Page 16 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 16
TÜRKÇE TEST-2
5. Bir üslup ustası olarak eserler veren Refik Halit’in kıvrak 8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kesme işaretinin kul-
kaleminin ucunda sınır tanımaz bir iştahla evrilen kelimeler, lanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?
bizlere kurgusuyla ve sezgisiyle birçok edebî şaheser ar- A) Bu konuyla ilgili araştırmalara, Batı’da 19. yüzyılın ilk
mağan ediyor. Yaşadığı yerin sadece havasını teneffüs et- çeyreğinde rastlanmaktadır.
meyen, kendini oranın bir parçası olarak gören Refik Halit; B) 1981 senesi Haziran’ının 30’uncu günü Ankara’da dün-
yazdığı hikâye, roman ve denemelerin içinde kendine de yaya gözlerimi açtım.
yer ayıran bir içtenlikle kaleme alıyor yazdıklarını. C) Türk Dil Kurumu Başkanı’nın konuyla ilgili açıklamaları-
Bu parçada aşağıdaki ses olaylarından hangisi yoktur? nı ilgiyle okudum.
D) Yeni yapılan bu evlerde insanların konforu için a’dan
A) Ünlü düşmesi
z’ye her şey düşünülmüş.
B) Ünsüz yumuşaması E) Boğaz Köprümüz’de önümüzdeki haftadan itibaren ba-
C) Ünsüz benzeşmesi kım çalışmaları yapılacak.
D) Ünlü daralması
E) Ulama
TYT 2018
9. Kurşun kalem yapan yaşlı bir adam, yaptığı kalemleri sa-
tıcıya vermek için kutuya koyarken içlerinden birini kenara
ayırdı ve ona “Olabileceğin en iyi kalem olmak istiyorsan şu
6. Küresel ısınmanın ve insan kaynaklı diğer değişimlerin do-
beş şeyi asla unutma!” diyerek şu öğütleri verdi:
ğal çevre ve insan yaşamındaki etkilerini iyiden iyiye his-
setmeye başladığımız şu dönemde, bilim insanları üstlerine • Hayatta başarılı olmak için öncelikle kendini, seni kul-
lanmayı bilen bir kişinin ellerine almasına izin vermelisin.
düşen vazifeyi layıkıyla yerine getiriyorlar.
• Zaman zaman ucunu açacaklar ve bu sana acı verecek
Bu cümlenin öge dizilişi aşağıdakilerin hangisinde sıra- fakat daha iyi bir kalem olmak için buna katlanmalısın.
sıyla verilmiştir? • Yaptığın yanlışlara üzülme, yeniden yazma fırsatın ola-
cak daima. Bu fırsatları kaçırma!
A) Zarf tümleci - yer tamlayıcısı (dolaylı tümleç) - özne -
yüklem • Seni sen yapan en önemli parçanın, içindeki kurşun ol-
duğunu unutma!
B) Nesne - yer tamlayıcısı (dolaylı tümleç) - özne - zarf
• Üzerinde dolaştığın her yüzeye kendine ait bir işaret bı-
tümleci - yüklem rakmalısın ve yazmaya devam etmelisin.
C) Zarf tümleci - özne - nesne - zarf tümleci - yüklem
Bu parçada kurşun kalem ustasının kaleme verdiği
D) Yer tamlayıcısı (dolaylı tümleç) - zarf tümleci - yüklem öğütlere göre, kalemin başarı için sahip olması gereken
E) Nesne - zarf tümleci - yer tamlayıcısı (dolaylı tümleç) - özellikler arasında aşağıdakilerin hangisi yoktur?
yüklem A) Gerçekçi olmak
B) Sabırlı olmak
C) Umudunu korumak
D) Özünü hatırlamak
7. 1911 yılında Genç Kalemler dergisindeki “Yeni Lisan” ma- E) Özgün olmak
kalesiyle bugünkü modern Türkiye Türkçesinin doğuşunun
temellerini atan Ömer Seyfettin ( ) millî şuuru ve fikriyatıy-
la Türk kültür ve edebiyatının önemli fikir adamlarından ve
şahsiyetlerinden biridir ( ) Eserlerinde millî şuuru ( ) millî 10. (I) Örümcek ağları temel olarak ipek ipliklerden oluşur.
kültürü ve Türk’e ait unsurları aşılamak için çaba göstermiş (II) Oldukça ince yapıdaki bu iplikler, yüksek kaliteli çelik-
( ) fikirleri ve eserleri döneminde olduğu gibi bugün de ge- ten daha güçlü bir yapıya sahiptir. (III) Bu nedenle araştır-
çerliliğini korumuştur ( ) macılar, örümcek ipliklerinin yapılarını daha iyi anlamaya
çalışıyorlar. (IV) Cerrahi ipliklerden askerî kıyafetlere kadar
Bu parçada parantezle ( ) belirtilen yerlere, aşağıdaki
oldukça geniş yelpazede kullanım potansiyeli taşıyan bu
noktalama işaretlerinden hangisi sırasıyla getirilmeli-
üstün özellikli malzemelerin endüstriyel boyutta kullanımı-
dir?
nı sağlamak için onları yapay yollarla üretme çalışmalarına
A) (;) (.) (,) (;) (.) devam ediyorlar. (V) Bu ipliğin yapısı ve mekanik özellikleri
ile ilgili bilinmeyen daha çok şey olduğu kesin.
B) (,) (.) (;) (,) (.)
C) (;) (!) (.) (;) (…) Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde isim
tamlaması yoktur?
D) (,) (.) (,) (;) (.)
E) (,) (:) (,) (,) (!) A) I B) II C) III D) IV E) V
16
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü