Page 5 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 5
P. 5
Hatırlıyor muyum?
Thomas Hobbes- “Leviathan”
"İnsan doğasında üç temel kavga nedeni buluyoruz. Bi-
rincisi rekabet, ikincisi güvensizlik, üçüncüsü de şan ve
şeref. Devlet olmadıkça herkes herkese karşı daima sa-
vaş hâlindedir. Buradan şu açıkça görülür ki insanlar hep-
sini birden korku altında tutacak genel bir güç olmadan
yaşadıkları vakit, savaş denilen o durumun içindedirler
ve bu savaş herkesin herkese karşı savaşıdır.»
(…) Hatırlıyorum
2 Puan
“Devletin amacı, bireysel güvenliktir. Bu güvenlik doğal hukukla sağlanamaz. Çünkü
5 adalet, hakkaniyet, tevazu, merhamet ve özet olarak bize ne yapılmasını istiyorsak Kısmen Hatırlıyorum
başkalarına da onu yapmak gibi doğa yasaları, bunlara uyulmasını sağlayacak bir gü-
cün korkusu olmaksızın bizi taraf tutmaya, kibre, öç almaya ve benzer olumsuz şeylere 1 Puan
sürükleyen doğal duygularımıza aykırıdır.”
(…) Hatırlamıyorum
0 Puan
“Egemenlik iki yoldan elde edilir. Birincisi, bir kimsenin kabul etmezlerse onları yok et-
mek kudretiyle çocuklarını veya onların çocuklarını kendi yönetimine boyun eğdirme-
sinde (...)
İkincisi ise bir kişiye veya bir kurula, onun kendilerini başkalarına karşı koruyacağı inan-
cıyla tabi olmak için insanların gönüllü olarak kendi aralarında anlaşmalarıdır.
Bu ikincisi, siyasal bir devlet veya sözleşme ile kurulmuş bir devlet olarak; birincisi ise edi-
nilmiş devlet olarak adlandırılabilir.”
‘İnsan insanın kurdudur.’ der Hobbes. İnsanın doğasında
adalet, fedakârlık, merhamet yoktur. İnsanın doğasında
‘kibir, öç alma, taraf tutma’ vardır. Bu nedenle herkes bir- Hatırlıyorum
biri için tehlikedir. Bu tehlikeden kurtulmak için insanlar 2 Puan
6 birbirleri ile bir sözleşme yaparlar ve güçlerini bir otorite- Kısmen Hatırlıyorum
ye devrederek devleti meydana getirirler. Hobbes’a göre, 1 Puan
devlet gücünün yarattığı korku insanı bir arada tutmak- Hatırlamıyorum
0 Puan
tadır. Bu korku olmazsa herkes bir diğeri için bir tehlike
olacaktır. Herkesin herkesle sürekli bir savaşı olacaktır.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 5 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ