Page 168 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 168

CEVAP ANAHTARLARI                                                                BİYOLOJİ 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                           3.  a) Bu bilgiye ulaşmıştır. Çünkü 1. deney grubundaki amip,
             Çalışma No.: 1                                   bölünme büyüklüğüne tam ulaşmamıştır. Bu durumda amibin
            1.  Hücreler büyüme, gelişme, yenilenme, yapım ve onarımı   sitoplazmasının bir bölümü kesilerek hacim / yüzey oranın-
                sağlama, üreme gibi amaçlarla bölünür.        daki sorun çözüldüğünden bölünememiştir.
            2.              Hücre Bölünmeleri                                                            b) Bu bilgiye ulaşmıştır. Çünkü bölünme büyüklüğüne ulaşan
                                                              amip de çekirdek bölünme emrini verdikten sonra amibin
                                                              sitoplazmasının bir kısmı kesilmiştir. Bu durumda bölünme
                                                              ile ilgili emrin çekirdek tarafından gönderilmiş olması bölün-
                  Tek Hücreli Canlılar                                   Çok Hücreli Canlılar                                   menin gerçekleşmesi gerektiğini gösterir.
                  ● Üreme         ● Üreme
                                  ● Büyüme ve gelişme                                                             c) Bu bilgiye ulaşılmamıştır. Çünkü çekirdeksiz sitoplazma
                                  ● Yapım, onarım ve yenilenme  parçaları ölmüş, çekirdekli sitoplazma parçaları yaşamsal
             3.  •   Hücre, bölünme büyüklüğüne eriştiği için çekirdekten   faaliyetlerine devam etmiştir.
                   bölünme emrini alıp götürmüştür.
                                                           Çalışma No.: 3
                Bölünme büyüklüğüne
                ulaşmış hücre                               1.
                               2 yeni hücre
                               oluşur.                                 G  kontrol noktası


               •   Hücreden alınan bu parça bölünme büyüklüğünde ve
                   çekirdeğe sahip olduğu için  bölünmüştür.

                Bölünme büyüklüğüne
                ulaşmış hücresinin bir                             M kontrol noktası
                parçası kesilir.    Bölünür.
                                                                                      G  kontrol noktası



                                    Ölür.                      G  kontrol noktasında, metabolik olaylar ve hücrenin yeterli
                                                                1
                                                               büyüyüp büyümediği kontrol edilir.
                •   Hücrenin kesilen parçasında çekirdek olmadığı için   G  kontrol noktasında, S evresinde eşlenen DNA’nın hasarlı
                                                                2
                   ölmüştür.                                   olup olmadığı kontrol edilir.
                 Bölünme büyüklüğüne                           M kontrol noktasında, kinetokorların iğ ipliklerine bağlanıp
                 yaklaşmış hücre                               bağlanmadığı kontrol edilir.
                                    Bölünmez.
                                                            2.  S evresindeki hücre M evresine geçer. Oluşan çekirdeklerden
                                                               birisi DNA hasarı kontrol edilmiş çekirdek, diğeri ise DNA ha-
                                                               sarı kontrol edilmemiş çekirdektir.
                                    Ölür.                   3.  a) G ’de metabolik olaylarda bir anormallik yoksa ve hücre ye-
                                                                  1
                                                                 terli büyüklüğe ulaşmışsa hücre “Devam et!” sinyali alarak S
                                                                 evresine geçer. “Devam et!” sinyali alınmazsa hücre G  ev-
                •   Bölünme büyüklüğüne ulaşmadığı için bölünmemiştir.  resinde kalır ya da hücre döngüsünden çıkarak G  evresine
                                                                                                    1
                •   Çekirdek olmadığı için ölmüştür.             geçer.                          0
                                                                b) G  kontrol noktasında DNA’nın hasarlı olup olmadığı kont-
                                                                  2
                                                                 rol edilir. Hasar yoksa “Devam et!” sinyali ile hücre M ev-
                                                                 resine geçer.
             Çalışma No.: 2
            1.  Hücre bölünmesinin nedenleri:                   c) M kontrol noktasında eğer kromozomlar kinetokorlarından
                                                                 iğ ipliklerine bağlanmışsa  “Devam et!” sinyali verilir ve ana-
                Yüzey- hacim oranının bozulması                  faz başlar. “Devam et!” sinyali verilmezse hücre bölünmesi
                Sitoplazma çekirdek oranının değişmesi           durur.
                Hormonların uyarıcı etkisi
                Hücre bölünmesinin canlı vücudunda meydana getirdiği
                değişimler:
                Büyüme- gelişme
                Onarım
                Üreme
            2.  Sınıf duvarlarını hücre zarı, öğretmeni ise çekirdek olarak
                düşünürsek sınıfa sürekli yeni öğrenci geldiğinde sınıfın
                kapasitesi öğrenci sayısını taşımakta zorlanacaktır. Bir süre
                sonra hareket etmek, nefes almak vb. eylemler öğrencileri
                zorlayacaktır. Bu olay, yüzey-hacim oranı bozulmasına örnek
                olarak gösterilebilir. Artan öğrenci sayısı da öğretmenin
                öğrencileri gözlemlemesini zorlaştırır. Bu durum, çekirdeğin
                sitoplazmada meydana gelen metabolik faaliyetleri denetle-
                yebilmenin zorlaşmasına örnek olabilir.


                                                                                                   165
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173