Page 55 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 3.Ünite
P. 55

ŞİİR










            22. Aşk ehline derman sordum alemde              24. Okuduğum her şiirden aynı tadı alamam. Bir
               Ne Eflâtun bilir ne Lokman yazar                 şiirin söz sanatlarının, mecazlarının zenginliği
                                                                o şiirden alınacak tatla özdeştir. Daha ilk dize-
               Yukarıdaki dizelerle
                                                                den başlayarak söz sanatlarını görebilmeliyim.
               I.   kalır matemde                               Şiiri  okurken  söz  sanatlarını  da  her  yönüyle
               II.  erbâbı aşk olan                             anlayabilmeliyim. O yüzden sade, anlaşılır bir
               III.  perişan yazar                              dildir benim tercihim. Divan edebiyatı ve halk
               IV.  anların ahvalin                             edebiyatından  hoşlansam  da  kitaplığımın  ilk
               sözlerinin tümü kullanılarak çapraz kafiye       rafında belirttiğim özelliklerdeki şiirlere yer ve-
               düzeninde anlamlı bir dörtlük kurulmak           ririm.
               istenirse aşağıdaki kullanımlardan hangisi       Aşağıdakilerden hangisi bu parçadaki gibi
               son iki dizeyi oluşturur?                        düşünen birinin kitaplığının ilk rafından
               A) I, II, III, IV                                seçilmiş olabilir?
               B)  I, III, IV, I                                A) Tûtî-i mu‘cize-gûyem ne desem laf değil
               C)  II, I, IV, III                                  Çerh ile söyleşemem âyînesi saf değil
               D) III, IV, I, II
                                                                B)  Davranın halaya durun koçaklar
               E)  IV, I, II, III
                                                                   İşte baş, işte davul, işte meydan
                                                                C)  Aşiyân-ı murg-i dil zülf-i perişânındadır
                                                                   Kande olsan ey perî gönlüm senin yanındadır
                                                                D)  Bir ayna parçasından başka beni kim anlar,
            23. Uzaktır seçilmiyor
                                                                   Bir mum gibi erirken bu bitmeyen düğünde
               Gönüldür geçilmiyor
                                                                E)  Bazen ayak sesleri duyarım dört yanımda,
               Gönül bir top ibrişim                               Bakarım, masmavi, levent bir umut.
               Dolaşmış açılmıyor

               Bu dörtlükle ilgili aşağıdakilerden hangisi
               söylenemez?
                                                             25. Bu edebiyat, Türk halk edebiyatının bir kolu-
               A) Rediflere yer verilmiştir.                    dur. Bu edebiyatta az da olsa Arapça ve Farsça
               B)  7’li hece ölçüsü kullanılmıştır.             kelimelere yer verilir. Allah ve insan sevgisini
               C)  Âşık edebiyatı nazım biçimlerindendir.       yoğun işleyen bu edebiyat XIII. yy.da başlamış-
               D) Söz sanatına yer verilmiştir.                 tır.
               E)  Kafiye düzeni “aaxa”dır.
                                                                Aşağıdakilerden hangisi yukarıda bahsedi-
                                                                len edebiyatla ilgili eser vermiş sanatçılardan
                                                                biridir?
                                                                A) Yunus Emre
                                                                B)  Baki
                                                                C)  Şeyhi
                                                                D) Karacaoğlan
                                                                E)  Nedim









                DEĞERLENDİRME
                Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt
             ettiğiniz sorularla ilgili konuları veya faaliyetleri üniteye dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü
             doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.





                                                                                                           133
   50   51   52   53   54   55