Page 168 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 168
CEVAP ANAHTARLARI BİYOLOJİ 10
Kavram Öğretimi
3. a) Bu bilgiye ulaşmıştır. Çünkü 1. deney grubundaki amip,
Çalışma No.: 1 bölünme büyüklüğüne tam ulaşmamıştır. Bu durumda amibin
1. Hücreler büyüme, gelişme, yenilenme, yapım ve onarımı sitoplazmasının bir bölümü kesilerek hacim / yüzey oranın-
sağlama, üreme gibi amaçlarla bölünür. daki sorun çözüldüğünden bölünememiştir.
2. Hücre Bölünmeleri b) Bu bilgiye ulaşmıştır. Çünkü bölünme büyüklüğüne ulaşan
amip de çekirdek bölünme emrini verdikten sonra amibin
sitoplazmasının bir kısmı kesilmiştir. Bu durumda bölünme
ile ilgili emrin çekirdek tarafından gönderilmiş olması bölün-
Tek Hücreli Canlılar Çok Hücreli Canlılar menin gerçekleşmesi gerektiğini gösterir.
● Üreme ● Üreme
● Büyüme ve gelişme c) Bu bilgiye ulaşılmamıştır. Çünkü çekirdeksiz sitoplazma
● Yapım, onarım ve yenilenme parçaları ölmüş, çekirdekli sitoplazma parçaları yaşamsal
3. • Hücre, bölünme büyüklüğüne eriştiği için çekirdekten faaliyetlerine devam etmiştir.
bölünme emrini alıp götürmüştür.
Çalışma No.: 3
Bölünme büyüklüğüne
ulaşmış hücre 1.
2 yeni hücre
oluşur. G kontrol noktası
• Hücreden alınan bu parça bölünme büyüklüğünde ve
çekirdeğe sahip olduğu için bölünmüştür.
Bölünme büyüklüğüne
ulaşmış hücresinin bir M kontrol noktası
parçası kesilir. Bölünür.
G kontrol noktası
Ölür. G kontrol noktasında, metabolik olaylar ve hücrenin yeterli
1
büyüyüp büyümediği kontrol edilir.
• Hücrenin kesilen parçasında çekirdek olmadığı için G kontrol noktasında, S evresinde eşlenen DNA’nın hasarlı
2
ölmüştür. olup olmadığı kontrol edilir.
Bölünme büyüklüğüne M kontrol noktasında, kinetokorların iğ ipliklerine bağlanıp
yaklaşmış hücre bağlanmadığı kontrol edilir.
Bölünmez.
2. S evresindeki hücre M evresine geçer. Oluşan çekirdeklerden
birisi DNA hasarı kontrol edilmiş çekirdek, diğeri ise DNA ha-
sarı kontrol edilmemiş çekirdektir.
Ölür. 3. a) G ’de metabolik olaylarda bir anormallik yoksa ve hücre ye-
1
terli büyüklüğe ulaşmışsa hücre “Devam et!” sinyali alarak S
evresine geçer. “Devam et!” sinyali alınmazsa hücre G ev-
• Bölünme büyüklüğüne ulaşmadığı için bölünmemiştir. resinde kalır ya da hücre döngüsünden çıkarak G evresine
1
• Çekirdek olmadığı için ölmüştür. geçer. 0
b) G kontrol noktasında DNA’nın hasarlı olup olmadığı kont-
2
rol edilir. Hasar yoksa “Devam et!” sinyali ile hücre M ev-
resine geçer.
Çalışma No.: 2
1. Hücre bölünmesinin nedenleri: c) M kontrol noktasında eğer kromozomlar kinetokorlarından
iğ ipliklerine bağlanmışsa “Devam et!” sinyali verilir ve ana-
Yüzey- hacim oranının bozulması faz başlar. “Devam et!” sinyali verilmezse hücre bölünmesi
Sitoplazma çekirdek oranının değişmesi durur.
Hormonların uyarıcı etkisi
Hücre bölünmesinin canlı vücudunda meydana getirdiği
değişimler:
Büyüme- gelişme
Onarım
Üreme
2. Sınıf duvarlarını hücre zarı, öğretmeni ise çekirdek olarak
düşünürsek sınıfa sürekli yeni öğrenci geldiğinde sınıfın
kapasitesi öğrenci sayısını taşımakta zorlanacaktır. Bir süre
sonra hareket etmek, nefes almak vb. eylemler öğrencileri
zorlayacaktır. Bu olay, yüzey-hacim oranı bozulmasına örnek
olarak gösterilebilir. Artan öğrenci sayısı da öğretmenin
öğrencileri gözlemlemesini zorlaştırır. Bu durum, çekirdeğin
sitoplazmada meydana gelen metabolik faaliyetleri denetle-
yebilmenin zorlaşmasına örnek olabilir.
165