Page 27 - Coğrafya 11 | 3.Ünite
P. 27

KÜRESELLEŞEN DÜNYA                                     11. Sınıf


             Hazırlık Soruları
             1. Günlük hayatta kullandığınız ürünler ve bu ürünlerin elde edildiği ham maddelere örnekler veriniz.
             2. Çevrenizde bulunan önemli turistik değerlere örnek vererek bu değerlerin ülkemiz adına ne gibi avan-
               tajlar sağladığını açıklayınız.
             3. Küreselleşme kavramından ne anlıyorsunuz?

            A   KÜRESEL TİCARET
            Bir mal veya hizmetin kâr elde etmek amacıyla alım satımına yönelik yapılan etkinliklerin tümüne ticaret
          denir. Ticaretin ortaya çıkışı, Neolitik Çağ’da yapılan tarımsal faaliyetler ile Kalkolitik Çağ’da madenlerin iş-
          lenmesi sürecine dayanır. Bu dönemlerde yapılan aletler ile ortaya çıkan üretim fazlası ürünlerin değiş tokuş
          usulüne göre el değiştirmesi ticari faaliyetleri başlatmıştır. Ticaret, başlangıcından bugüne dek geli şerek
          küresel bir boyut kazanmıştır. Örneğin dünyanın herhangi bir bölgesinde üretilen bir ürün, arz talep doğ-
          rultusunda istenilen her yere gönderilebilmektedir. Bu nedenle günümüzde hemen hemen her ürüne yöne-
          lik ticaretin gerçekleştiğini söylemek mümkündür.
            Ülkeler  ve  bölgeler  arasında  ti caretin  yapılabil-
          mesi için ham madde, üretim ve pa zar olmak üzere
          üç unsura ihtiyaç vardır (Şema 3.2). Birbiriyle sürekli            Ham madde
          etkileşim hâlinde olan bu unsurlardan birinin eksik
          olması  durumunda  ticaretin  düzenli  gerçekleşmesi
          beklenemez. Örneğin yemeklerin vaz geçilmezi olan
          salçanın ticaretinin yapılabilmesi için öncelikle ham
          maddeye  yani  domates  veya  kırmızı  bi bere  ihtiyaç   Üretim                    Pazar
          vardır.  Daha  sonra  bu  ham  maddenin  işlenmesiyle
          üretim aşamasına geçilir ve salça elde edi lir. Ticare-
          tin son aşaması olarak da üretilen salçanın tüketim
          alanları  olan  pazar  alanlarına  ulaştırılması  gerek-
          mektedir.                                           Şema 3.2: Küresel ticaretin üç unsuru
            Ticarette asıl amaç, üretilen ürünleri satmak ve ihtiyaç olan ürünleri satın almaktır. Bu kapsamda ülke
          içerisinde yapılan ticarete iç ticaret, ülkeler arasında yapılan ticarete de dış ticaret adı verilir. Dünyada hiç-
          bir ülke kendi ihtiyacını üretebilecek düzeyde ham madde, kapasite ve sermayeye sahip değildir. Bu nedenle
          ülkeler, sahip olduğu fazla ham maddeleri ve ürettiği ürünleri başka ülkelere satar, ihtiyaç duyduğu ürünleri
          de başka ülkelerden satın alır. Ülkeler ve bölgeler arasındaki bu ticari faaliyetlere bağlı olarak küresel ticaret
          ağı ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda ekonomik yönden gelişmiş olan ABD, Japonya, Almanya gibi ülkeler başka
          ülkelerden ham madde satın alır. Bu ülkeler, satın aldığı ham maddeleri işleyerek mamul madde hâline ge-
          tirir ve farklı ürünler üretir. Üretilen bu ürünler, hem ülke içerisindeki hem de diğer ülkelerdeki pazarlara
          gönderilir (Görsel 3.30). Ekonomik yönden gelişmemiş ülkeler ise genellikle başka ülkelere ham madde satar
          ve bu ülkelerden işlenmiş ürünleri satın alır. Yaşanan bu farklılık, ülkelerin teknoloji ve sermaye bakımından
          aynı düzeyde olmamasından kaynaklanmaktadır. Sudan, Kenya, Afganistan gibi ülkeler bu duruma örnek
          verilebilir.
                                                       a                                                 b



















           Görsel 3.30: a) ve b) Japonya dünyanın en fazla demir ithal eden ve otomobil ihraç eden ülkelerinden biridir.

                                                                                                                185
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32