Page 80 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 80
TARİH TEST-10
7. “Bizim dinimiz en makul, en tabii bir dindir. Ancak bundan 9. Koyun Yılı; yağmur çok yağar, nimetler bollaşır. İnsanlar iyilik
dolayıdır ki son din olmuştur. Bir dinin tabi olması için akla, ve hayra eğilimli olurlar. Bu yılda gerçi fitne ve karışıklık çık-
fenne, ilme ve mantığa uyması lazımdır. Bizim dinimiz bunla- sa da çabukça huzur sağlanır, güvenlik temin edilir. Bu yılın
ra tamamen uygundur. Müslümanların toplumsal hayatında, ilkinde doğanlar güzel yüzlü, rızkı bol, çok çalışkan; ortasında
hiç kimsenin özel bir sınıf hâlinde mevcudiyetini muhafaza doğanlar vefasız, düşmanlık çıkaran ve az çocuklu olurlar;
hakkı yoktur. Kendilerinde böyle bir hak görenler dinî emirlere sonunda doğanlar cahil ve kısa ömürlü olurlar.
uygun harekette bulunmuş olmazlar. Bizde ruhbanlık yoktur,
Buna göre İslamiyet öncesi Türklerin takvim ve zaman
hepimiz eşitiz ve dinimizin hükümlerini eşit olarak öğrenmeye
anlayışları ile ilgili olarak;
mecburuz. Her fert dinini, din duygusunu, imanı öğrenmek
için bir yere muhtaçtır orası da mekteptir.” I. zamanın insan karakterini şekillendirdiği,
II. kalıp yargıların bulunduğu,
Atatürk’ün bu sözünün,
III. toplumsal yaşamı etkilediği
I. Laiklik
yorumlarından hangilerine ulaşılabilir?
II. Halkçılık
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
III. Milliyetçilik
D) I ve II E) I, II ve III
IV. Devletçilik
hangi ilkelerle ilgili olduğu söylenebilir?
A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III
10. Osmanlı padişahları, Ankara Savaşı’ndan İstanbul’un Fethi’ne
D) I, II ve III E) I, II, III ve IV kadar geçen süreç içerisinde Türk kimliklerini ön plana çıkar-
maya çalışmışlar ve soylarının Kayı Boyu’na dayandığını daha
fazla vurgulamışlardı.
Osmanlı Devleti’nin bu politika ile aşağıdakilerden hangi-
sini amaçladığı söylenebilir?
A) Devşirme sisteminin uygulanmasını kolaylaştırmak
B) İktidarlarını meşru bir zemine oturtmak
C) Boy teşkilatlanmasına göre hareket etmek
D) Taht kavgalarını engellemek
E) Osmanlı vatandaşlığını ortak kimlik hâline getirmek
2020 TYT
11. Aynı ülkede yaşayan, aynı kültürel özellikleri paylaşan, ya-
8. Anadolu Selçuklu Devleti, 8 Mart 1220’de Venedik ile dostluk
şadığı ülkeyi vatan bilen, kaderini ve geleceğini o ülkenin
ve ticaret anlaşması yapmıştır. Buna göre Selçuklu toprakla-
kaderine bağlamış insanların tamamına halk adı verilir. Bu
rında Venediklilerin kendi aralarında veya diğer yabancılarla
sözcükten türetilmiş halkçılık kavramı, halk egemenliğine
olan anlaşmazlıklara, oluşturulacak bir mahkeme heyeti ta-
dayalı Türk demokrasisinin temelidir. Atatürkçü düşüncede
rafından bakılmasına izin verilmiş ancak hırsızlık ve adam halkçılık, herkesin kanun önünde eşitliğine, hiçbir kişi ya da
öldürme gibi suçlarda Selçuklu mahkemelerinin yetkili oldu- gruba ayrıcalık tanınmamasına denir. Halkçılık ilkesi sosyal
ğuna karar verilmiştir. alanda Türkiye Cumhuriyeti’nin bireylerinin mutlu ve refah
içinde olmasını hedefler.
Bu bilgiyle;
Buna göre aşağıdakilerden hangisinin ‘‘halkçılık’’ ilkesi-
I. Hristiyanların tek temsilcisinin Venedikliler olduğu,
nin bir gereği olduğu söylenemez?
II. Venedik’e Selçuklu ülkesinde ayrıcalıklar tanındığı,
A) Güçler birliği ilkesini devam ettirmek
III. Selçuklu sultanının ticareti canlandırmak istediği
B) Halk egemenliğine dayalı bir yönetim kurmak
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
C) Sınıf ayrımcılığını kabul etmemek
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) Adaletli gelir dağılımını sağlamak
D) I ve III E) II ve III E) Sosyal güvenlik anlayışını benimsemek
80
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü