Page 42 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 42

TÜRKÇE TEST-15



          6.   (I) Su, milletlerin hayatında derin izler bırakan sözlü ve ya-  9.   Şu bakır zirvelerin ardından
             zılı anlatılarda kendine hep yer bulmuştur. (II) Türk edebi-
                                                                    Bir süvârî geliyor kan rengi.
             yatında da İslamiyet’ten önceki sözlü ve yazılı ürünlerden
             bu yana su, çeşitli kavramları simgeleyecek şekilde sıkça      Başlıyor şimdi melûl akşamda
             tercih edilmiştir. (III) Kimi anlatılarda suyun kutsallaştırıldığı      Son ışıklarla bulutlar cengi.
             da olmuştur hatta. (IV) Türk ve dünya edebiyatında önemli
             bir yere sahip olan Cengiz Aytmatov, bu imge üzerine yo-     Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söyle-
             ğunlaşmış; kimi zaman anlatılarının merkezine bu kavramı   nemez?
             oturtmuştur. (V) Aytmatov’da su, çoğu zaman yaşama se-
                                                                    A)  Ulama yapılabilecek üç yer vardır.
             vinci ve hayata bağlılıktır.
                                                                    B)  Ünlü daralması görülen tek sözcük vardır.
             Bu  parçadaki  numaralanmış  cümlelerle  ilgili  olarak
                                                                    C)  Ünlü harf ile ünsüz harf arasında kaynaştırma ünsüzü
             aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                      vardır.
             A)  I. cümle kurallı bir fiil cümlesidir.
                                                                    D)  İki sözcükte ünsüz değişimi görülmektedir.
             B)  II. cümle birleşik yapılı bir fiil cümlesidir.     E)  Ünsüz benzeşmesine örnek yoktur.

             C)  III. cümle devrik bir fiil cümlesidir.
             D)  IV. cümle bağımlı sıralı bir cümledir.
             E)  V. cümle birleşik yapılı bir isim cümlesidir.





          7.   (I) Öykülerim, hikâyenin belirgin olduğu, okurun duygula-
             rına hitap eden betimlemeci öykülerdense farklı teknikler
             görmek, değişik anlatım yöntemleri tecrübe etmek isteyen
             okurun daha çok ilgisini çekecektir. (II) Birde işin teknik ve
             estetik kısmını önemsememe, gözden kaçırma söz konusu
             olabilir. (III) Okurların birçoğu doğrusal akan bir olay örgü-
             sünü takip etmeye alışkın. (IV) Bu açıdan okurun hikâyeyi
                                                                10.   I. Sevinçten, heyecandan içim içime sığmıyor; bağırmak,
             ön planda tutarak, tekniği ve anlatım yöntemini arka plana
                                                                      kahkahalar atmak, ağlamak istiyorum.
             ittiği de söylenebilir. (V) Bu alışkanlıkları sarsmak ve oku-
             ma pratiğiyle ilgili farkındalık yaratmak hoşuma gidiyor.     II. – Buğdayla arpadan başka ne biter bu topraklarda?
                                                                         Ziraatçı sayar:
             Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde ya-
             zım yanlışı yapılmıştır?                                 – Yulaf, pancar, zerzevat, tütün…
                                                                    III. İhtiyar – (Yavaş yavaş Kaymakam’a yaklaşır.) Ne oluyor
             A) I      B) II    C) III   D) IV       E) V
                                                                      beyefendi? Allah rızası için bana da anlatın…
                                                                   IV. Yeni bir “barış taarruzu” başladı.
                                                                    Numaralanmış  cümlelerdeki  noktalama  işaretlerinin
                                                                    kullanımı ile aşağıda verilen açıklamalar eşleştirildiğin-
                                                                    de hangi açıklama dışta kalır?
          8.   Küçük kızın mercan yeşili gözlerinin ara sıra çok uzaklara
             daldığına konaktaki herkes şahit olmuştu.              A)  Tiyatro eserlerinde ve senaryolarda konuşanın hareket-
                                                                      lerini, durumunu açıkla mak ve göstermek için kullanılır.
             Bu cümleyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söyle-
                                                                    B)  Cümle içerisinde özel olarak vurgulanmak istenen söz-
             nemez?
                                                                      leri belirtmek için kullanılır.
             A)  İkileme zarf göreviyle kullanılmıştır.             C)  Edebî eserlerde konuşma bölümünden önceki ifadenin
             B)  Belirtisiz isim tamlaması bir ismin sıfatı olmuştur.  sonuna konur.
             C)  İsmin dışında bir sözcük, sıfat tarafından belirtilmiştir.  D)  Ögeleri arasında virgül bulunan sıralı cümleleri birbirin-
                                                                      den ayır mak için konur.
             D)  Hikâye birleşik zamanı ile çekimlenmiş birleşik fiil vardır.
                                                                    E)  Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi
             E)  Sıfatın derecesini artıran miktar zarfına yer verilmiştir.
                                                                      belirtmek için konur.






     42
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47