Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 11

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11            3

             1. ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.2: Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      Faydacılık ve Edebiyat                           25 dk.
                       Edebî eserlerin toplum sorunlarını dile getirdiğini ve bunu yaparken toplumsal değişimleri etkilediğini fark
             Amacı                                                                               Bireysel
                       edebilmek.
             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                           Jön Türk Romanı Örneğinde Ahmet Mithat Efendi ve Pragmatizm
             (…)
             Ben ölümlü dünyanın neye tahammülü var diye dünyaya küskünlük gösteren ve kendilerine azadegân
             süsünü veren erbâb-ı füturdan asla değilim. Onları hiç sevmem. Onlara mukabil sekiz günlük ömür
             için dokuz gün çalışmak lazımdır diyen kocakarıları derece derece faik bulurum. Bir dakikamın boş
             geçtiğini istemem. Çalışırım. Çalışmayı ve onun mükâfatı olan kazancı pek severim.(Ahmet Mithat ve
             Muallim Naci, 2011).
             Ahmet Mithat Efendi’nin Muallim Naci ile mektuplaşmalarından hareketle oluşturulmuş Muhaberat ve
             Muhaverat adlı kitabından alınmış olan yukarıdaki sözler, onun yaşam felsefesinin somut göstergele-
             rinden biri olarak değerlendirilebilir. Yazarın vermiş olduğu eserlerin ortak paydası olarak görülebile-
             cek faydacılık, onun üslubundaki toplumu iyiye ve güzele sevk etme amacı ile örtüşmektedir. Faydacılı-
             ğın en bariz görülebileceği hususlar, Osmanlı medeniyeti, İslam ahlâkı ve eğitim gibi temel konulardır.
             Yazarın bilhassa (özellikle) Osmanlı medeniyetini daha iyi bir noktaya taşımak ve bu medeniyetin ge-
             reklerinin insanlık adına en faydalı hususlar olduğuna vurgu yapmak adına pragmatist ölçütlere baş-
             vurduğunu söylemek mümkündür.

             (…)
             Ahmet Mithat Efendi, romanlarında okurlarına bazı öğütlerde bulunurken bu öğütlerini gerekçelendir-
             me gereği duyar. Çünkü o, okurlarının tavsiyelerini bağnazca değil; mantık çerçevesinde kabullenmesi-
             ni ve uygulamasını ister. Bu doğrultuda, yazarın okurlarına öğütlerinin en başında, kötülük ve yanlıştan
             uzak durmak gelir. Ahmet Mithat, bu öğüdü, kötüyü ve yanlışı ortaya koyarak okurlarına verir. Çünkü
             bireye en fayda sağlayacak yöntem, onun neyin iyi ve neyin kötü olduğunun ayrımını yapabilmesi ile
             mümkün olacaktır. Tamamen iyi ve doğru yöntem üzere yetiştirilmek kişiye fayda sağlamayacak bilakis
             zarar verecektir. Çünkü birey neye karşı kendisini koruması gerektiğini bilmeyecektir. Bu düşünce ya-
             pısı ile Ahmet Mithat, okurlarına önce kötüyü ve yanlışı gösterir; ardından bu davranışlardan uzak dur-
             manın faydalarını anlatır. Jön Türk romanının başkarakterleri Nurullah ve Ceylan’dan hareketle Ahmet
             Mithat, Batılılaşma konusuna oldukça dikkat çekmiştir. Batılılaşmanın hangi bağlamda fayda sağladığı,
             hangi bağlamda zarar verdiğine dair genel bir değerlendirme yapma fırsatı da bulan yazar, Ceylan ka-
             rakteri vasıtasıyla Avrupadaki kadınların yaşam şekilleri, eğitim ahlakı gibi konular başta olmak üzere,
             Batılılaşmayı pragmatist felsefenin odaklandığı farklı temeller üzerinden irdelemiştir.


             (…)
             Ahmet Mithat’ın tek yönlü olmayan Batı yaklaşımı, ön yargı ve bağnazlıkla değil, akıl ve sağduyu ile
             ele alınmış bir değer yargısıdır. Batı’yı ve Batı’nın kültür ve medeniyetini iyi bilen Ahmet Mithat, bu
             bilgileri ışığında romanlarında Batı ile Osmanlı medeniyetini mukayeseli bir şekilde değerlendirmeye
             alır. Bu bağlamda yazarın Batılılaşma konusundaki göndermelerini iki başlık altında incelemek doğru
             bir sınıflandırma olacaktır. İlk olarak yazarın okurlarını teşvik ettiği bir Batılılaşma unsuruna dikkat
             çekilirken ardından yanlış olarak niteleyebileceğimiz Batılılaşma unsurlarından bahsetmek gerekmek-
             tedir. Neticeleri itibari ile yanlış olarak nitelendirilen yahut teşvik edilen bu tutumlar, yazarın birçok
             romanında bilhassa dikkat çekilen konulardandır.

             (…)
             Ahmet Mithat Efendi, yanlış Batılılaşma konusuna dair yazdığı yazılarla bilhassa dikkat çeken önemli
             yazarlardandır. Genç Osmanlıların yanlış Batılılaşmaya yoğunlaştığı ve bu konuda eserler verdiği bir
             dönemde, Ahmet Mithat bu hususa farklı bakış açıları getirmeyi başarmıştır. O, Batılılaşmanın doğru
             ve yanlış neticelerini bir arada vererek okurun bu neticeyi görmesini ve kendisine bir yol haritası çizme-
             sini sağlamıştır. Pragmatist açıdan yanlış Batılılaşmanın örneklerini barındıran Jön Türk romanında,


                                                                                                     9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16