Page 9 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 4
P. 9

Eşleştirme



        Kutucukların içindeki açıklamaları sayfanın sağ tarafında yer alan kavramlar veya filozoflarla
        eşleştirip uygun olan harfleri kutucukların yanındaki yuvarlağın içine yazınız.


           1      İnsanın akıl yoluyla kesin bilgilere ulaşabileceğini ve          Ütopya                    A
                  bu bilgilere dayanarak yaşamı boyunca elde ettiği
                  bilgilerin doğruluğunu ortaya koyabileceğini iddia eder.
                  “Düşünüyorum, o hâlde varım.” der.


                  Gök cisimleriyle dünyadaki cisimlerin fiziksel özelliklerinin
                  aynı olduğunu savunmuş ve evrenin Dünya merkezli
           2      değil Güneş merkezli olduğunu belirtmiştir. Bu düşüncesi,        Distopya                  B
                  düalist (ikici) evren anlayışından monist (tekçi) evren
                  anlayışına geçilmesinde etkili olmuştur. Aynı zamanda
                  insanın merkeze alındığı bir felsefi anlayışın doğmasına
                  da öncülük etmiştir.


           3      Rönesansla başlayıp 17. yüzyılda pekişen düşünce                  N. Machiavelli            C
                  sistemidir. Felsefe, bilimi temel almıştır. Birey ve bireyin
                  düşüncesi tüm yönleriyle öne çıkarılmıştır. Aklın bilimsel
                  yöntemi kendine kılavuz etmesi beklenir.


                  Her türlü bilgiden şüphe duymak suretiyle yanılgılardan
           4      kurtulup sağlam bir temele ulaşmayı ve bu temele                  Modern Düşünce            D
                  dayanarak doğru bilgilerin oluşmasını içerir. Başka bir
                  ifadeyle Descartes, bilgilerden şüphe ederek kendisinden
                  şüphe edilmeyen bilgilere ulaşmayI hedefler.


                  Hobbes, herkesin herkesle savaştığı bir ortamı “İnsan,
           5      insanın kurdudur.” şeklinde betimler. İnsanlar, haklarını         Bilimsel Yöntem           E
                  bir sözleşme ile  bir yöneticiye veya bir sınıfa devretmesi
                  sonucu yapay olan devlet sistemine geçmişlerdir.
                  Egemenliğin kaynağı bu sözleşmedir.


                  İtalya’nın güçlü bir prens tarafından yönetildiği zaman
                  ulusal birliğin sağlanabileceğini ileri sürer. Prensin mutlak
           6      güç sahibi olması gerektiğini ve bütün kurumların ona            Descartes                  F
                  bağlı olmasının zorunlu olduğunu belirtir. Ona göre
                  “Amaca ulaşmak için her yol mübahtır.” ve prens bu ilkeye
                  göre devleti yönetmelidir.


                  Filozofun zihninde olan ideal bir düzen tasarımıdır.
           7      Kelime Yunanca “olmayan ülke” anlamındadır.                       Galileo                   G
                  Gerçekleşmesi bugün için imkânsız hayali toplum ve
                  devlet tasarımlarını ifade eder. Var olan toplumsal
                  düzene eleştirel yaklaşır.


           8      Bilgiye ulaşmak için izlenen yoldur. Gözlem, deney, ölçme,       Metodik Şüphe             H
                  tümevarım, tümdengelim gibi yöntemlerle olayların
                  nedenlerini araştırır.



                   Hem felsefede hem de mekanik alanda çalışmalar
           9       yapmıştır. Bilimsel çalışmalarını olgu ve gözleme               Kopernik                   I
                   dayandırır. Doğayı matematiksel bir dil ile açıklamaya
                   çalışmıştır. Felsefede matematiksel düşünce modellerinin
                   gelişmesine katkı sağlamıştır.


                   Bilimin hızlı gelişimi ve 20. yüzyılda yaşanan savaşlar,
          10       insanlığı tehdit eden teknolojik gelişmeler filozofların        Toplumsal Sözleşme         İ
                   kaygılarını artırmıştır. Filozofların olmasından korktukları
                   gelecekte olabilecek baskıcı yönetimleri betimler. Korku
                   ütopyaları da denir.


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     9 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14