Page 30 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 30

5. ÜNİTE







                                 5.4. 20. YÜZYIL FELSEFESİNİN DÜŞÜNCE VE

                                      ARGÜMANLARINI DEĞERLENDİRME




                  20. yüzyıl felsefi dönemine yönelik öğrenmiş olduğunuz bilgilerin pekişmesi için aşağıda hazırlanmış
               olan tartışma ve yazalım bölümlerini sınıf ortamında uygulayınız.





                          Tartışalım


                  Aşağıdaki metni okuduktan sonra Nurettin Topçu’nun ahlak görüşlerini tartışınız.
               İSYAN AHLAKI
                  Sonsuzluk iradesi, hiç şüphesiz, ahlâk sistemlerinin koymuş oldukları nice sözde ahlâk ilkesiyle engeldir.
               Fayda, mutluluk, içgüdü, toplum … bunların hepsi de insanın kurtulması gereken, insanî esaret şekilleridir.
               Hayatın bütün kuvvetleri hareket edenin içinde ve dışındaki bu çarpışmaya sarf edildiği ölçüde ahlâklıdır.
               Çarpışmanın sonunda insan, kainatı dolduran hayalleri küçümseme noktasına ulaşır ve kendini kainattan
               daha büyük hisseder. Kendisinin ve Sonsuz’a yani Allah’a uzanan hareketinin dışında var olan her şey artık
               hayalden ve vehimden ibarettir. Bu, hâl, kendi birliğine kavuşmak için bir çeşit din değiştirmedir. Böylece
               kemale eren benlik, birliğin yolu üzerine çıkan her engele karşı koyar.
                  …
                  İnsanlıkta inançların tesirli bir şekilde yayılması, gerçekten, toplumun ve medeniyetin yaratıcısıdır. İşte
               bu yayılmadır ki, her birimizi gücümüz nisbetin de birer âsi, yani birer ahlâkî varlık haline getirir. Biz, bütün
               insanlığın selâmetini bu inançların yayılması olgusunda aradık.
                  …
                  İsyan, insanlar arasında bir dostluk bağının ortaya koyduğu bilgidir. Bu bilgi, bir ölçüde ben ile başka-
               sını sırdaş hale getirir. (…) İsyan, aşk içinde sonsuza atılarak bedenini ve ruhunu hiçe sayarcasına ıstıraba
               adanan harekettir. İsyan, kurtarıcı Mutlak’ın eşiğinde bile, insanı elleri havada Mutlak’ın hareketini diler
               vaziyette tutan duadır; isyan, bu uzanmış ellerde sembolleşen, Allah’ı kendisine katılmaya ve kendi içinde
               isyana çağıran, ferdin tek başına asla cesaret edemediği kurtarıcı hükmü O’na verdiren bu uysallık iradesidir.
                  …
                  İsyan, bir değişimdir, ferdin önüne kendi kurtuluşuyla aynıymışçasına âlemin kurtuluşunu koyarak ondan
               evrensel bir sorumluluğun ağır yükünü taşımak ve bundan zorunlu olarak doğan sosyal inkılâbı kendi içinde
               hazırlamak üzere âlemin tarihi ve bugünkü sonsuzluğuna iştirak etmesini ister.

                                                                                    Nurettin Topçu, İsyan Ahlakı

                  Tartışma Notları
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................................









        146
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35