Page 35 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 35
5. ÜNİTE 20. Yüzyıl Felsefesi
9. F. Nietzsche,“Böyle Buyurdu Zerdüşt” adlı eserinde yaşamı yükseltme ve zenginleştirme işlevi
görmeyen değerleri kaldırır. Gücü hayat karşısında en büyük erdem, zayıflığı ise tek kusur olarak
görür. Ahlakın temelindeki yaşamı zayıflatan duyguları terk edilmesi buyruğunu ileterek onlara
karşı durur.
İnsanın zayıflık değerlerini kaldırarak değerlerini yeniden kurması gereği, onun
yaşamsallığına güç kazandırır mı? Örnekleyiniz.
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
10. T. Mengüşoğlu’nun “İnsan Felsefesi” adlı eserinde kültür varlığı olarak tanımladığı insanın
kendine has özellikleri nelerdir?
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
11. N. Topçu’nun “İsyan ahlakı” adlı eserinde görüşlerinin temelinde “hareket” kavramı vardır.
Hareket, biyolojik değil insana ve değişime yönelik bir kavram olarak ele alınır. İnsan, özgür iradesi
doğrultusunda bilerek ve isteyerek harekette bulunur.
Metne göre insan hareketlerinden sorumlu mudur? Açıklayınız.
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
12. K. Poper’ın “Ben yanılmış olabilirim ve sen haklı olabilirsin ve ortak çaba sonucunda belki
doğruluğa biraz daha yaklaşabiliriz.” sözünden hareketle bilginin doğruluğu belirlemede ortak
çabaya sağduyu denilebilir mi? Niçin?
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
13. R. Carnap’a göre metafizik önermeler neden sözde önermeler olarak kabul edilmektedir?
Açıklayınız.
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
151