçılık;      Evrensel  Niteliklere  Sahiptir:  Atatürk  milliyetçiliği
           demokratlık, fertler arasında hiçbir şekilde imtiyaz tanıma-  ilericidir.  Çağın  gereklerine  uygun  olarak,  akılcı,  yapıcı,
           mak, sınıflar arası ayrım yapmamak ve  sınıf dayanışmasını   yaratıcı ve idealist bir yapı içerisinde, insan hak ve hürriyet-
           kabul etmemektir.                                  lerine  dayalı  bir  biçimde,  kültürel  değerlere  önem  veren
                                                              sistem olarak Türk milletini sevmeyi ve yüceltmeyi öngörür.
              Atatürk’ün halkçılık anlayışının ilk ögesi millî egemen-
           liktir. Atatürk’ün halkçılığı, siyasi eşitliğe ve devlet yöneti-     Ayırıcı  Değil  Birleştiricidir:  Atatürk’ün  birleştirici,
           minde millet iradesine ve eşitlik  ilkesine dayanır. Atatürkçü-  bütünleştirici, çağdaş ve medeni milliyetçilik anlayışı millî
           lükte halkçılık anlayışının ikinci ögesi, ulusun genel hakları   birlik  ve  beraberliğimizi  koruyan  en  önemli  unsurlardan
           dışında hiçbir kişiye veya zümreye ayrıcalık tanımamaktır.   biridir.
           Atatürkçülük,  yasalar  önünde  eşitliği  gerektirir  ve  toplum
           hayatında her türlü ayrıcalığı reddeder. Atatürk’ün halkçılık      Eşitlikçidir: Bu anlayışın kaynağı ise “millî hâkimiyet”
           anlayışı  her  tür  sınıflar  arası  çatışmayı  reddeder.  Sosyal   tir. Demokrasiyi hedef alır ve buna ulaşmanın ilk aşamasını
           adalete,  sosyal  güvenliğe,  toplumun  ekonomik  bakımdan   “Hâkimiyet kayıtsız şartsız milletindir.” ilkesinin kabulü ve
           gelir düzeyi düşük gruplarının korunmasına ve güçlendiril-  uygulanmasıyla mümkün görür.
           mesine,  adaletli  gelir  dağılımına  büyük  önem  vermekle
           beraber sınıf mücadelesini reddeder.



                                                           155
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106