Page 117 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 117

Eğer sınıf içi sıkıntı yaşayan öğrenciler varsa onlar iç çembere, sıkıntı yaratanlar ise konuşan değil izleyen ola-
           rak dış çembere oturtulur.
               6.  Dış çemberin tek amacı gözlemlemektir. İç çember ise dıştan bağımsız konuşacaktır. Öğretmen sırasıyla
           konuşma olacağını ifade ederek, kuralları anlatır ve ardından sorulara geçer. Eğer derin bir süreç amaç edini-
           yorsa okul rehber öğretmeninden destek alınmalıdır. Örneğin “Bu kavram size nasıl hissettiriyor?”, “Çevreniz-
           de böyle bir olaya tanık oldunuz mu?” gibi sorularla başlar. İç çember sorunu ifade eden olacaktır. Öğretmen
           alakalı kavramları da sorgulatabilir ve sorularla genel kavramdan daha spesifik soruna doğru yönelir. Örneğin
           “Kilo fazlalığım olduğu için kendimi kötü hissediyorum” diyen öğrenci olursa, diğerlerine de empati yaptı-
           racak sorular sorar. “Kilo fazlalığınız olduğu için böyle bir şeye maruz kalsaydınız ne hissedersiniz?” gibi.…
           Burada sorular hep hissetmek veya duygusal anlamda olmalıdır. Sorular hep “ben” diliyle cevaplanmalıdır.

               7.  Eğer çember sınıf içi problem değil de, toplumsal bir problemse haberler, görseller veya filmler üzerin-
           den bir uyaran verilerek sorulur.

               8.  İç çember yeterince sorunu ifade ettikten sonra, dış çembere ne gözlemledikleri sorulur. Ardından bu
           sorun için ne çözüm üretebilecekleri sorulur. Örneğin “Böylesi bir toplumsal sorun için olası çözüm sizce ne-
           dir?” diye sorulur.  Sınıfta problem dile geldiyse “Sınıfımızdaki bu problem için sizce nasıl bir çözüm üretebi-
           liriz?” diye sorulur. Böylece iç çember sorunu temsil ederken, dış çemberdekiler empati kuranlar olacaktır.

               9.  Bir sonraki oturumda iki çember yer değiştirip, aynı konular veya farklı konular tercih edilerek tartışı-
           labilir.

               10. Oturumların sonunda öğrencilerin konuyla alakalı başka filmler ve hikayeler bulması istenir. Öğrenci-
           ler tüm bu deneyimle ilgili gruplar halinde kısa film çekerler. Buldukları çözümleri, uygulayarak, deneyimleri-
           ni günlük olarak yazıp bir poster yaparlar.

               11. Kısa film başka bir oturumda sunum olarak izletilerek yine paylaşım çemberi uygulanır.























                                                                                                                     109
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122